• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400102719832
  • خبرنگار : 50454

کنترل بیماری دیابت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست

کنترل بیماری دیابت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست

ایسنا/چهارمحال و بختیاری متخصص داخلی در چهارمحال و بختیاری گفت: دیابت کنترل‌نشده می‌تواند مانع ادامه کار کلیه‌ها شود و یا برای فرد نابینایی به همراه داشته باشد، همچنین برخی افراد در اثر کنترل نکردن دیابت مجبور به قطع عضو می‌شوند و یا به عوارض قلبی و عروقی دچار شده‌اند.

لیلا محمودنیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بیماری دیابت، اظهار کرد: برخی اعداد و تعریف‌ها برای تشخیص اینکه آیا فرد به دیابت مبتلا است و یا در مراحل پیش از ابتلا به آن قرار دارد موجود است، برای مثال زمانیکه قندخون بیمار در ساعات صبح و پیش از اینکه فرد چیزی میل کند، اندازه‌گیری شود و میزان آن بیش از ۱۰۰ باشد، می‌گوییم که فرد در مرحله ابتلا به دیابت و یا در مراحل پیش از ابتلا به آن قرار گرفته است.

این متخصص داخلی در چهارمحال و بختیاری افزود: تعریف دیابت و دیابت کنترل نشده متفاوت است، اما در مجموع زمانیکه قندخون فرد در حالت ناشتا و یا حدود دو ساعت پس از خوردن غذا بالا باشد به آن دیابت گفته می‌شود.

وی درخصوص درمان دیابت عنوان کرد: دیابت تنها قابل کنترل کردن است و درمان کامل ندارد درواقع دیابت یک قندخون بالا است که باید با مصرف دارو و انسولین آن را به حد مطلوب کاهش داد و به وسیله این کنترل کردن قندخون می‌توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد.

محمودنیا ادامه داد: براساس یک باور غلط برخی افراد گمان می‌کنند دیابت دارای ریشه عصبی است، اما دیابت براساس عواملی مانند ژنتیک، چاقی و ...ایجاد می‌شود، البته مسائل عصبی و اختلالات روان‌پزشکی در کنترل دیابت اختلال ایجاد می‌کند، اما این مسائل در ابتلا به دیابت نقشی ندارند.

این متخصص داخلی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به افرادی که به دیابت مبتلا هستند، توصیه می‌شود قندخون بالا را جدی بدانند و برای کنترل آن در حد ایده‌آل اقدام کنند و به این ترتیب از بروز عوارض قندخون بالا پیشگیری کنند، زیرا دیابت کنترل‌نشده می‌تواند مانع ادامه کار کلیه‌ها شود و یا برای فرد نابینایی به همراه داشته باشد، همچنین برخی افراد در اثر کنترل نکردن دیابت مجبور به قطع عضو می‌شوند و یا به عوارض قلبی و عروقی دچار می‌شوند.

وی یادآور شد: کنترل کردن دیابت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست، اما در مواردی که کنترل آن نادیده گرفته می‌شود، به این دلیل است که در برخی موارد بیماری دیابت عوارض شدیدی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و به این ترتیب فرد بیماری خود را جدی نمی‌داند و برای کنترل آن دقت لازم را ندارد، اما عوارضی که دیابت کنترل‌نشده می‌تواند برای بیمار ایجاد کند بسیار مهم و حیاتی هستند و می‌تواند به تمامی اندام‌های بدن آسیب وارد کند، بنابراین باید حفظ قندخون در حد ایده‌آل در اولویت قرار داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha