• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401052618908
  • خبرنگار : 50046

از تولید خیارشور تا شوربختی تولیدکنندگان خیار تلخ در شیروان

از تولید خیارشور تا شوربختی تولیدکنندگان خیار تلخ در شیروان

ایسنا/خراسان شمالی اهالی روستای زوارم از توابع شهرستان شیروان نه‌تنها تواسته‌اند با تولید خیارشور امرار معاش کنند؛ بلکه به دنبال اخذ مجوز برای صادرات محصول خود نیز هستند اما طی ۳ سال گذشته وضعیت واحدهای تولیدی آن ها به سمت شوربختی میل کرده است.

وقتی صحبت از تولید و ارزش افزوده می‌شود ذهنمان به سمت یک کارخانه عظیم سوق پیدا می‌کند که میلیاردها تومان تجهیزات می‌خواهد و چندین متخصص و ده‌ها کارگر حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای؛ کار را آنقدر سخت می‌پنداریم که مطمئن می‌شویم تولید امری ناممکن است. هیچ‌گاه نیز به این فکر نمی‌کنیم که سخت‌ترین راه‌ها، بهترین چاره‌ها نیست و گاهی ممکن است ساده‌ترین اقدامات بالاترین درآمدها را به دنبال داشته باشد.

تولید اگر به کلید واژه روستاها تبدیل شود، می‌تواند سبب برکات زیادی باشد. تولیدی که لزوماً نیازمند هزینه‌های گزاف نیست و می‌شود با کم‌ترین امکانات بیشترین بازدهی را کسب کرد. هرچند عده‌ای این حرف‌ها را شعاری می‌پندارند اما گروهی این شعارها را به واقعیت مبدل کرده‌اند و اکنون از یک ابتکار بسیار ساده درآمدی برای خود کسب کرده و به زندگی خود رونق داده‌اند. اهالی روستای زوارم از توابع شهرستان شیروان از این گروه‌ها هستند که توانسته‌اند با اندکی همت، حال برای خود کسب و کار ویژه‌ای راه‌اندازی کنند.

مدتی بود که کرونا فعالیت این واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داد و سبب شد تا میزان تولید در این واحدها کاهش یابد اما حال که تمامی واحدهایی که از خیارشور استفاده می کنند فعال هستند اما دوباره بالا رفتن قیمت ها بر روی فعالیت این واحدهای تولیدی اثر گذاشته است.

قیمت خیار تلخ حتی هزینه های کارگری برداشت را هم در نمی آورد

م

رضا مهرپور یکی از افرادی است که در شهرستان شیروان دارای کارگاه تولیدی خیارشورسازی است که در گفت و گو با ایسنا می گوید: برای تامین خیارهای مورد نیاز کارگاه، خودم اقدام به کشت خیار تلخ می کنم که البته مقداری از خیار تلخ تولیدی نیز به سایر کارگاه های خیارشورسازی در این منطقه فروخته می شود.

وی اظهار می دارد: یکی از مشکلات اساسی که هم اکنون با آن مواجه هستیم آن است که قیمت خیار تلخ امسال به شدت کاهش یافته است بطوریکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خیار تلخ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان رسیده است.

وی ادامه می دهد: طی هفته گذشته حتی تعدادی از کشاورزان برای اینکه شاید قیمت کمی بالا برود به مدت یکی دو روز برداشت خیار را متوقف کردند اما قیمت که بالا نرفت هیچ، خیارها نیز درشت شدند و قابل استفاده برای تولید خیار شور نیز نبودند.

مهرپور با اشاره به اینکه امسال اقدام به کشت خیار تلخ در ۶ هکتار زمین کرده ام، بیان می کند: با این قیمت حتی هزینه کارگرهایی که اقدام به برداشت خیار از سر زمین می کنند نیز جبران نمی شود.

توقف صادرات خیارشور عامل کاهش قیمت خیار تلخ

ک

وی تصریح می کند: یکی از مهمترین دلایلی که موجب شده تا امسال قیمت خیار تلخ به شدت کاهش یابد این است که میزان تولید خیار شور کاهش یافته است چراکه صاردات خیارشور متوقف شده است.

وی با بیان اینکه خیارشورها در دبه های پلاستیکی تولید می شود، می گوید: صادرات با دبه های پلاستیکی به دلیل اینکه کد بهداشتی و... داده نمی شود متوقف شده است؛ البته یکی دو سال است که به دنبال مجوز برای راه اندازی کارگاه تولید خیارشور در شیشه هستیم اما در بروکراسی های جهاد کشاورزی گیر افتاده ایم.

این تولید کننده خیارشور می افزاید: از سوی دیگر خرید خیارشور در داخل نیز کاهش یافته است، بیشتر خیارشورها از سوی واحدهایی همچون هتل، فست فود و رستوران ها خریداری می شد که به علت افزایش قیمت زیاد قیمت غذاها میزان خرید این مکان ها نیز کاهش یافته است.

تیموری یکی دیگر از تولیدکنندگان خیارشور در شهرستان شیروان نیز در ادامه گفت و گو با ایسنا اظهار می دارد: امسال کارگاه را تعطیل کرده ام چرا که خرید خیارشور به شدت کاهش یافته است.

کشت ۷۲۰ هکتار خیار در استان

صباغ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، بیان می کند: سطح زیر کشت خیار در این استان ۷۲۰ هکتار است که سالانه حدود ۱۱ هزار تن خیار  از آن برداشت می شود که مقدار کمی از آن ها، خیار تلخ است.

وی می گوید: در حال حاضر قیمت خیار در استان مناسب بوده و بر روی زمین با قیمت حدود ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می شود.

وی می افزاید: احتمالا یکی از عللی که موجب شده تا قیمت خیار تلخ امسال در استان کاهش یابد شاید کشت زیاد آن بوده است.

به گفته صباغ کشت خیار تلخ فقط در برخی از مناطق شهرستان شیروان صورت می گیرد.

آقامیری مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، ادامه می دهد: در حال حاضر ۳ کارگاه صنعتی خیارشورسازی در شیروان مجوز فعالیت خود را از این سازمان دریافت کرده اند.

وی تصریح می کند: مابقی کارگاه ها نیز مجوز مشاغل خانگی دارند که از آن طریق در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha