• پنجشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052014475
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

آپارتمان‌نشین‌هایی که صنایع‌ دستی گلبهار را جان تازه‌ای دادند

آپارتمان‌نشین‌هایی که صنایع‌ دستی گلبهار را جان تازه‌ای دادند

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان چناران گفت: طی چند سال اخیر اقوام مختلفی در شهرستان گلبهار ساکن شده‌اند و اغلب این افراد آپارتمان‌نشین هستند که اوقات فراغت خود را به ساخت صنایع‌دستی مختلفی از جمله زیورآلات سنتی و سبدبافی می‌گذرانند.

محمد طاهریان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا از جان گرفتن ساخت زیورآلات سنتی در گلبهار خبر داد و افزود: زیورآلات سنتی یکی از رشته‌های دارای پیشینه و قدمت بسیاری در کشور است.

وی عنوان کرد: زیورآلات سنتی در شهرستان گلبهار برخاسته از ذوق، سلیقه و روحیات مردم این خطه بوده و وجود اقوام مختلف در شهرستان گلبهار باعث شده که در رشته‌های متنوعی در شهرستان توسعه و احیا شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان چناران خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۳۰ نفر در رشته زیورآلات سنتی فعالیت دارند که هنرمندان این رشته به‌ جز تولید این هنر برای توسعه و رونق آن فعالیت دارند.

وی با اشاره به قدمت رشته زیورآلات سنتی گفت: هنرمندان در گذشته از مس، برنز و ... انواع زیورآلات هم‌چون گردنبند، دستبند، النگو، انگشتر و گوشواره در اشکال مختلف که عموماً طرح و شکل محلی داشته، تولید کرده و زنان استفاده می‌کردند، اکنون نیز با آموزش علاقه‌مندان تلاش می‎کنیم این رشته در شهرستان رونق بگیرد.

طاهریان‌مقدم یادآور شد: طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون تومان به مربیان صنایع‌دستی تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت نموده‌ایم.

وی بیان کرد: این مربیان آموزش ساخت زیورآلات سنتی را به علاقه‌مندان این رشته هنری ارائه می‌دهند، این حرفه به صورت مشاغل خانگی و اکثراً به صورت پشتیبان است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان چناران گفت: اکنون در شهرستان گلبهار ۵ پشتیبان در رشته هنری زیورآلات سنتی مشغول فعالیت هستند که هر کدامشان ۶ تا ۷ نفر را آموزش می‌دهد.

وی افزود: اکثر کسانی که در حال فراگیری این آموزش‌ها هستند در خود شهرستان مستقر بوده و ما هم به روش‌های مختلف از آنها حمایت می‌کنیم.

طاهریان مقدم با بیان اینکه قبلاً در شهرستان گلبهار رشته‌های هنری فرت بافی، چرم، منبت‌کاری و گلیم‌بافی را احیاء نموده‌ایم، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در گلبهار رشته هنری زیورآلات سنتی و در چناران گلیم‌بافی را توسعه داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ساختمان اداری میراث فرهنگی چناران یک اتاق بلااستفاده داشتیم طی هماهنگی‌های به عمل آمده با مربیان رشته‌های مختلف به ۱۰ نفر از کسانی که تحت پوشش بهزیستی هستند آموزش گلیم‌بافی و پلاس بافی داده می‌شود، همچنین به مربی که آموزش می‌دهد ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت نموده‌ایم.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان چناران مطرح کرد: امسال به ۴ پشتیبان در چناران و ۴ پشتیبان در گلبهار در رشته‌های منبت‌کاری، خراطی، زیورآلات، سرمه‌دوزی، گلیم‌بافی و دوخت لباس ستی چرم تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت خواهیم نمود.

دغدغه هنرمندان صنایع دستی برای فروش محصولات

وی در ادامه از دغدغه هنرمندان صنایع دستی برای فروش محصولات و تولیداتشان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد هنرمندان محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش می‌رسانند.

طاهریان مقدم بیان کرد: امیدواریم دو شهرداری چناران و گلبهار بازارچه‌ای را برای فروش صنایع‌دستی هنرمندان اختصاص دهند تا بتوانند با دغدغه کمتری به فروش محصولات‌شان بپردازند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه همه ساله دریاچه مصنوعی گلبهار پذیرای گردشگران بسیاری است اگر شهرداری‌ این شهرستان چند غرفه را به هنرمندان صنایع‌دستی در این مکان اختصاص دهد بسیاری از دغدغه‌ها برای در فروش محصولات رفع می‌شود.

صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان چناران در ادامه به وضعیت صادرات محصولات صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: با تلاش خود هنرمندان تولیدات و محصولات صنایع‌دستی‌شان از جمله سرمه‌دوزی، زیورآلات سنتی، چرم، عروسک بافی و کیف بافی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عمان، عراق و المان صادر می‌شود.

وی افزود: با وجود اقوام مختلفی از جمله بلوچ، ترک، فارس، کرد و... در گلبهار می‌شود صنایع‌دستی فرهنگ‌های مختلف را در این شهرستان داشته باشیم، در این مسیر می‌طلبد شهرداری‌ها در اختصاص مکانی به هنرمندان همکاری بیشتری داشته باشند.

طاهریان مقدم در پایان یادآور شد: در حال حاضر ۵۲۰ هنرمند در قالب پروانه تولید انفرادی و کارگاهی، مشاغل خانگی، پشتیبان و مستقل در بیش از ۳۰ رشته هنری صنایع‌دستی در دو شهرستان چناران و گلبهار فعالیت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha