• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400110302103
  • خبرنگار : 50175

رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه:

اسلام تمام علوم انسانی مورد نیاز را در خود جای داده است

اسلام تمام علوم انسانی مورد نیاز را در خود جای داده است

ایسنا/لرستان رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: اسلام تمام علوم انسانی مورد نیاز را در خود جای داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فتاحی در نشست با بانوان منتخب بروجرد و اعضای هیئت‌علمی و کارمندان که امروز سوم بهمن‌ماه به مناسبت ولادت حضرت زهرا و تکریم مقام زن برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن و مقام مادر و همچنین دعای شفاعت ایشان، اظهار کرد: زمانی که این حضرت به دنیا آمدند در موقعیتی بود که دختر و جنس زن غریب بود. کفار و مشرکین از بیان داشتن دختر شرمشان می‌شد و پدران دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند.

 وی با اشاره به داستان سوزناکی مربوط به آن زمان، تصریح کرد: در آن زمان مادری از ترس پدر مخفیانه فرزند دختر خود را بزرگ می‌کند و پدر با دیدن دختر احساس شرم، تصمیم می‌گیرد با بهانه تفریح دختر را به بیرون ببرد و با کندن چاله‌ای ناجوانمردانه دختر را زنده‌به‌گور می‌کند.

رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه خاطرنشان کرد: اسلام در چنین محیط اجتماعی به وجود آمد. اینکه فرزند نخست پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دختر بود و سوره‌ای در قرآن را خداوند تبارک‌وتعالی به نام ایشان نازل کرد، به خاطر این بود که مقام زن و دختر بالا برده شود.

فتاحی اضافه کرد: همچنین حدیثی قدسی در این رابطه داریم که «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»، ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.

وی بیان کرد: حضرت فاطمه روزگار سختی در کودکی گذراندند و زمانی که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دو فرد مهم یعنی حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب از دست دادند، حضرت فاطمه زهرا (س) برای پدر مادری کردند و لقب ام الابیها را گرفتند و پیامبر اکرم (ص) بر دستان ایشان بوسه زد و مقام مادر را ارج نهادند.

رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ادامه داد: در بعد خانواده امام مجتبی (ع) می‌گویند: در دوران کودکی، شبی بیدار ماندم و به نظاره‌ مادرم زهرا (س) درحالی‌که مشغول نماز شب بود، گذراندم. پس‌ازآنکه نمازش به پایان رسید متوجه شدم که در دعاهایش یک‌یک مسلمین را نام می‌بردند و آن‌ها را دعا می‌کند، خواستم بدانم که درباره‌ی خودش چگونه دعا می‌کند اما با کمال تعجب دیدم که برای خود دعا نکرد. فردا از او پرسیدم: چرا برای همه دعا کردی، اما برای خودت دعا نکردی؟ فرمود: «یا بُنَی! الجار ثم الدار» پسرم اول همسایه بعد خانه. همچنین در بعد ولایت زمانی که حق امیرالمونین حضرت علی (ع) از ایشان سلب شد حضرت فاطمه از ایشان و مقام شامخ ولایت دفاع نمودند. همچنین در بعد سیاست، همسرداری و فرزندآوری نیز ایشان همواره اسوه بودند.

فتاحی اظهار کرد: در قرآن کریم هم خداوند متعال اگر از مردان نام می‌برد از زنان بیشتر یاد می‌کند و سوره‌ای به همین نام یعنی نسا نازل می‌فرماید.

وی با بیان نقش زنان مهدوی و فاطمی در انقلاب اسلامی، تصریح کرد: نقش زنان چه در انقلاب چه در دفاع مقدس بسیار پر رنگ بوده و این مادران بودند که دست از فرزندان خود کشیدند و آن‌ها را راهی جبهه کردند. حضرت امام خمینی (ره) نیز می‌فرمایند از دامن زن مرد به معراج می‌رود که این ارج و مقام مادر را می‌رساند.

رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه آیا در اسلام برابری زن و مرد وجود دارد و رفع شبهات، افزود: اسلام تمام علوم انسانی مورد نیاز را در خود جای داده و بیان کرده است و برخلاف دید غربی مرد را الگو قرار نمی‌دهد و در مواردی چه از زن، مانند جهاد و چه از مرد رفع مسئولیت نموده است و تفاوت‌ها را به خاطر مسئولیت‌ها می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha