• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030100337
  • خبرنگار : 50037

واحد راکد پرورش زالوی همدان فعال می‌شود

واحد راکد پرورش زالوی همدان فعال می‌شود

ایسنا/همدان سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان از وجود دو واحد پرورش زالو طبی در سطح این استان خبر داد.

جعفر کاویانی‌دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب، افزود: این دو واحد پرورش زالو واقع در شهرستان همدان و فامنین در مجموع با پروانه بهره‌داری ۳۵۰ هزار قطعه بوده که یکی از واحدها فعال و دیگری غیرفعال هستند.

وی با اشاره به اینکه فعالسازی واحد راکد پرورش زالو در دست اقدام قرار دارد، تصریح کرد: واحد پرورش زالوی همدان به مساحت ۶۰۰ مترمربع بوده که برای راه اندازی واحد خود از تسهیلاتی افزون بر ۷۰۰ میلیون تومان و واحد پرورش زالوی شهرستان فامنین به مساحت ۳۰۰ مترمربع از تسهیلاتی افزون بر ۳۶۷ میلیون تومان استفاده کرده است.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه تولید زالوی این واحدها در حال حاضر فعلاً برای مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال آن هستیم که زالوی پرورشی این واحدها، فرآوری و از آن علاوه بر مصارف طب سنتی در تهیه مواد آرایشی، پماد و ... نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه دو سال پیش پیگیری‌هایی نیز انجام گرفت و تاحدودی هم پیش رفتیم اما مشکلات ارزی موجب عدم به سرانجام رسیدن موضوع شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زالوی پرورشی این واحدها برای مصارف طب سنتی به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

این فرد مسئول توجیه اقتصادی این حوزه را بالا دانست و یادآور شد: افزایش واحدهای تولید و پرورش زالو در سطح استان نیازمند برنامه‌های توجیهی بوده ضمن اینکه در این رابطه چندین مورد متقاضی نیز مراجعه داشته‌اند اما اقدام جدی انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر در پرورش زالو تنها بخواهیم به طب سنتی اکتفا کنیم مطمئنأ با واحدهای جدید واحدهای قدیم بازار خود را از دست می‌دهند، بیان کرد: برای افزایش واحدهای پرورش و تکثیر زالو باید زمانی به جلو پیش برویم که زیرساخت‌های این فعالیت جدید را فراهم آوریم و برای پرورش زالو زیرساخت‌های فرآوری را ایجاد کنیم.

وی جذب سرمایه گذار در استان همدان در بحث پرورش زالو را یکی از راهکارهای افزایش تعداد واحدهای پرورش زالو بیان کرد و گفت: با جذب سرمایه گذار باید زنجیره‌ای تشکیل داد که سرمایه گذار و تولیدکننده در کنار هم تولیدات و صادرات داشته باشند چراکه این‌ امر از ارزآوری بالا و توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار و واحدهای پرورش زالو برخوردار خواهد بود و با تشکیل این زنجیره قطعاً راه اندازی ۱۰ واحد پرورش و تکثیر زالو هم در سطح استان کم خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha