• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030100032
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

خسارت سنگین سرما، تگرگ، سیلاب و صاعقه به کشاورزی کوهسرخ از اسفند تاکنون

خسارت سنگین سرما، تگرگ، سیلاب و صاعقه به کشاورزی کوهسرخ از اسفند تاکنون
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ گفت: از اواخر اسفند ماه خسارت‌ها به بخش کشاورزی شهرستان با سرما آغاز شد و با سیلاب، باران شدید، صاعقه، تگرگ و... ادامه داشته است.

حمیدرضا مداح در گفت‌وگو با ایسنا با عنوان کرد: به دلیل سرمازدگی ۹۰ درصد محصول بادام، زردآلو و آلوی شهرستان از بین رفته و به باقی محصولات در حد ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی مجموع خسارت‌های وارد شده از ابتدای فروردین‌ ماه تاکنون به بخش کشاورزی شهرستان کوهسرخ را بالغ‌ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این خسارت‌ها به جاده‌های بین مزارع، تخریب زیرساخت‌ها، مسدود شدن کانال‌های انتقال آب، قنوات و نشاکاری‌های انجام شده در مزارع گوجه فرنگی، باغات و دیگر مزارع بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ تصریح کرد: از این خسارت‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان فقط مربوط به سرمازدگی ابتدای امسال و ۴۰ میلیارد تومان دیگر ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های چند روز گذشته بوده است.

وی عنوان کرد: هر چند بر اثر بارندگی‌های شدید چند روز گذشته به تمام شهرستان خسارت وارد شده اما بیشترین خسارت‌هایی که ناشی از سیلاب بر جای مانده، مربوط به دهستان بررود و تکاب است.

مداح خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت‌ها در جاده‌های بین مزارع بوده است. در مجموع ۱۰ تا ۱۵ درصد زیرساخت‌های بخش کشاورزی به طور کامل از بین رفته‌ و نیاز به بازسازی مجدد دارد.

وی گفت: به دلیل کوهستانی بودن کوهسرخ و استاندارد نبودن جاده‌ها با کوچک‌ترین بارندگی شاهد جاری شدن سیلاب‌هایی در منطقه هستیم که موجب بروز خسارت‌ می‌شود.

عملکرد نامطلوب صندوق بیمه

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ در ادامه به وضعیت بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه بیشترین خسارت‌های وارد شده به باغات دیم بوده اما به دلیل عملکرد نامطلوب صندوق بیمه سطح بیمه بادامستان‌های دیم در حد صفر است.

وی پایین بودن سطح تعهدات بیمه را عامل بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه محصولات‌شان دانست و گفت: هرچند کشاورزان انتظار دارند که خسارت وارده جبران شود ولی صندوق بیمه هزینه‌ها را جبران می‌کند. به عنوان مثال براساس برآورد بیمه به یک هکتار گندم از ابتدا تا مرحله‌ای که به آن خسارت وارد شده در حد ۵۰۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه در بر داشته در صورتی که کشاورزان می‌گوید بر اثر خسارت وارده به این میزان پنج تن گندم از بین رفته و باید این میزان خسارت جبران شود که این موجب شده استقبال بسیار کم باشد.

مداح همچنین از بیمه بودن ۱۰۰ درصد دام سبک و سنگین شهرستان خبر داد و اظهار کرد: دامداران برای اینکه بتوانند خوراک دام دریافت کنند، باید تمام دام‌های‌شان بیمه باشد، البته دامداران بیمه پایه را انجام می‌دهند که شامل خسارت‌های عمومی می‌شود اما چون بیمه تکمیلی نیستند، خسارت‌های ناشی از حمله احشام، بیماری، رعد و برق و سیلاب را بیمه جوابگو نیست.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه دامداران می‌خواهند آذوقه بگیرند و از سویی هزینه کمتری بپردازند بیمه پایه می‌کنند و به فکر گرفتن غرامت و خسارت‌ نیستند.

تلف شدن ۵۰ راس دام به دلیل برخورد صاعقه

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ در ادامه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر ۵۰ راس دام به دلیل برخورد صاعقه در روستای ایور تلف شد، افزود: بر اثر تلف شدن این تعداد دام بالغ‌ بر ۱۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

وی در همین خصوص گفت: به دلیل وضعیت نامناسب مالی کمتر دامداری در شهرستان مکانی برای نگهداری دام‌های خود دارد و اغلب دام‌هایشان را در بیابان نگهداری می‌کنند.

مداح بیان کرد: اغلب روستاییان دام‌هایشان را به ارتفاعات می‌برند که این موضوع موجب شده در هر صاعقه تلفاتی را داشته باشیم؛ هیچکدام از اماکن دام‌ها مسقف نیست.  

بارندگی‌هایی اخیر برای بخش کشاورزی برکت بود

وی در ادامه از آنغوزه به عنوان مهم‌ترین محصول شهرستان کوهسرخ نام برد و تصریح کرد: هر چند بارندگی‌های اخیر خسارت‌هایی در بر داشت اما برای گیاه آنغوزه که به دلیل خشکسالی در حال از بین رفتن بود، یک برکت بود.

مداح گفت: اگر بارندگی‌هایی اخیر نبود نه تنها تمام مراتع شهرستان خشک می‌شد بلکه محصول آنغوزه که در کشور منحصر به فرد است، از بین می‌رفت و گندم‌های دیم منطقه با مشکلات جدی مواجه می‌شد.

وی افزود: اگر بر اثر بارندگی‌های اخیر به زیرساخت‌های کشاورزی و راه‌های بین مزارع و روستایی شهرستان خسارت وارد شد، به دلیل محرومیت منطقه است؛ اگر در برخی مناطق پل احداث شود به جاده‌ها خسارت وارد نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ با بیان اینکه زیرساخت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف بسیار ضعیف است، اظهار کرد: هر چند از سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی ۲۵ میلیارد تومان برای بخش آب و خاک شهرستان کوهسرخ مصوب شده اما هنوز این اعتبارات تخصیص نیافته که امیدواریم به زودی تخصیص یابد.

برخی تراکتورهای شهرستان مربوط به قبل از انقلاب است

وی فرسوده بودن ادوات کشاورزی را یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی دانست و افزود: علی‌رغم اینکه برخی تراکتورهای شهرستان مربوط به قبل از انقلاب است اما همچنان از آن استفاده می‌شود.

مداح بیان کرد: تراکتورهای جدید هم علی‌رغم اینکه بسیار گران است اما کیفیت‌شان بسیار نامطلوب است؛ به همین دلیل اغلب به دنبال تراکتورهای کار کرده و قدیمی هستند.

وی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه از ۶۰۰ دستگاه تراکتور موجود در شهرستان ۳۰۰ دستگاه آن بیش از ۲۵ سال عمر دارند اما به دلیل مشکلات اقتصادی کشاورزان مجبور به استفاده هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ عنوان کرد: هر چند سال گذشته با مشکلات فراوان هشت دستگاه تراکتور جدید توانستیم به شهرستان اضافه کنیم اما هر روز یک نفرشان مقابل جهاد کشاورزی حضور یافته و از کیفیت تراکتورها گله‌مند هستند. متاسفانه مجبور به تعویض قطعات تراکتورهای جدید هستند.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود تا بتوانیم امسال ۸۰ دستگاه تیلر به شهرستان تخصیص دهیم تا در بخش مکانیزاسیون تحولی ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha