• چهارشنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401031108366
  • منبع : نمایندگی سمنان

مهدیشهر دیار توأمان کویر، جنگل و کوهستان

"فرش خودرنگ" نماد خوش‌رنگ ایل سنگسری

"فرش خودرنگ" نماد خوش‌رنگ ایل سنگسری

ایسنا/سمنان فرماندار مهدیشهر از آنچه "کارآمدسازی یارانه‌ها" در قالب اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها می‌خواند به عنوان یگانه راه دولت و حاکمیت برای مقابله با قاچاق کالاهای یارانه‌داری نام برد که گاه فراتر از مرزهای کشورمان با قیمت های هنگفت به فروش می‌رسید.

مهدی شیردل در نشستی با اصحاب رسانه که در انجمن توسعه مهدیشهر برگزار شد با اذعان به اینکه توزیع یارانه‌ها تا پیش از دولت سیزدهم به‌گونه‌ای بود که افراد برخوردار سهم بیشتری از یارانه‌ها می‌بردند اظهار کرد: تا پیش از این برخلاف آنچه مرسوم است و دولت‌ها یارانه را به تولیدکننده و یا مصرف‌کننده می‌دهند، متاسفانه بخش عمده یارانه در کشور ما به واردکننده‌ها داده می‌شد و مردم و خصوصا قشر محروم و آسیب‌پذیرنیز کمترین بهره را از این یارانه می‌بردند.

وی با اشاره به روند قاچاق کالاهای یارانه‌دار در کشورمان ادامه داد: روند رو به تزائد قاچاق این کالاها، دولت را به سمتی برد که با کارآمدسازی یارانه‌ها، مانع از قاچاق اینگونه کالاها شود.

"کارآمدسازی یارانه‌ها" یگانه راه دولت برای مقابله با قاچاق
شیردل با اشاره به شرایط فعلی حاکم بر بازارها گفت: اگرچه در ابتدای اجرای این طرح، شاهد افزایش بها و یا کمبود موقت برخی کالاها در بازار بودیم اما با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها به تدریج بازار دوباره به تعادل رسیده است و حتی شرایط به گونه‌ای مدیریت شده که برخی از کالاها با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی تصمیمات دولت سیزدهم را در راستای کسب رضایت‌مندی آحاد مردم و خصوصا قشر کمتر برخوردار ارزیابی و اظهار کرد: خوشبختانه عموم مردم همراهی بسیار خوبی با کارآمدسازی یارانه‌ها داشتند.

فرماندار مهدیشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌ریزی این شهرستان برای برپایی رویداد فرهنگی "فرش خودرنگ ایل سنگسر" خاطرنشان کرد: این رویداد فرهنگی مهم، به‌دنبال یک یادآوری مهم در خصوص یکی از مهمترین جلوه‌های اصیل و هنری ایل بزرگ سنگسری است که در گذشته به دست توانمند زنان این ایل بافته می‌شده است.

"فرش خودرنگ" نماد خوش‌رنگ ایل سنگسری

"فرش خودرنگ" نماد خوش‌رنگ ایل سنگسری

وی به نقش مهم زنان در ایل سنگسر پرداخت و گفت: زنان در زیست عشایری این ایل، جدا از تربیت فرزند و تلاش دوشادوش با مردان در تولید و زندگی در ییلاق و قشلاق، در ساعاتی از زندگی خود به خلق آثار ماندگاری چون فرش خودرنگ و یا صنایع دستی می‌پرداخته است.

فرماندار مهدیشهر از "فرش خودرنگ" به مثابه یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی ایل سنگسری نام برد و اضافه کرد: برپایی رویداد فرهنگی "فرش خودرنگ ایل سنگسر" فرصت مناسبی برای یادآوری و بازشناخت این میراث و نماد مهم فرهنگی است.

وی با بیان اینکه فرش خودرنگ گویای غنای فرهنگی این ایل بزرگ است افزود: برپایی رویداد فرهنگی "فرش خودرنگ ایل سنگسر" سبب می شود که نسل امروز ما هم با غنای فرهنگی خود بیش از پیش آشنا شود و هم به ابعاد هنری و جلوه‌های این دست‌بافته ارزشمند بیشتر پی ببرد.

شیردل با ابراز خرسندی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای احیای فرش خودرنگ سنگسری گفت: باید جدای از معرفی این فرش منحصربه فرد، همزمان بستر را برای توسعه و گسترش بافت این فرش و معرفی آن به بازارهای جهانی فراهم کنیم تا از معبر احیای این اندوخته فرهنگی و هنری، به بهبود اقتصاد عشایر و بافنده‌ها نیز کمک شود.

برپایی نمایشگاه فرش خودرنگ در عمارت خیل خان
وی به نقش مهم رسانه‌ها در معرفی این میراث گران‌بها پرداخت و افزود: رسانه‌ها پنجره قضاوت مردمند و از همین رو شما رسانه‌ها می توانید نقش بسیار مهمی در معرفی داشته‌های فرهنگی و اقتصادی و...شهرستان داشته باشید.

فرماندار مهدیشهر برپایی نمایشگاه فرش خودرنگ سنگسری را یک فرصت برای معرفی دیگر داشته های شهرستان مهدیشهر خواند و گفت: این نمایشگاه 16 لغایت 20 خردادماه در عمارت تاریخی "خیل‌خان" برگزار خواهد شد.

وی از فرش خودرنگ به عنوان یکی از برندهای مهم ایل سنگسر نام برد و گفت: باید همه توان خود را برای معرفی بیشتر این برند مصروف کنیم.
وی هزینه برای برندسازی را یک سرمایه گذاری خواند و اظهار کرد: امروز دام سنگسری، فراورده های لبنی سنگسر و خصوصا آرشه و...به عنوان برخی از برندهای شناخته شده در کشور مطرح هستند. البته باید برای معرفی این ظرفیت ها به بازارهای بین المللی نیز برنامه ریزی کنیم.

"فرش خودرنگ" نماد خوش‌رنگ ایل سنگسری

شیردل از شهرستان مهدیشهر به عنوان یک شهرستان با ظرفیت های کم نظیر گردشگری نام برد و افزود: از درجزین که به شهر یاقوت های سرخ شهره است تا مهدیشهر که به عنوان دیار ایل سنگسر مطرح است و یا شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد همه و همه از پتانسیل بالای گردشگری برخوردارند.

مهدیشهر و وجود توأمان کویر، جنگل و کوهستان

وی اضافه کرد: جدای از عبور سالانه 15 میلیون مسافر و زائر از این مسیر، شهرهای مختلف این شهرستان خود نیز چه برای شهروندان هم استانی و چه برای گردشگران ملی و بین‌المللی به عنوان مقصد گردشگری مطرح است.

وی وجود توأمان کویر، جنگل و کوهستان را از مهمترین ویژگی های شهرستان ارزیابی و تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت های اقامتی خوبی نیز در شهرستان وجود دارد. البته همچنان به توسعه زیرساخت های گردشگری نیز نیاز داریم.

شیردل با اشاره به تعدد روستاهای هدف گردشگری در این شهرستان اظهار کرد: زندگی عشایری و زیستن در سیاه‌چادر از دیگر ظرفیت های بسیار ویژه شهرستان در حوزه گردشگری است که باید برای بهره‌مندی بیشتر از آن برنامه‌ریزی شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha