• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401030906224
  • خبرنگار : 50228

این خبر به روز رسانی شد

افزایش تعداد جانباختگان / بخش عمده حادثه متروپل به دلیل فسادهای اداری و مالی است

افزایش تعداد جانباختگان / بخش عمده حادثه متروپل به دلیل فسادهای اداری و مالی است

ایسنا/خوزستان در هشتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۳ نفر جانباخته‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.

حادثه متروپل با پلاسکو فرق دارد / شهرداری‌ها و نظام مهندسی باید اغماض‌های گذشته را جبران کنند

دولت لایحه بررسی مجدد ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه را ارائه کند

ساعت ۰۶:۴۵؛ رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه متروپل تنها ساختمان ناایمن ایران نیست، از دولت خواست تا لایحه‌ بررسی مجدد ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه کشور را به مجلس بفرستد.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان گفت: متأسفانه ساختمان‌سازی در بیشتر شهرهای ایران از استاندار خارج شده است. روند ساختمان‌سازی غیراستاندارد در ایران از کسب مجوز برای ساخت مثلا چهار یا پنج طبقه شروع می‌شود و با ساخت غیرقانونی ۸ یا ۱۰ طبقه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت ماده ۱۰۰ شهرداری آنها را جریمه کرده و ماجرا حل و فصل می‌شود. به بیان دیگر متخلفین با پرداخت جریمه به  خواسته‌هایشان می‌رسند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس درباره ساختمان‌های غیراستاندارد شهرستان مهاباد گفت: در مهاباد ساختمان ۱۷ طبقه‌ای داریم که سیستم اطفاء حریقش تا سه طبقه رعایت شده است. وزارت کشور مسئول رسیدگی به این ساختمان‌هاست. متأسفانه در کشور تا فاجعه‌ای مثل پلاسکو و متروپل رخ ندهند، دستگاه‌های مسئول بیدار نمی‌شود.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به صورت نظامند و سیستماتیک به استانداردهای فنی و مهندسی پایبند باشند، گفت: وضعیت نامبرده در بلندمرتبه‌سازی‌ها هم وجود دارد. بسیاری از ساختمان‌های بلند مرتبه در ایران تجهیزات اطفاء حریق ندارند یا مثلا فقط سه یا چهار طبقه این سیستم را دارد. پرسش اینجاست که اگر طبقه یازدهم این ساختمان‌های بلند مرتبه آتش بگیرد، آتش نشانی چه کار می‌کند؟ احتمالا منتظر می‌مانند تا کل ساختمان روی مردم بریزد.

محمودزاده با تأکید بر اینکه متروپل تنها ساختمان ناایمن ایران نیست، گفت: تبانی‌ها و لابی‌هایی که پشت پرده انجام می‌شود، مسائل فنی و مهندسی را می‌پوشاند. متروپل پیام بزرگی برای مسئولین امر بود که هیچگاه استاندارد را نادیده نگیرند یا اگر مشکلی وجود دارد، نظارت و بررسی مجدد را در اولویت قرار دهند. اتفاق آبادان قلب همه مردم ایران را به درد آورده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در پایان درباره اینکه کدام نهادها مسئول رسیدگی به  ساختمان‌های مشابه متروپل هست، گفت: بیش از هر نهادی وزارت کشور، شهرداری‌ها و نظام مهندسی باید اغماض‌های گذشته را جبران کنند. مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند با تصویب یک طرح خواهان بررسی مجدد ساختمان‌های بلندمرتبه کشور شود؛ چرا که این طرح بار  مالی دارد و طبق اصل ۷۵ نمی‌تواند طرحی ارائه دهد که بار مالی داشته باشد. اما مجلس از دولت می‌خواهد که در اسرع وقت لایحه بررسی مجدد ساختمان‌های بلندمرتبه کشور را به مجلس ارائه کند تا مجلس دست دولت را برای بررسی و رسیدگی باز کند.

حادثه متروپل با پلاسکو فرق دارد / شهرداری‌ها و نظام مهندسی باید اغماض‌های گذشته را جبران کنند

وجود ساختمان‌های مشابه «متروپل» در کشور / ضرورت برخورد قاطع با مقصران و مسببان

ساعت ۰۶:۴۷؛ رییس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است که ساختمان‌های دیگری مشابه متروپل در کشور وجود دارد که باید تمام ارکان کشور برای ایمن‌سازی و حل مشکلات آن‌ها وارد عمل شود.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ریزش ساختمان متروپل در آبادان و دلایل این حادثه گفت: به صراحت باید بگویم که اگر نظارت دقیق بود و تمام دستگاه‌های مسئول وظیفه خود را به درستی انجام داده بودند، این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی با بیان اینکه نظارت ابعاد مختلفی دارد که باید در تمام ابعاد اجرا شود، اظهارکرد:‌ وقتی می‌گوییم نظارت یعنی اینکه نظام مهندسی، شهرداری، دستگاه قضایی و ... از مرحله اخذ مجوز  وتائید نقشه‌ها کار نظارتی خود را آغاز کنند و تا زمان پایان کار آن را ادامه دهند. حتی با توجه به اینکه این ساختمان از نوع تجمعی است لازم است که پس از بهره‌برداری هم بازدیدهای ایمنی دوره‌ای از آن انجام شود. اما متاسفانه آنطور که دستگاه‌های مسئول گفته‌اند، نظارت درست و دقیقی بر ساخت متروپل انجام نشده و رد تخلفات زیادی در آن وجود دارد.

نجار با بیان اینکه نتیجه آن تخلفات و فرار از قانون و مقررات، حادثه تلخی است که امروز شاهد آن هستیم، اظهارکرد: ما در کشورمان آیین‌نامه ۲۸۰۰ را داریم. معتقدم این آیین‌نامه حداقل آن چیزی است که باید در مورد ایمنی ساختمان‌ها رعایت شود و نظارت‌ها نیز دست‌کم باید بر همین اساس باشد، اما شاهد آن هستیم که این اتفاق رخ نمی‌دهد و نظارت‌ها حتی بر اساس این آیین‌نامه هم نیست.

رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نباید در موضوع ریزش ساختمان متروپل فقط به ایمنی سازه توجه کنیم، اظهارکرد:‌نه فقط در مورد متروپل، بلکه در تمام ساختمان‌ها باید توجه داشته باشیم که کیفیت مصالح چگونه است؟ ‌ ترکیبات بتن چیست؟ گاهی تاخیر در رساندن بتن، تغییر دمای بتن و ... کیفیت آن را کاهش می‌دهد. نوع جوشکاری سازه‌ها بسیار مهم است. باید حتما کارگری حرفه‌ای و آموزش دیده این اقدامات را انجام دهد. گاهی مصالح نامرغوب یا جوشکاری غیراستاندارد می‌تواند موجب ریزش ساختمان شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم که گزارشی ملی در مورد تمام ابعاد ریزش ساختمان پلاسکو با محوریت گروهی از چهره‌های علمی و اجرایی در این مورد تهیه و به مردم اعلام شود، گفت:‌آیا مقصر فقط همان مالک و پیمانکار بوده است؟ ‌ آیا در مورد این ساختمان افراد دیگری قصور نداشته‌اند؟ ‌این‌ها مواردی است که باید در یک گزارش ملی روشن و مشخص شود. آنطور که من شنیده‌ام و در خبرها آمده بود، مهندس ناظر درباره ایمنی ساختمان متروپل تذکر داده بود، چرا شهرداری آن را متوقف نکرد؟ ‌ این موارد حتما باید مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ‌های آن هم برای اطلاع مردم و هم برای تجربه‌اندوزی از حوادث منتشر شود.

نجار افزود:‌ دستگاه قضایی نیز باید تا پایان قاطعانه با متخلفان برخورد کند. اگر با متخلفان ریزش ساختمان متروپل برخورد شود، مطمئن باشید که درس عبرتی برای دیگر افرادی خواهد شد که بدون توجه به ایمنی به دنبال ساخت و ساز هستند. اما اگر خدای نکردی با مقصران این حادثه برخورد نشود، جسارت متخلفان هم بیشتر خواهد شد و چه بسا متروپل‌های دیگری هم تکرار شود که البته امیدوارم هیچگاه شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رییس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از پلاسکو آنطور که باید درس گرفته نشد، تصریح کرد:‌ البته جنس و نوع حادثه ریزش ساختمان متروپل با آنچه که در پلاسکو رخ داد، تفاوت‌هایی دارد. اما در مورد ساختمان‌های نا ایمن مردم حق دارند که بپرسند بعد از پلاسکو چه اقداماتی انجام شده و امروز وضعیت ایمنی ساختمان‌ها چه تغییری کرده است؟ ‌ حل این مشکل نیازمند یک اراده ملی و جمعی است.

نجار درباره اینکه آیا ساختمان‌هایی مانند متروپل در کشور وجود دارد یا خیر، گفـت: به نظر می‌رسد که ساختمان‌هایی مانند متروپل درکشور وجود دارد و البته که برای حل و ایمن‌سازی آن باید تمام ارکان کشور توجه ویژه داشته باشند. وگرنه شاید سال‌ها بعد خدای نکرده ساختمانی دیگر ریزش کند و آن وقت بگوییم چرا از متروپل درس نگرفتیم.

تعداد قربانیان متروپل به ۳۱ نفر رسید / ادامه تلاش برای یافتن مفقودین

ساعت ۱۰:۱۰؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از افزایش قربانیان متروپل به ۳۱ نفر خبر داد.

وحید شعبانی اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه یگان‌های امدادی مستقر در محل ساختمان فرو ریخته متروپل ،بامداد امروز دو پیکر دیگر شناسایی و رهاسازی شدند و به آرامستان آبادان انتقال یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از جمعیت هلال احمر خوزستان، وی با اشاره به این‌که در حادثه متروپل تاکنون جمع پیکرهای شناسایی و انتقال یافته به ۳۱ پیکر رسیده است، افزود: این دو پیکر جدید نیز در ادامه عملیات آواربرداری از محل آوار ساختمان بستنی‌فروشی شناسایی و خارج شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان ادامه داد: تلاش برای یافتن مفقودین این حادثه دلخراش در هشتمین روز از وقوع ریزش ساختمان متروپل با تمام توان ادامه دارد و حضور تیم‌های جمعیت هلال احمر در منطقه تا پایان عملیات آواربرداری استمرار خواهد داشت.

وی بار دیگر ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این رخداد، از همراهی و همکاری مردم صبور، شریف و محجوب آبادان با عوامل امدادی و سایر دست اندرکاران تقدیر کرد.

متروپل استحکام ندارد / در حال ورود به بخش پایین ساختمان هستیم

ساعت ۱۱:۳۷؛ رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ساختمان متروپل از نظر فنی استحکام لازم را ندارد و بسیاری از سقف‌های بخش‌های باقی‌مانده نیز خم شده است اما اینکه این ساختمان پس از اتمام آواربرداری باقی بماند یا خیر باید کارشناسان نظر بدهند.

محمدحسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با پیدا شدن دو پیکر در بامداد امروز، تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۱ نفر رسیده است.

وی افزود: اکنون در حال ورود به برخی از بخش‌های پایینی ساختمان هستیم و اگر در آن بخش‌ها فردی مشاهده نشود، در مدت یک یا دو روز می‌توانیم آوار موجود را جمع‌آوری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: اینکه ساختمان متروپل پس از اتمام آواربرداری، باقی بماند یا تخریب شود مساله‌ای است که باید توسط دادستانی تصمیم‌گیری شود.

نامی عنوان کرد: این ساختمان و واحدهای آن متعلق به اشخاص است و آن‌ها این واحدها را خریداری کرده‌اند و از این رو باید دادستانی در این خصوص تصمیم بگیرد. دادستانی نیز از چند سازمان مختلف نظر کارشناسی خواسته تا در این زمینه تصمیم‌گیری کند. راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر بخش‌ها در این زمینه اظهار نظر می‌کنند و هرچه آن‌ها تصمیم گرفتند، اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ساختمان متروپل از نظر فنی استحکام لازم را ندارد و بسیاری از سقف‌های بخش‌های باقی‌مانده نیز خم شده است اما اینکه این ساختمان پس از اتمام آواربرداری باقی بماند یا خیر باید کارشناسان نظر بدهند.

نامی گفت: این تصمیم علاوه بر کار کارشناسی، به نظر مقامات قضایی نیز نیاز دارد.

روند آواربرداری در متروپل کُند نیست

ساعت ۱۱:۴۶‎‎؛ رییس جمعیت هلال احمر کشورمان درباره ابراز نارضایتی تعدادی از افراد از کُند بودن عملیات آواربرداری و نجات در متروپل آبادان گفت: این نظر مردم داغدار است که حق هم دارند اما با توجه به تجربه حوادثی همچون ساختمان پلاسکو با قاطعیت می‌توان گفت که روند این عملیات کُند نبوده و برعکس از سرعت بالاتری هم برخوردار است کما اینکه تعداد مصدومان و فوتی‌هایی که از زیر آوار خارج کرده‌ایم بیانگر این مهم است و اگر موانع و محدودیت‌هایی در این عملیات نداشتیم، می‌توانستیم با سرعت بیشتری هم پیش برویم.

به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند در تشریح جزییات نحوه اجرای عملیات جستجو در ساختمان متروپل آبادان، گفت: عملیات جستجو با ریسک بالا و رعایت نکات ایمنی در حال انجام است و امدادرسانی با تمام توان همچنان ادامه دارد و همه گروه‌ها اعم از هلال‌احمر، آتش‌نشانی و گروه‌های جهادی درحال فعالیت هستند و قطعا تا آخرین لحظه که امکان انجام عملیات وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمام هموطنان آبادانی تلاش می‌کنند در این زمینه کمک کرده و نقشی داشته باشند که قابل تقدیر است چه جوان‌هایی که در آواربرداری، جستجو و نجات مشارکت دارند و چه افرادی که با توزیع آب، غذا و برپایی موکب کمک می‌کنند.

کولیوند در مورد پیشنهاد برخی برای استفاده از سگ‌های خانگی در عملیات جستجو و نجات، تصریح کرد: تیم‌های هلال احمر تخصصی بوده و به طور کامل آموزش دیده‌اند کما اینکه سه ماه گذشته این تیم‌ها در استان خوزستان مجدد تحت آموزش نهایی قرار گرفتند و هیچ تیمی قوی‌تر از آنها نیست بنابراین ما نمی‌توانیم در این زمینه از سایر تیم‌ها استفاده کنیم.  

وی خاطرنشان کرد: کمک‌های مردمی در آبادان واقعا بی‌نظیر است که جا دارد از آنها قدردانی کنیم همچنین باید خداقوت ویژه به نیروهای امدادی بگوییم که در این هوای گرم و شرایط سخت، جان خود را به خطر انداخته‌اند تا این عملیات به سرعت پیش برود.

کولیوند در رابطه با ابراز نارضایتی تعدادی از افراد از کُند بودن عملیات آواربرداری و نجات، گفت: این نظر مردم داغدار است که حق هم دارند اما با توجه به تجربه حوادثی همچون ساختمان پلاسکو با قاطعیت می‌توان گفت که روند این عملیات کُند نبوده و برعکس از سرعت بالاتری هم برخوردار است کما اینکه تعداد مصدومان و فوتی‌هایی که از زیر آوار خارج کرده‌ایم بیانگر این مهم است و اگر موانع و محدودیت‌هایی در این عملیات نداشتیم، می‌توانستیم با سرعت بیشتری هم پیش برویم.

وی با بیان اینکه این حادثه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به راحتی قضاوت کرد، با اشاره به موانع موجود در مسیر اجرای این عملیات، عنوان کرد: اولین تهدید همین ساختمان است که هر لحظه ممکن است مجدد فرو بریزد که در این صورت فاجعه به بار خواهد آمد چرا که تمام تیم‌های امدادی زیر آوار می‌روند، از سوی دیگر برخی اوقات ازدحام جمعیت مانعی در مسیر استفاده از تجهیزات و ادوات شده و تلاش برای تخلیه این منطقه باعث اتلاف وقت می‌شود.

بر اساس اعلام خانه ملت، رییس جمعیت  هلال احمر، تاکید کرد: هم‌اکنون اجرای این عملیات دستی نبوده و بیشتر از طریق تجهیزات انجام می‌شود که در این زمینه هیچ کمبودی هم وجود ندارد ضمن اینکه ما تا آخرین لحظه در کنار مردم آبادان خواهیم ماند و در غم آنها نیز شریک هستیم و تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم تا عملیات با سرعت بیشتری پیش برود.

امدادرسانی شرکت ملی حفاری ایران به حادثه متروپل

ساعت ۱۲:۱۴؛ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران از استمرار همکاری با دستگاه‌های امداد رسان و تامین و ارسال کمک‌ها و نیازهای ضروری به آبادان خبر داد .

حمیدرضا گلپایگانی اظهار کرد: حسب دستور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های تابع صنعت نفت در جنوب، مبنی بر حضور و مشارکت فعال در پشتیبانی و همیاری با دستگاه‌ها و سازمان‌های امدادرسان در آواربرداری ساختمان تخریب شده متروپل در آبادان، این شرکت نیز نسبت به بسیج امکانات و تامین نیازهای لازم اقدام کرده است .

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، وی ضمن ابراز همدردی و تسلیت به بازماندگان جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان و مصدومان این حادثه دلخراش افزود: بر اساس اعلام نیاز ستاد بحران استان و شهرستان آبادان شرکت ملی حفاری ایران طی ساعات گذشته یک دستگاه کانکس، یک دستگاه خودرو یخچال‌دار، چند دستگاه بی سیم سیار و همچنین تعداد قابل توجهی کاور شب نما و دستکش ایمنی برای استفاده نیروهای امدادی تخصیص و به آبادان ارسال کرد.

گلپایگانی با بیان اینکه دو دستگاه آمبولانس با تجهیزات و گروه‌های خدمات ایمنی و آتش نشانی و امدادی و شماری از بسیجیان شرکت از اولین ساعات بروز حادثه به این موقعیت اعزام شدند، تصریح کرد: دومین محموله کمک‌های شرکت همانند مرحله نخست شامل هزار وعده (صبحانه، ناهار و شام و میان وعده)، بسته‌های آب معدنی، مواد غذایی پروتئینی، لبنیات، خشکبار و ...  روز یکشنبه از اهواز به آبادان انتقال یافت .

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: گروه‌های ایمنی و آتش نشانی، فوریت‌های پزشکی و بسیجیان ملی حفاری تا زمانی که ستاد بحران تشخیص دهد در موقعیت استقرار و تامین مواد غذایی به صورت هر سه روز یکبار بر اساس تقسیم کار میان شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت و گاز  اروندان و شرکت ملی حفاری ایران انجام خواهد شد.

وی ضمن عرض خدا قوت به گروه‌های امدادی و خدمات رسانی افزود: مجموعه نفت در خدمت مردم شریف آبادان است و امداد رسانی و پشتیبانی با هماهنگی مقامات محلی و ستاد بحران استان تداوم خواهد یافت.

هر لحظه احتمال ریزش متروپل وجود دارد / امکان وقوع حادثه‌ای سنگین‌تر 

ساعت ۱۲:۱۶؛ رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: به دلیل سست بودن و نا ایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.

ابراهیم قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۸ روز است که نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه متروپل حضور دارند و در دو شیفت کاری مشغول امداد رسانی و آواربرداری هستند.

وی با اشاره به افزایش سرعت آواربرداری در متروپل‏‏، افزود: آنچه این روند را تسریع کرده باز شدن مسیرهای دسترسی به ساختمان است که باعث شده نیروها راحت‌تر به محل حادثه برسند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: در حال حاضر از دو نقطه در محل ساختمان متروپل در حال حفاری به منظور یافتن پیکر احتمالی گرفتار زیر آوار هستیم.

قنبری با بیان اینکه شب گذشته نیز دو پیکر کشف شد، عنوان کرد: از همه عوامل و نیروهای عملیاتی و امدادی حاضر در محل نهایت تشکر را دارم. 

وی افزود: تیم‌های فنی و مهندسی مستقر در محل، مرتبا در حال کنترل آخرین وضعیت ساختمان و سازه آن هستند تا اتفاقی در بحث ریزش‌ آن رخ ندهد. 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: به دلیل سست بودن و نا ایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.

داور خوزستانی مدال خود را به بازماندگان متروپل اهدا کرد

ساعت ۱۳:۳۹؛ داور نمونه کشوری مدال خود را به بازماندگان حادثه تلخ ساختمان متروپل آبادان، اهدا کرد.

زهرا عشیری داور خوزستانی که در مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو به عنوان داور نمونه انتخاب شد، حکم و مدال خود را به خانواده های جانباختگان حادثه متروپل آبادان اهدا کرد.

به گزارش ایسنا، این داور خوزستانی ضمن همدری با خانواده های جانباختگان متروپل، برای آن ها از خداوند آرزوی صبر داشت.

گفتنی است، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۱ نفر جانباخته‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.

علت وقوع حادثه متروپل به یک شخص یا یک شرکت خصوصی معطوف نمی‌شود

ساعت ۱۵:۰۵؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علت وقوع حادثه متروپل تنها به یک شخص و شرکت خصوصی معطوف نمی شود چراکه تمام فرآیندهای ساخت و ساز و عمرانی دارای چهارچوب و دستورالعمل مشخص است.

به گزارش ایسنا، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، نوشت:

«روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس برای پیگیری و بررسی وضعیت فاجعه متروپل به آبادان رفتیم. وضعیت دردناکی بر مردم و شهر مستولی شده؛ دوباره آن صحنه های تلخ پلاسکو جلوی چشمانم بود.

حجم خسارت بسیار بالا است و مردم عزیز آبادان در کنار مسئولین امر، شانه به شانه و با تمام توان به انجام کمک جهت سهولت عملیات امداد و نجات مشغولند.

انصافا تیم اجرایی با محوریت وزیر کشور، مدیریت خوبی را شکل داده و عملیات لازم در حال اجرا بود. برخلاف شایعات موجود همه تیم های امداد و نجات با بالاترین حد توان و تجهیزات خود مشغول انجام وظیفه بودند.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای شود، علت وقوع حادثه است که این تخلف بزرگ و آشکار که موجب وقوع این مصیب و غم و از دست دادن عزیزانمان شده؛ تنها به یک شخص و شرکت خصوصی معطوف نمی شود. زیرا تمام فرآیندهای ساخت و ساز و عمرانی دارای چهارچوب و دستورالعمل مشخص است. از لحظه صدور پروانه تا اتمام فرآیند ساخت، می بایست مطابق قوانین و این دستورالعمل های مهندسی عمل شود و مطابق نظامات سازمان نظام مهندسی پیش رود.

بر این اساس اگر در هرکدام از این بخش ها، تخلفی صورت بگیرد، کاملا قابل شناسایی و پیگیری است. در موضوعاتی که سلامتی و جان مردم عزیزمان را تهدید می کند، جای هیچ گونه مسامحه و چشم پوشی نخواهد بود. به جد پیگیر این موضوع هستم و گزارش خود را از روند پیگیری این حادثه و اقدامات پیشگیرانه ای که باید صورت گیرد در گزارش کمیسیون عمران در صحن مجلس ارائه می دهیم.»

به گزارش ایسنا، ظهر روز دوشنبه هفته گذشته مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه عده‌ای از مردم عزیز جان باخته اند و تعدادی مصدوم شده‌اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

از زمان وقوع این حادثه مقامات مختلفی از جمه احمد وحیدی وزیر کشور، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس کمیسیون عمران مجلس به همراه جمعی از نمایندگان برای بررسی ابعاد سانحه در محل ریزش ساختمان متروپل حضور یافته اند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شهرداری آبادان، نقش اصلی را در وقوع این سانحه داشته است.

افزایش تعداد جانباختگان متروپل به ۳۲ نفر

ساعت ۱۵:۴۲؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۲ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خارج سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل، اظهار کرد: بدین ترتیب تا این لحظه پیکرهای ۳۲ نفر از محل حادثه متروپل خارج شده است.

وی افزود: جست‌وجو برای پیدا کردن پیکرهای دیگر جانباختگان از زیر آوار ادامه دارد.

استفاده از تجربیات پلاسکو در متروپل / تشریح اقدامات آتش‌نشانان تهرانی در آبادان

ساعت ۱۶:۳۴؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به حضور ۵۰ نفر از آتش‌نشانان تهران در عملیات آواربرداری حادثه ریزش ساختمان متروپل، اقدامات انجام شده ازسوی تیم اعزامی به این محل را تشریح کرد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فرماندهی میدانی عملیات آواربرداری ساختمان ۱۰ طبقه متروپل بر عهده آتش‌نشانی تهران گذاشته شده است، اظهار کرد: آتش‌نشانان تهرانی ساعاتی پس از ریزش ساختمان متروپل به همراه تجهیزات به سمت آبادان حرکت کرده و ساعاتی بعد با حضور در محل عملیات خدو را آغاز کردند که این روند تا امروز ادامه دارد. در حال حاضر نیز عملیات آواربرداری و جست‌وجو با جدیت و سرعت بیشتری در جریان است. 

وی ادامه داد: با اضافه شدن نیروهای عملیاتی در اضلاع دیگر و افزوده شدن چندین دستگاه خودرو لجستیکی سرعت عملیات افزایش یافته است. 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه آتش‌نشانی تهران در قسمت شمالی محل ریزش آوار فعالیت می‌کند اظهار کرد: به صورت چشمی می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از آوار برداشت شده است. 

ملکی درباره خطر ریزش مجدد بخش باقی مانده ساختمان متروپل اظهار کرد: لرزش‌های ساختمان از سوی گروه‌های مهندسی با استفاده از دستگاه‌های لرزه نگاری بررسی می‌شود و در صورتی که احتمال ریزش وجود داشته باشد عملیات متوقف شده و پس از رفع خطر دوباره ادامه پیدا می‌کند. 

وی تاکید کرد: ملاحظات لازم برای آسیب ندیدن افرادی که در محل عملیات آوار برداری ساختمان متروپل حضور دارند در نظر گرفته شده است اما هر روز با تاکتیک‌های متفاوت و پیچیده‌تری سر و کار داریم. آتش‌نشانانی از سراسر کشور در محل وقوع حادثه حضور دارند و با جان و دل برای آواربرداری تلاش می‌کنند. 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه تا زمانی که پایان عملیات اعلام شود، آتش‌نشانی تهران در محل حضور خواهد داشت، گفت: امروز به بخشی از زیرزمین دسترسی پیدا کردیم. تقریبا پر از آواری شکننده بود؛ آوار قسمت‌های بالاتر روی هم خراب شده بود و تقریبا مشابه پلاسکو بود، اما در زیرزمین اوضاع متفاوت بود و ما شاهد آوار شکننده بودیم که این موضوع عملیات را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده بود.

ملکی در ادامه با اشاره به فعالیت و حضور ۵۰ نفر از آتش‌نشانان تهرانی در محل عملیات آواربرداری پلاسکو اظهارکرد: فرماندهان عملیاتی که از تهران به آبادان آمدند در عملیات پلاسکو حضور داشتند. قطعا و صد درصد از تجربیات پلاسکو در حادثه متروپل آبادان استفاده می‌کنیم. 

به گزارش ایسنا حوالی ساعت ۱۲:۳۰ روز دوم خرداد ماه، ساختمان تجاری اداری متروپل آبادان دچار ریزش شد که بخش قابل توجهی از آن تخریب شد. در آماری که از سوی مقامات و مسئولان اعلام شد پیش‌بینی می‌شد که تا حدود ۸۰ نفر به علت ریزش این ساختمان محبوس، گرفتار شده یا جان خود را از دست داده باشند. حالا با گذشت هفت روز از این حادثه بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی ۳۲ نفر جان خود را از دست داده و ۳۸ نفر همچنان مفقود هستند. 

پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان از محل اموال مالک متروپل / تعیین دیه متوفیان و مصدومان توسط دادستانی

ساعت ۱۷:۵۱؛ استاندار خوزستان گفت: خسارت وارد شده به خانواده‌ها، از اموال مالک متروپل به آن‌ها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد.

صادق خلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نحوه جبران خسارت وارد شده به خسارت‌دیدگان متروپل اظهار کرد: مسیر و نحوه پرداخت خسارات به خانواده‌هایی که در حادثه متروپل دچار خسارت شده‌اند، مشخص است.

وی افزود: خانواده‌هایی که خانه‌های‌شان در اطراف متروپل بوده و یا فروشگاه‌هایی که اطراف این ساختمان هستند، تعیین تکلیف خواهند شد و خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: خسارت وارد شده به خانواده‌ها، از اموال مالک متروپل به آن‌ها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد.

خلیلیان عنوان کرد: دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شده‌اند نیز از سوی دادستانی تعیین تکلیف و برای پرداخت آن اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه نیازی به جمع‌آوری کمک های مالی برای متروپل نیست، گفت: باید مراقبت شود که افرادی نخواهند بدون اطلاع و هماهنگی برای جمع‌آوری کمک مالی دست به اقدامی بزنند که ضرورتی نداشته باشد.

متروپل فعلا یک "مجهول‌الهویه" دارد / برقراری امنیت در محل حادثه

ساعت ۱۷:۵۲؛ فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به اقدامات انتظامی انجام‌شده پس از وقوع حادثه متروپل گفت: واحدهای تخصصی ناجا به ویژه در بحث تشخیص هویت وارد عمل شده‌اند و همه پیکرهای کشف شده این حادثه به سرعت تشخیص هویت می‌شوند.

سردار سید محمد صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تسلیت حادثه متروپل به مردم آبادان اظهار کرد:  بنا به دستور فرمانده فراجا از لحظات اولیه حادثه متروپل در منطقه حاضر شده‌ایم و همه امکانات را برای کمک بسیج کرده‌ایم‌.

وی افزود: منابع انسانی، مادی و امکانات نیروی انتظامی پای کار است تا امنیت خوبی در منطقه داشته باشیم.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: امکان تردد و ورود و خروج خودروهای امدادی در خیابان‌های منتهی به متروپل کاملا به خوبی مهیا شده است تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

صالحی عنوان کرد: برخی خانه‌ها و مغازه‌های اطراف محل حادثه به دلیل خطر ریزش باقی‌مانده ساختمان متروپل خالی شده‌اند و از این رو نیروی انتظامی اقدامات پیشگیرانه و گشت‌های خود را اجرایی کرده است.

وی افزود: تلاش شده است که بیشترین  امنیت و آرامش را در محل ساختمان متروپل داشته باشیم. واحدهای تخصصی ناجا به ویژه در بحث تشخیص هویت وارد عمل شده‌اند و همه پیکرهای کشف شده این حادثه به سرعت تشخیص هویت می‌شوند تا مشکل خاصی به وجود نیاید.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: این حادثه تاکنون یک پیکر مجهول‌الهویه داشته است.

قالیباف: مجدداً به خانواده‌های آبادانی تسلیت می‌گویم

ساعت ۲۱:۲۱؛ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وظیفه خود می‌دانم به دلیل حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان در آبادان عزیز مجدداً به همه خانواده‌ها تسلیت و تعزیت بگویم و برای یکایک شهروندان درگذشته‌ی آبادانی در این حادثه، از خداوند طلب مغفرت و آمرزش دارم.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«امروز وظیفه خود می‌دانم به‌دلیل حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان در آبادان عزیز، این شهر مقاوم که در دوران دفاع مقدس و در همه صحنه‌ها خوش درخشیده است، مجدداً به همه خانواده‌ها تسلیت و تعزیت بگویم و برای یکایک شهروندان درگذشته آبادانی در این حادثه از خداوند طلب مغفرت و آمرزش دارم.

در افتتاحیه رویداد ملی عصر امید بر این نکته تاکید کردم که اگر دنبال قوی شدن ایران هستیم باید بدانیم زمانی این موضوع محقق می‌شود که تک‌تک مردم ایران قوی باشند. لذا باید با ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی و خداباوری حرکت  کنیم؛ همچنین باید مردم را اساس کارها بدانیم.

یکی از اقدامات مهم مجلس در راستای تقویت فعالیت‌های مردمی تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود؛ امروز قانون دانش‌بنیان به همه جوانانی که پیشاهنگ حرکت و پیشرفت کشور هستند، هویت داده است. در واقع جوانان، پیشاهنگ حرکت مردمی برای حل مشکلات اقتصادی هستند.

امروز در حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها موانع قانونی برداشته شده است؛ با جرأت می‌گویم که مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولید دانش‌بنیان که تنها راه نجات کشور است، اقدام تاریخی کرده است، زیرا درآمدهای دلالی و سوداگرانه و پول جمع کردن همراه با فرار مالیاتی می‌تواند انگیزه‌های تولید دانش‌بنیان را کاهش دهد، به همین دلیل در مجلس شورای اسلامی محکم ایستاده‌ایم تا جلوی این امر گرفته شده و خاتمه یابد.

کارهای ما در کشور زمانی حل می‌شود که مردم با پیشاهنگی جوانان به عنوان پیش‌قراولان امور قرار داشته باشند. این روند در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی مشهود بود؛ امروزه اگر صنعتی از جا بلند شده باشد ویژگی یادشده در آن مشهود است زیرا دارای روحیه جهادی و مردمی بوده و جوانان در آن حضور داشته‌اند.

هرچقدر سیستم‌ها را  دولتی کنیم و به جوانان فرصت ندهیم، به موفقیت نخواهیم رسید. وقتی به پشت سرم نگاه می‌کنم تجربه ۴۰ ساله می‌گوید باید تمرکزگرایی در کشور را بشکنیم تا فرصت برای جوانان ایجاد شود و با تکیه بر این موارد گام‌های رو به جلو برداریم؛ بدون شک کشورمان دارای ظرفیت‌هایی از بعد مالی است که اگر دست به دست هم دهیم بسیاری از امور حل خواهد شد.

با توجه به شناختی که از کشور دارم، می‌گویم طی یک برنامه ۵ ساله مانند برنامه هفتم توسعه اگر با نگاه مذکور حرکت کنیم، بدون شک ثبات اقتصادی برقرار خواهد شد و دیگر نیازی نیست که هر روز شاهد نگران تغییر نرخ ارز، قیمت‌ها، بی‌ثباتی و تورم باشیم.»

گفتنی است، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خرداد در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۱ نفر جانباخته‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند. در هشتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جست‌وجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل تا شعاع ۱۵۰ متر / ساکنان توسط منطقه آزاد اسکان داده می‌شوند

ساعت ۲۲:۱۴؛  فرماندار آبادان گفت: هر شهروند آبادانی که در محدوده متروپل ساکن است و خانه‌اش در خطر بوده و یا تخریب شده است می‌تواند به منطقه آزاد اروند مراجعه کند تا آن‌ها را اسکان دهیم.

احسان عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به سیب‌دیدگان متروپل اظهار کرد: با توجه به اینکه سازه متروپل ناپایدار است و خطر ریزش وجود داشت، مجبور به تخلیه ساختمان‌های اطراف تا شعاع ۱۵۰ متر شدیم و از روز دوم حادثه تمامی ساکنان منطقه نسبت به ترک محل اقدام کردند.

وی افزود: هر شهروند آبادانی که در محدوده متروپل ساکن است و خانه‌اش در خطر بوده و یا تخریب شده است می‌تواند به منطقه آزاد اروند مراجعه کند تا آن‌ها را اسکان دهیم.

فرماندار آبادان گفت: حفظ سلامتی مردم هدف اصلی است و امیدوارم شهروندان شرایط را درک کنند و ما را در این راه همراهی کنند.

وی افزود: اکنون سازه با تلاش نیروهای فنی شرایط نسبتا پایداری دارد و در کنار عملیات آواربرداری، نسبت به استحکام‌سازی اقدام می‌شود؛ البته خطر همچنان باقی است و امکان ریزش ساختمان وجود دارد.

عباسپور گفت: متأسفانه تاکنون ۳۲ نفر از شهروندان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و ۳۷ نفر نیز مصدوم شده‌اند که ۳۵ نفر پس از مداوا ترخیص و دو نفر دیگر نیز برای اقدامات پزشکی بیشتر با حال عمومی پایدار به مراکز درمانی در اهواز منتقل شدند.

تعداد جانباختگان متروپل به ۳۳ نفر رسید

ساعت ۲۲:۲۹؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۳ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خارج‌سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۳ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

وی افزود: جست‌وجو برای خرج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد.

در اهواز ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای داریم که مجوزهای ایمنی را ندارند

ساعت ۲۲:۴۵؛ رئیس شورای اسلامی شهر اهوازگفت: از نظام مهندسی خوزستان و شهردار اهواز می‌خواهیم در ضرب‌الاجل معینی، ساختمان‌های نا ایمن در معرض آسیب یا فاقد مجوزهای ایمنی که برای شهر مخاطره‌آمیز هستند را سریعا شناسایی و اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب را اجرا کنند.

سیاوش محمودی در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۹ خردادماه) برگزار شد، با تسلیت جان باختن شماری از شهروندان خوزستان در حادثه متروپل اظهار کرد: حادثه پلاسکو ۲۱ کشته و ۲۷۰ مصدوم داشت؛ بارها رهبر انقلاب اسلامی در پی وقوع چنین حوادثی پیام‌ها و دستوراتی داشتند و در پی این حادثه نیز پیامی صادر شد که چند نکته دارد؛ سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاهش تلفات نکته اول پیام ایشان بود که خوشبختانه کار به سرعت در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند پیگیری مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آن‌ها انجام شود که این مساله مطالبه همه مردم ایران است. رهبری فرمودند تلاش گسترده در سراسر کشور برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام شود که این تذکر، خطاب به همه مسئولان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به صدور دستور رئیس جمهور در پی پیام مقام معظم رهبری گفت: یکی از دستورهای رئیس جمهور این بود که به ساختمانی که بدون اصول و استانداردهای مهندسی ساخته شده، اجازه ادامه فعالیت داده نشود و از ساخت و ساز ساختمان‌هایی با سازه نا ایمن جلوگیری شود. به وزارت کشور، شهرداری‌ها و نظام مهندسی نیز ماموریت داده شد که ساختمان‌های احداث شده نا ایمن در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آن‌ها توسط صاحبان ساختمان‌ها انجام شود.

محمودی گفت: حسب دستور رئیس جمهور، از نظام مهندسی خوزستان و شهردار اهواز می‌خواهیم در ضرب‌الاجل معینی، ساختمان‌های نا ایمن در معرض آسیب یا فاقد مجوزهای ایمنی که برای شهر مخاطره‌آمیز هستند را سریعا شناسایی و اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: هر دستگاهی که در این خصوص اهمال‌کاری یا از این کار استنکاف کند نیز باید به مردم یا مراجع ذی‌صلاح معرفی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: هر چند اظهار نظرهایی در مورد تعداد ساختمان‌های نا ایمن در اهواز شده است اما نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم؛ به عنوان مطالبه از متولیان امر می‌خواهیم این ساختمان‌ها را معرفی کنند.

محمودی افزود: بر اساس قانون، شهرداری موظف است از احداث ساختمان نا ایمن یا منافی با موارد بهداشتی جلوگیری کند که این موضوع را به عنوان تکلیف قانونی شهرداری مطالبه می‌کنیم.

وی با اشاره به تخلفات پروژه متروپل بیان کرد: در مسیر صدور پروانه، اصلاحیه‌های بعدی، طراحی و نظارت، تخلف و فساد شده است و متاسفانه این مساله در کشور و اهواز نیز وجود دارد؛ عده‌ای به عنوان سازنده برای رسیدن به منافع و سود بیشتر در مسیر قانون‌گریزی حرکت می‌کنند و جان انسان‌ها بازیچه منافع و طمع آن‌ها می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: متاسفانه عده‌ای در درون دستگاه‌های مجری و ناظر نیز با این افراد همراهی و همدستی می‌کنند و این اتفاقات رخ می‌دهد. مجوز ساختمان متروپل در سال ۹۶ صادر شد اما حادثه پنج سال بعد رخ داد بنابراین باید نسبت به مراحل صدور پروانه و نظارت‌ها مراقبت شود.

محمودی با بیان اینکه باید در روند فرآیندها اصلاحاتی ایجاد شود، افزود: دستگاه‌های مختلف باید به نحوی عمل کنند که مانع از تخلفات و قانون‌گریزی شوند. جرایم تخلفات نیز باید به نحوی باشد که مانع وقوع چنین حوادثی شود.

وی با تاکید بر لزوم اعلام ساختمان‌های نا ایمن اهواز عنوان کرد: در اهواز ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای داریم که مجوزهای ایمنی لازم را اخذ نکرده‌اند؛ عدم توجه به مسائل ایمنی به ویژه در ساختمان‌های ۲۰ و حتی ۲۳ طبقه قطعا می‌تواند منجر به وقوع حوادث و فجیع و ناگوارتری نسبت بآه بادان شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه یک ساختمان ۲۳ طبقه حداقل ۶۹ متر ارتفاع دارد، گفت: پس از وقوع حادثه پلاسکو، در اهواز نیز مساله نردبان ۲۲ متری آتش‌نشانی این کلانشهر با عمر ۳۰ ساله و فرسوده مطرح شد؛ آیا در زمان وقوع حوادث در چنین ساختمان‌هایی این نردبان می‌تواند به مردم کمک کند؟ این مساله مطالبه جدی است.

محمودی افزود: مسئولان عالی رتبه کشور بدانند که اگر اتفاقی در اهواز رخ دهد، در چنین حوادثی پناهی برای مردم وجود ندارد بنابراین از وزیر کشور و استاندار خوزستان می‌خواهیم سریعا نسبت به تامین نردبان بلند مرتبه آتش‌نشانی برای شهر اهواز اقدام عاجلی کنند.

محمودی تصریح کرد: نباید تنها در زمان وقوع حوادث به این موارد نگاه مقطعی و احساسی داشته باشیم؛ امر پیشگیری، مداوم و مستمر است.

وی افزود: مجموعه شهرداری و دستگاه‌های مرتبط با ایمنی و نظارت باید نظارت‌های مستمر، منظم و دوره‌ای در این خصوص داشته باشند و دستورالعمل تعیین کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

شهردار اهواز دستور شناسایی ساختمان‌های ناایمن را بدهد

ساعت ۲۳:۲۸؛ رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: انتظار می‌رود شهردار اهواز دستور شناسایی و تعیین تکلیف همه ساختمان‌های نا ایمن اهواز را بدهد و ایمن‌سازی، تخلیه یا تخریب انجام شود تا چنین حوادث دلخراشی رخ ندهد.

علی مدد هاشم‌پور در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۹ خردادماه) برگزار شد، با تسلیت جان باختن شماری از شهروندان هم‌استانی در حادثه متروپل اظهار کرد: از محاکم قضایی استدعا دارم با اشخاص و دستگاه‌های متخلفی که در این سانحه نقش داشتند، برخورد جدی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به نظر می‌رسد بخش عمده این حادثه غم‌بار به دلیل فسادهای اداری و مالی بوده است؛ با وجود هشدارهای کارشناسان در مورد احداث طبقات مازاد و غیرمجاز و تذکرات در مورد نا ایمن بودن سازه ساختمان متروپل، اقدام موثری انجام نشد و این اتفاق ناگوار رخ داد.

رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: انتظار می‌رود شهردار اهواز دستور شناسایی و تعیین تکلیف همه ساختمان‌های نا ایمن اهواز را بدهد و ایمن‌سازی، تخلیه یا تخریب انجام شود تا چنین حوادث دلخراشی رخ ندهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha