• چهارشنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401030402869
  • خبرنگار : 71660

پاسخ بلند کره شمالی به "سلام" بایدن با موشک قاره پیما

پاسخ بلند کره شمالی به "سلام" بایدن با  موشک قاره پیما

کره شمالی سه موشک که احتمالا یکی از آنها یک موشک بالستیک قاره پیما است از منطقه سونان در پیونگ یانگ به سمت دریای ژاپن شلیک کرد. این هفدهمین آزمایش موشکی این کشور از ابتدای سال جاری تاکنون بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای عنوان داشت  کره جنوبی تحقیقات خود را آغاز کرده و ارتش این کشور به همراه ایالات متحده اعلام همکاری کرده است.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با همتای کره جنوبی خود درخصوص پرتاب موشک‌های بالستیک کره شمالی گفت‌وگو کرده است.

در این بیانیه آمده است: «مشاور امنیت ملی ایالات متحده و کره جنوبی هر دو آزمایش‌های موشک بالستیک جمهوری خلق کره را محکوم کرده و متعهد شده‌اند تا به همکاری نزدیک خود در این زمینه ادامه دهند.»

فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که ایالات متحده از پرتاب‌های چند موشک بالستیک دوربرد اخیر کره شمالی که ساعاتی پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن به شرق آسیا رخ داد، آگاه است.

در بیانیه آمده است: «ما از پرتاب‌های چند موشک بالستیک کره شمالی آگاه هستیم و در حال ارزیابی و رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود هستیم».

گارد ساحلی ژاپن نیز از شلیک مشکوک موشک بالستیک توسط کره شمالی خبر داده است.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت که ژاپن اعتراض خود را به کره شمالی به دلیل پرتاب موشکی که صبح امروز انجام شد، اعلام کرد. این اعتراض با استفاده از مجاری دیپلماتیک از طریق سفارت در پکن تحویل داده شد.

وزیر دفاع ژاپن گفت: پرتاب موشک بلافاصله پس از پایان نشست ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند "یک تحریک آشکار و کاملا غیرقابل قبول" است.

به گفته این وزارتخانه تاکنون هیچ خسارتی از موشک های شلیک شده توسط کره شمالی ثبت نشده است.

وزارت دفاع ژاپن گفت: ارتفاع پرواز اولین موشک کره شمالی که صبح چهارشنبه شلیک شد ۵۵۰ کیلومتر (۳۴۲ مایل) و برد پرواز ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) بود. ارتفاع پرواز موشک دوم ۵۰ کیلومتر و برد در طول مسیر اصلاح شده ۷۵۰ کیلومتر بود. هر دو خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن قرار گرفتند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز دستور داده است که ایمنی کشتی ها پس از پرتاب موشک های کره شمالی بررسی شود.

کیشیدا گفت: من اطلاعاتی درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی دریافت کردم و دستورالعمل‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات، ارائه اطلاعات به‌روز به مردم و مهم‌تر از همه دستور بررسی ایمنی کشتی‌ها و هواپیماها را دادم.

شلیک این موشک‌ها درست چند ساعت پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این منطقه را ترک کرد، اتفاق افتاد.

وی در اولین سفر خود به آسیا با رئیس‌جمهوری کره جنوبی و مقامات ژاپن دیدار کرد و در نشست گروه "کواد" به همراه رهبران عضو این گروه پیرامون موضوعات مختلفی به تبادل نظر پرداختند.

همچنین در بیانیه مشترکی که توسط بایدن و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی منتشر شده، برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را "خطری جدی" تلقی کرده‌اند و از کره شمالی خواسته‌اند تا به میز مذاکره بازگردد.

از طرفی کره شمالی بارها خواسته‌های آمریکا را "ریاکارانه" توصیف کرده و گفته که واشنگتن "سیاستی خصمانه" از جمله تحریم‌ها علیه کره شمالی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha