• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400111007212
  • منبع : جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

در دانشگاه صنعتی اصفهان محقق شد؛

دستیابی به دانش ترکیب پوشش‌دهی مخازن نگهداری گوگرد مذاب

دستیابی به دانش ترکیب پوشش‌دهی مخازن نگهداری گوگرد مذاب

ایسنا/اصفهان دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به دست‌یابی به محصولی از ترکیب سرامیکی مقاوم به گوگرد مذاب برای پوشش‌دهی داخلی مخازن نگهداری گوگرد مذاب و سطوح بتنی شد که طول عمر این مخازن در صنایع نفت و پتروشیمی را به میزان زیادی افزایش می‌­دهد.

این تحقیق حاصل تلاش عارفه کریمی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد و دانشجوی دکترای مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان با راهنمایی علی اشرفی، دانشیار و احمد منشی، استاد این دانشکده است که علاوه بر رتبه نخست در جشنواره ملی اختراعات و نوآوری خیام، در بخش بین‌المللی این رویداد نیز جایزه ویژه سازمان مالکیت معنوی و اختراعات جهان (WIPA) را به خود اختصاص داده است.

پوشش تولید شده علاوه بر نوآوری، قابلیت اعمال بر روی سطوح مختلف شامل سطوح بتونی و فلزی را دارد و سبب افزایش مقاومت به خوردگی در برابر گوگرد و ترکیبات آن  در دما­های بالا می­‌شود.

عارفه کریمی با بیان این‌که تحقیقات گسترده در زمینه حفاظت مخازن نگهداری گوگرد مذاب، نشان می‌داد عملکرد آن‌ها در شرایط واقعی رضایت‌بخش نیست، اظهار کرد: دستیابی به راه‌حل‌های نوین و مؤثر برای حفاظت و افزایش عمر سرویس دهی مخازن و سطوح در شرایط تماس با گوگرد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 وی با اشاره به این‌که تولید پوشش‌های سرامیکی مقاوم در برابر گوگرد مذاب و ترکیبات خورنده آن می‌تواند برای بهبود عملکرد مخازن و ممانعت از خوردگی آن‌ها مفید واقع شود، خاطر نشان کرد: این محصول جدید و نوآورانه با هدف حفاظت از خوردگی وسایش سطوح در تماس با اسید سولفوریک و گوگرد مذاب در مخازن نگهداری گوگرد مذاب در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، با توجه به شرایط و امکانات فعلی ایران تولید شده است.

دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: بررسی عملکرد و میزان خوردگی این پوشش در شرایط شدیدتر نسبت به شرایط کاری واقعی مخازن نگه‌داری گوگرد مذاب، به مدت 3 ماه نزدیک به صفر بوده است.

کریمی با بیان این‌که گوگرد به‌عنوان عنصری استراتژیک، ساخت و تولید آن برای بسیاری از صنایع مورد اهمیت است، ادامه داد: در سال‌های اخیر صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در حال تغییر و اصلاح فرآیندهای تولید گوگرد و سایر محصولات استحصال شده از نفت وگاز با کیفیت عالی و با حداقل قیمت ممکن هستند.

وی اضافه کرد: در کلیه صنایع و واحدهای تولیدی، سطوح بتونی و فلزی شامل سطوح کف، دیواره‌ها، سقف، فونداسیون مخازن، برج‌ها و راکتورها، فونداسیون پمپ‌ها، کانال‌ها و ترنچ‌ها، سامپ‌ها، خطوط انتقال و پیت‌ها در صورت وجود مواد خورنده باید در برابر بارهای شیمیایی، مکانیکی و حرارتی محافظت شود.

این محقق رشته خوردگی و حفاظت از مواد، استفاده از این دانش فنی در صنایع نفتی و پتروشیمی را به طور جدی توصیه کرد و افزود: درحال حاضر پوششی برای جلوگیری از خوردگی داخلی مخازن گوگرد مذاب و همچنین پوشش سطوح بتنی موجود نیست. مخازن گوگرد مذاب در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها همواره در معرض خوردگی است و استفاده از ماده­ مقاوم برای جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر آن‌ها ضروری به نظر می­‌رسد.

دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: این محصول با روش‌های مختلف پاششی برای صنایعی که در معرض اسید سولفوریک موجود در محیط باشند، با پوشش بر روی سطوح فلزی و بتنی برای حفاظت سطوح داخلی مخازن گوگرد مذاب، سطوح سرامیکی (آجر و بتن و ...) یا مخازن نگه­داری و ذخیره سازی گوگرد مذاب و سایر ترکیبات گازی خورنده، کاربردی است.  

به گزارش ایسنا، با بهره‌گیری از این محصول نوین فناورانه در صنایع گوناگون، نشتی‌های مخزن نگهداری گوگرد مذاب و کاهش فولاد مصرفی به دلیل وجود لایه محافظ به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و سبب افزایش طول عمر این مخازن در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، همچنین کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات مخازن وکاهش زمان تعمیرات و توقفات ناشی از آن می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha