• چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401060907294
  • خبرنگار : 71451

در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام می‌شود

تاریخ شفاهی لشکر ۷۱ روح‌الله به روایت سردار سلیم‌آبادی

تاریخ شفاهی لشکر ۷۱ روح‌الله به روایت سردار سلیم‌آبادی

سردار سلیم‌آبادی از فرماندهانی است که به‌عنوان یک رزمنده وارد جبهه‌های نبرد شده و پس از طی مراحل و مقاطع مختلفی در طول دفاع مقدس به فرماندهی لشکر ارتقا پیدا کرده است. ایشان همچنین برادر شهید گران‌قدر محمود سلیم‌آبادی و برادر جانباز ۷۰ درصد حاج داوود سلیم‌آبادی است.

به گزارش ایسنا، تاریخ شفاهی سردار حاج احمد سلیم‌آبادی از فرماندهان یگان‌های رزم سپاه و فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آغاز شد.

سردار سلیم‌آبادی از فرماندهانی است که به‌عنوان یک رزمنده وارد جبهه‌های نبرد شده و پس از طی مراحل و مقاطع مختلفی در طول دفاع مقدس به فرماندهی لشکر ارتقا پیدا کرده است. ایشان همچنین برادر شهید گران‌قدر محمود سلیم‌آبادی و برادر جانباز ۷۰ درصد حاج داوود سلیم‌آبادی است.

بر اساس آنچه پژوهشگر تاریخ شفاهی سردار سلیم‌آبادی در گفت‌وگو با تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: سردار سلیم‌آبادی برای اولین بار به عنوان نیروی مردمی با ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران از تهران عازم جبهه سوسنگرد می‌شود و در آن منطقه در عملیات‌های نامنظم، حضور فعالی را داشته است.

وی بعد از بازگشت از جبهه سوسنگرد بلافاصله در قالب یک گروه ۷ نفره عازم منطق مریوان شده و در این منطقه به فرماندهی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان در عملیات‌های مختلفی شرکت می کند.

 ‏یحیی نیازی افزود: در نیمه دوم سال ۱۳۶۰، سردار سلیم‌آبادی پس از بازگشت از مریوان، مدتی در پادگان‌های آموزشی به عنوان مربی تاکتیک، رزمندگان عازم به جبهه‌ها را آموزش می‌دهد و پس از مدتی کوتاه به منطقه مهاباد می‌رود و در چندین عملیات پاک‌سازی در منطقه مهاباد که در آن سال ها با شرایط سختی روبه‌رو بوده شرکت داشته است. همچنین اولین گروه ضربت را که هسته اولیه گردان‌های جندالله در منطقه کردستان است در مهاباد به فرماندهی شهید حمید عرب نژاد تشکیل می‌دهند و سپس در عملیات‌های مختلف به عنوان مسئول عملیات مهاباد مشغول به کار می شود.

مجری تاریخ شفاهی سردار سلیم‌آبادی با اشاره به حضور ایشان در جبهه‌های جنوب، گفت: سردار سلیم‌آبادی در مقطعی به جنوب برمی‌گردد و در عملیات‌های بدر، کربلای ۴ و ۵ شرکت می کند و مجددا به منطقه شمال غرب برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: سردار سلیم‌آبادی در زمان شهید آقا بابایی به عنوان جانشین تیپ ۱۱۰ خاتم‌الانبیا (تیپ ۱۱۰ شهید بروجردی) انجام وظیفه می‌کند و مدتی بعد به فرماندهی تیپ ۱۱۰ شهید بروجردی منصوب می‌شود و بعدازآن در دوره‌ای که توسعه سازمان رزم سپاه اتفاق می‌افتد، با تفکیک لشکر علی بن ابیطالب به دو لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب و ۷۱ روح الله، به فرماندهی لشکر ۷۱ روح الله منصوب می‌شود و در منطقه عملیاتی والفجر ۱۰ و در عملیات مرصاد اقدامات موثری در فرماندهی یگان ۷۱ روح الله به انجام رسانده است.

به گفته نیازی، با توجه به فعالیت گسترده و میدانی که سردار سلیم‌آبادی در دوران دفاع مقدس داشته است، تاریخ شفاهی این فرمانده می‌تواند حاوی نکاتی از صحنه اصلی نبرد باشد که دارای روایت‌های جذابی برای مخاطب است.

نیازی با بیان اینکه در اولین روز از برگزاری تاریخ شفاهی سردار سلیم‌آبادی سه جلسه برگزار شد و این جلسات ادامه خواهد داشت، با اشاره به جذابیت‌های موجود در روایت‌های مطرح‌شده گفت: امیدواریم اثر خوب و جذابی از روایت‌های ایشان به خصوص از جنگ کردستان، شمال غرب و غرب که دارای ویژگی‌های خاص خود است، تولید و منتشر شود.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha