• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400092519798
  • خبرنگار : 50455

رئیس شورای اسلامی استان قم:

مسئولان استانی برای ارتقا و نهادینه شدن جایگاه شوراها تلاش کنند

مسئولان استانی برای ارتقا و نهادینه شدن جایگاه شوراها تلاش کنند

ایسنا/قم سعادتمندفر خواست شوراهای شهر و روستا را ارتقا و نهادینه شدن جایگاه شوراها عنوان کرد و افزود: مسئولان استانی برای ارتقا جایگاه شوراها تلاش کنند.

در نشست تبیینی و توجیهی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا استان قم که امروز با حضور مسئولین اجرایی، قضائی و تقنینی در سالن همایش‌های شهرداری برگزار شد، ماشالله سعادتمندفر رئیس شورای اسلامی استان ضمن تشکر از فرماندار، برگزای این جلسه را در ابتدای شروع دره ششم کار بسیار ارزشمندی عنوان کرد که با طرح موضوعات و مسائل مورد نیاز شورایان به آنها در اجرای بهتر مسئولیت خطیرشان کمک می‌کند و با توجه به اینکه از اول نظر بر این بوده که جلسات آموزشی و تبیین مسائل را داشته باشیم تداوم جلسات را از مسئولین استان خواستاریم.

 وی ادامه داد: شورای اسلامی استان هم در این زمینه برگزاری جلسات آموزشی آماده همکاری است و به عنوان یکی از وظایف شورای استان موضوع آموزش را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد.

سعادتمندفر با بیان اینکه آیات متعددی از قرآن کریم اشاره به موضوع شورا دارد و به استناد این آیات در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بسیار رفیعی برای شوراها پیش بینی شده گفت: تنها پس از ۷۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ حضرت امام فرمان به تأسیس شوراها دادند و در اصول متعددی از قانون اساسی به موضوع شوراها پرداخته شده و حداقل ۱۰ اصل از قانون اساسی مستقیما هم به شوراهای پایه و هم شوراهای فرادست مربوط می‌شود.

وی در ادامه افزود: اصل ۷ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهر، بخش و روستا از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند به این معنا ردیف شوراها در ردیف مجلس شورای اسلامی است با این تفاوت که در مجلس شورا قریب ۱۲۰ هزار نفر مستقیما توسط مردم انتخا می‌شوند که نشان از جایگاه رفیع شوراها دارد لذا هم مسئولیت داریم و بایستی تلاش کنیم این جایگاه را حفظ کنیم.

سعادتمندفر اضافه کرد: در اصل ۱۰۳ قانون اساسی مسئولین اجرایی ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند اما اینکه امروز این جایگاه برای شوراها دیده شده است یا نه و تصمیمات شوراها در حاشیه تصمیمات مسئولین اجرایی می‌شود نقیصه‌ای است که باید برطرف شود.

وی اظهارکرد: بسیاری از افراد شوراهای پایه شهر و روستا را می‌شناسند در صورتی که چهار شورا فرادست داریم که هر کدام مسئولیت دارند شورای بخش از تجمیع و نمایندگان شورای روستاها تشکیل می‌شود یا از ترکیب شورای بخش‌ها شورای شهرستان به وجود می‌آید که جایگاه قانونی دارند و از شورای شهرستان‌ها شورای استان که عالی ترین شورای استان است شکل می‌گیرد.

سعادتمندفر خواست شوراهای شهر و روستا را ارتقا و نهادینه شدن جایگاه شوراها عنوان کرد و افزود: مسئولان استانی برای ارتقا جایگاه شوراها تلاش کنند اگر یک تخلفی در شورایی انجام می‌شود سریع تعمیم داده می‌شود به تمام شوراها در حالی که اینگونه نیست در جمع ۲۹۰ نمایندگان مجلس هم ممکن است تخلف باشد چطور در یک جمع ۱۲۰ هزار نفری هیچ تخلفی نباشد لذا اگر چه یک تخلف هم زیاد است اما گریز ناپذیر است و در جمع کثیری همچون شوراها امکان تخلف وجود دارد.

وی تصریح کرد: در درجه اول مسئولین باید شورا باور باشند و بعد شورا یاور هم خواهند بود.

سعادتمندفر با بیان اینکه یکی از وظایف ایجاد شوراهای فرادست موضوع نظارت بر شوراها است یادآورشد: در شورای استان تلاش خواهیم این وظیفه خطیری که قانون بر عهده شورای فردست گذاشته به عنوان نظارت بر عملکرد شوراها را به نحو احسن انجام بدهیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از خواست‌های ما  از مسئولین اجرایی به ویژه فرماندار آن است که در موضوع آموزش به ما کمک کنند که این نقیصه را جبران کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha