• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400091612319
  • خبرنگار : 50184

 استاندار کرمانشاه:

اجرای طرح توسعه و تحول در 180 محله کرمانشاه/ گروه‌های جهادی پای کار بیایند

اجرای طرح توسعه و تحول در 180 محله کرمانشاه/ گروه‌های جهادی پای کار بیایند

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات در 180 محله و خیابان کرمانشاه، خواستار پای کار آمدن گروه های جهادی و تشکل های مردم نهاد شد.

هوشنگ بازوند، امروز(16 آذر) در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان، بااشاره به نقش پررنگ سازمان های مردم نهاد در بحران های گذشته استان، اظهارکرد: در زلزله سرپلذهاب بسیاری از این گروه های مردم نهاد بدون توقع، فعالیت های شبانه روزی انجام دادند و باتوجه به عملکرد خوبی که داشتند، انتظار داریم که در بحث آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی به عنوان یکی از مشکلات کنونی استان هم پای کار بیایند.

وی افزود: امروزه آسیب های اجتماعی و بویژه حاشیه نشینی یکی از چالش های پیش روی مدیریت شهری است که اگر به درستی تعیین  تکلیف و مدیریت نشود، ممکن است به درون خانواده های ما هم رخنه کند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در طول سالهای گذشته آسیب های اجتماعی یکی از مباحث مورد غفلت بوده، عنوان کرد: ضروری است در شرایط کنونی با یک توجه و جهش دو چندان برای برطرف کردن این آسیب ها پای کار باشیم.

وی ادامه داد: البته موضوع حاشیه نشینی تنها مربوط به کشور و استان ما نیست، بلکه در سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد و هر کشوری هم برای رفع این چالش برنامه ریزی می کند، برای نمونه کشور فنلاند با یک اقدام انقلابی، محلات برخوردار شهر را مجبور کرد که هزینه محلات کم برخوردار را پرداخت کنند و یا اینکه در شهر بانکوک و شهرهای هند نیز برنامه های خاص خود را پیاده کرده اند.

بازوند خاطرنشان کرد: در مجموع با فعالیت های انجام شده این کشورها به یک خروجی دست پیدا کردند و آن این بود که مشارکت خود مردم برای توانمندسازی آنها می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی و محلات حاشیه نشین برای کشورها بسیار هزینه دارد، گفت: باید برای توانمند سازی این مناطق قدم برداشت که البته این کار به راحتی هم امکانپذیر نیست و لازمه آن بررسی های همه جانبه، کار کارشناسی، ایجاد اشتغال و ایجاد تعلق خاطر در افرادی است که در آن محلات زندگی می کنند.

بازوند در ادامه با اشاره به حاشیه نشینی 33 درصد از جمعیت کرمانشاه، عنوان کرد: اینکه یک سوم از جمعیت کرمانشاه  در محلات حاشیه نشین زندگی می کنند، یک گرفتاری و شرایط سخت است که کار را برای اداره شهر با مشکل مواجه می کند، بنابراین در کنار خدماتی که دستگاه های مختلف ارائه می دهند، معقتدم سازمان های مردم نهاد هم می توانند برای برون رفت از این شرایط مانند یک  اتاق فکر عمل کنند.

وی در ادامه به اجرای طرح  "توسعه و تحول اجتماع محور محلات" در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح جدید که در کشور درحال اجرایی شدن است و بنا داریم در کرمانشاه نیز آن را پیاده کنیم، محلات کرمانشاه را باید تقسیم بندی کنیم و در کنار اینکه یک متولی برای هر محله و اصلاح زیرساخت ها داشته باشیم، در برخی جاها نیز به کمک سمن ها نیاز است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد  می توانند ایده های خود را طرح کنند، عنوان کرد: البته تعهدی نمی کنیم که هر گروهی که ایده ای می دهد بصورت 100 درصدی آن را اجرایی می کنیم، چراکه باید روی آن کار کارشناسی صورت گیرد و برآوردهای مالی آن سنجیده شود. با این حال اگر این افتاق بیافتد، شاهد یک مشارکت جدی در حل بسیار از مشکلات اجتماعی کرمانشاه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وجود حاشیه نشینی زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی بسیاری است، عنوان کرد: امروز اگر با انتشار یک کلیپ منفی در فضای مجازی، چهره زیبای ایران اسلامی را مکدر می کنند، ناشی از همین  آسیب های اجتماعی است، لذا امیدواریم با اجرای طرح توسعه و تحول اجتماعی محور محلات، بتوانیم تاحدودی آسیب های اجتماعی را در کرمانشاه کاهش دهیم.

استاندار کرمانشاه اعلام کرد: برای اجرای این طرح، 170 تا 180 محله و خیابان کم برخوردار و حاشیه نشین در کرمانشاه شناسایی شده که امیدواریم هرکدام از گروه های جهادی و سمن ها برای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی مسئولیت یکی از این محلات را برعهده بگیرند.

به گفته استاندار کرمانشاه، درصورتی که با اجرای این طرح بتوان در محلات و خیابان های کم برخوردار کرمانشاه اقدامات سخت افزاری را اجرایی کرد، بسیاری از شاخص های نرم افزاری نیز مانند اعتیاد، طلاق و ... به مرور کاهش پیدا می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha