• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030704832
  • خبرنگار : 50037

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد خبر داد:

پیش بینی برداشت ۶۸ هزار تن یونجه از مزارع اسدآباد

پیش بینی برداشت ۶۸ هزار تن یونجه از مزارع اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از پیش‌بینی برداشت ۶۸ هزار تن یونجه از مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد.

محمد کرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سال زراعی جاری  ۴۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیرکشت این محصول رفته است اظهار کرد:سه تا چهار چین در سال بهره برداران از اراضی کشت شده یونجه، محصول برداشت می‌کنند که در حال حاضر  در همین رابطه یک چهارم از یونجه کشت شده شهرستان اسدآباد برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت محصول یونجه از بهار تا اواخر شهریور و حتی تا مهرماه در سه تا چهار چین به طول می‌انجامد و در هر چین چهار تن یونجه قابل برداشت است، بیان کرد: سرانه عملکرد سالیانه هر هکتار با فرض چهار چین ۱۴ الی ۱۶ تن در هر هکتار به صورت علوفه خشک خواهد بود.

مرادی با بیان اینکه محصول یونجه شهرستان اسدآباد به منظور  خوراک دام علاوه بر نیاز خوراک دام شهرستان به استان همدان و  شهرستان‌های همجوار استان و نیز به سایر استان‌ها صادر می‌شود، یادآور شد: یک‌سوم محصول یونجه شهرستان اسدآباد برای مصرف شهرستان بوده و دو سوم محصول به سایر استان‌ها از جمله همدان،تهران و اصفهان ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه محصول یونجه شهرستان اسدآباد یکی از مرغوب‌ترین محصولات تولیدی استان برای خوراک دام به شمار می رود و در همین رابطه شهرستان اسدآباد رتبه اول تولید یونجه استان را دارد،گفت: مرغوبیت محصول یونجه اسدآباد برای خوراک دام از دلایل مهم میزان تقاضا و صادر کردن آن به سایر استان‌های همجوار است.

مرادی با اشاره به اینکه محصول یونجه به عنوان یکی از جمله محصولات کشاورزی پرآب بر به شمار می‌رود ،خاطر نشان کرد:برای کاهش مصرف آب این محصول در حال حاضر ۹۰ درصد اراضی یونجه اسدآباد به سیستم آبیاری بارانی مجهز هستند.

وی از پیش بینی برداشت ۶۰ تا ۶۸ هزار تن یونجه از مزارع این شهرستان خبر داد و اضافه کرد:یونجه یک گیاه علوفه‌ای چند ساله بوده که در بین گیاهان علوفه‌ای به علت کیفیت خوب، خوش خوراکی و دارا بودن ذخایر غذایی از قبیل مواد معدنی مختلف کلسیم و انواع ویتامین‌ها به ویژه A و C مواد پروتئینی برای دام دارای اهمیت است.

مرادی با بیان اینکه ارزش این گیاه به علت غنی بودن مواد غذایی موجود آن تنها برای دام مناسب نیست، خاطر نشان کرد: کاشت این گیاه تأثیر بسیار مهمی در اصلاح زمین‌های زراعی از طریق تهویه زمین، برقراری تناوب و پایین آوردن آب سطحی زمین، ازدیادخاک و افزایش موادآلی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha