• دوشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400110402449

در گفت و گو با دبیر اجرایی همایش هنر و ارتباطات مطرح شد؛

تشریح چرایی و چگونگی برگزاری همایش ملی هنر و ارتباطات

تشریح چرایی و چگونگی برگزاری همایش ملی هنر و ارتباطات

ایسنا/فارس "همایش ملی هنرهای معاصر و ارتباطات" یکی از رویدادهای علمی-فرهنگی-هنری، است که براساس برنامه زمانبندی، اسفندماه و به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

همایش ملی هنرهای معاصر، اسفند ماه امسال به همت موسسه آموزش عالی هنر شیراز و با مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار است به میزبانی شیراز و با حمایت دانشگاه‌های سوره و هنر شیراز، جهاددانشگاهی و فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و شهرداری شیراز و ... با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از سراسر کشور، برگزار شود؛ پیرامون چرایی و چگونگی برنامه‌ریزی و برگزاری این همایش ملی، با علی‌اکبر جهانگرد؛ استادیار دانشگاه و دبیر اجرایی همایش گفت و گویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه موضوع اصلی این همایش ارتباطات در دنیای هنر است، توضیح دهید که ارتباطات چه اهمیتی در دنیای هنر داشته و چه ضرورت‌هایی برای طرح آن وجود دارد؟

تقلیل هنر به ارتباطات و در نظر گرفتن خصلتی ارتباطی برای آن یکی از مهمترین ارکان تحولات هنری در نیمه دوم سده بیستم بوده که به موجب آن نیز استفاده از رسانه‌های متنوع در هنر گسترش می‌یابد. با توسعه رسانه‌های جمعی در سده بیستم تحول مهمی در زندگی انسان ایجاد شد. جامعه‌ انسانی در سده بیستم به طور فزآینده‌ای متاثر از عملکرد این رسانه‌ها بود؛ قدرت و میزان تاثیرگذاری رسانه‌های ارتباطی جدید در سده بیستم به اندازه‌ای بود که پیدایش و عملکرد آنها را انقلاب صنعتی جدیدی در حوزه فرهنگ می‌دانند. پیشتر از این هم ابتنای صرف هنر بر زیبایی‌شناسی مدرنیستی با چالش‌ها و نقدهای مهمی روبرو شده بود. این مقدمات شرایطی را موجب شد که بر اساس آن موقعیت و شان فلسفی هنر بیشتر به خصوصیات ارتباطی تغییر کرد. با در نظر داشت خصلت ارتباطی ـ کارکردی برای هنر، تمایز بنیادینی که پیشتر در زیبایی‌شناسی مدرنیستی موجب تفکیک هنرهای زیبا و کاربردی شده بود بسیار کمرنگ‌تر شده و جای خود را به حوزه‌ای گسترده‌تر و متنوع‌تر داد. در نظر داشت این شان ارتباطی برای هنر بخش قابل ملاحظه‌ای از تحولات هنر معاصر از پاپ تا هنرهای مفهومی و توسعه رسانه‌های متنوع در هنر را موجب شد. بر این اساس مساله ارتباطات را می‌توان یکی از کلید واژگان مهم در حوزه‌ی تحولات هنری چند دهه اخیر دانست. البته این تحولات در همه‌ی کشورها به یکسان و با سرعتی همسان پیش نرفت، اما امروزه تاثیر این تحولات در بیشتر فرهنگ‌ها و کشورها مشهود است.

طرح این موضوع چه نسبتی با شرایط کنونی هنر ایران دارد؟

بدون شک ما نمی‌توانیم از تحولات دنیای معاصر به دور باشیم؛ بسیار مهم است ضمن توجه به ضرورت‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی خود  تحولات جهان هنر را هم مورد توجه دقیق قرار دهیم. امروزه هنر زبانی بسیار موثر، با نفوذ و ماندگار در اجتماعات انسانی است. از طرف دیگر تغییر شرایط و پارادایم‌های جهان هنر در چند دهه اخیر، خود منبعث از شرایطی است که بحث، ارزیابی و گفتگو در این حوزه را بیش از پیش به ما یادآور می‌شود. هنر امروز ایران در چند دهه اخیر اگر چه شرایط خاص خود را از سر گذرانده اما به دور از تحولات جهانی نبوده است. به نظر می‌رسد نوع و کیفیت این تاثیر پذیری مسئله مهمی است که نیازمند پژوهش و گفت وگوی جدی است. همچنان که تحولات در جهان هنر یک به یک اوج و افول خود را سپری می‌کنند و خواسته یا ناخواسته هنر و فرهنگ ملل مختلف را متاثر می‌سازند، شناسایی و درک دقیق این جریانات وظیفه‌ی مهمی است که بخش عمده‌ی آن بر عهده مراکز علمی و دانشگاهی کشور است. تا علاوه بر ایجاد فرصت برای پژوهشگران در این حوزه بتوانند قدمی در راستای طرح و حل برخی مسایل مهم بردارند.

ارتباطات و هنرهای معاصر در شهر شیراز با توجه به موقعیت فرهنگی و پیشینه‌ی هنری آن از چه اهمیتی برخوردار است؟

از مهمترین ارکان تحولات دهه‌های اخیر در حوزه‌ی هنر توجه به مخاطب از هر طبقه و دسته است. همچنان که مسئله خصوصیت ارتباطی برای هنر در دهه‌های اخیر یکی از ارکان محوریست توسعه و گسترش فعالیت‌ها و مباحث هنری خارج از مراکز اصلی هم مسئله‌ای مهم در هنر امروز است. بخش قابل توجهی از این مسئولیت متوجه نهادهای علمی و دانشگاهی است که بتوانند شرایط آموزش و فعالیت در حوزه‌های هنری را در تمامی مناطق فراهم آورند. متاسفانه در ایران اگر چه نهادها و واحدهای دانشگاهی رشد چشمگیری داشته‌اند اما کمتر به این وظیفه مهم توجه داشته‌اند. شهر شیراز با توجه به شرایط خاص و فعالیت دانشکده‌‎ها و موسسات هنری آمادگی قابل توجهی در این خصوص را دارد. از طرف دیگر پیشینه و سابقه‌ی آن در حوزه فرهنگ و هنر و نسبت‌های این پیشینه با هنرهای معاصر مسئله مهمی است که می‌تواند دلیل مهمی برای چنین فعالیت‌های باشد. به نظر می‌رسد با توجه به آن پیشینه بسیار ضروری است که امروز هم جایگاه جریاناتی چون مکتب شیراز را در نسبت با تحولات دنیای معاصر مورد توجه و بازنگری قرار داد. این مهم می‌تواند دستاورد فرهنگی مهمی برای شهر شیراز باشد.

مدعوین همایش چه کسانی هستند؟

در درجه اول تلاش شده با هدف هر چه پربار تر بودن همایش از پژوهشگران و صاحب‌نظران متخصص در حوزه‌ی هنر و به خصوص هنرهای معاصر به طور ویژه برای همکاری علمی دعوت شود. اما از طرف دیگر یکی از مهمترین اهداف این همایش دعوت از تمامی علاقمندان حوزه هنر به خصوص دانشجویان، دانش­آموختگان، استادان و پژوهشگران جامعه به منظور ایجاد بستری مناسب برای پژوهش است. نکته درخور توجه محورهای گوناگون و بینارشته‌­ای این همایش است که سبب می­‌شود پژوهشگران رشته‌­های مختلف هنری و حتی علوم انسانی نیز بتوانند نتایج تحقیقات خود را در این همایش به اشتراک بگذارند.

برای برگزاری این همایش، کدام نهاد و سازمان همکاری داشتند؟

این همایش از سوی مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز به عنوان تنها مرکز تخصصی هنر در جنوب کشور برگزار می‌شود؛ این موسسه از سال ۱۳۷۴ با نام سوره شیراز در زمینه تخصصی هنر فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به پشتوانه آن تجربیات و سوابق ارزنده طی حکمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در تاریخ ۱۳۸۶ به هنر شیراز تغییر نام داد. "همایش هنرهای معاصر و ارتباطات" دومین همایش ملی است که اسفند ماه امسال توسط این موسسه برگزار خواهد شد.

البته این همایش با مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برگزار خواد شد و نهادها و مراکز آموزشی همچون دانشگاه سوره، دانشگاه هنر شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، شهرداری شیراز، جهاد دانشگاهی، ایران کنفرانس، سیویلیکا و ... از حامیان آن به شمار می‌روند.

به گزارش ایسنا، دبیر علمی همایش هنرهای معاصر و ارتباطات، دکتر ابوالفضل داوودی رکنابادی؛ استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معاماری دانشگاه آزاد یزد، دبیر اجرایی دکتر علی‌اکبر جهانگرد استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد شیراز هستند و شماری از اساتید و متخصصان حوزه هنر و هنرهای معاصر دانشگاه‌های کشور اعضای کمیته علمی را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha