• شنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401071607491
  • خبرنگار : 50454

قهوه؛ نوشیدنی تلخ اما سرشار از فایده

قهوه؛ نوشیدنی تلخ اما سرشار از فایده

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در قهوه، گفت: به دلیل وجود این خاصیت در قهوه مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت کند همچنین مصرف قهوه می‌تواند اثر غیرمستقیمی بر کنترل قندخون داشته باشد.

تینا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تاثیرات مصرف قهوه در سلامت انسان، اظهار کرد: قهوه از زمان قدیم یکی از نوشیدنی‌های موردعلاقه مردم ایران بوده و حتی پیش از گسترش چایخانه در شهرهای ایران مراکزی با عنوان قهوه‌خانه وجود داشته است.

این متخصص تغذیه با اشاره به خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در قهوه، افزود: به دلیل وجود این خاصیت در قهوه مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت کند درواقع حین متابولیسمی که روزانه در بدن انسان انجام می‌شود مواد زائدی در بدن تجمع پیدا می‌کنند که برخی از این مواد سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و یا به اصطلاح این مواد استرس اکسیداتیو برای بدن ایجاد می‌کنند که موادی همچون ویتامین C با این استرس اکسیداتیو مقابله می‌کنند و به آن‌ها نیز آنتی‌اکسیدان گفته می‌شود، قهوه دارای ترکیباتی است که می‌تواند خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشد و درنتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: قهوه اثرات بسیار خوبی بر چربی‌های خون دارد و براساس نتیجه تحقیقات مشخص شده افرادی که به صورت مرتب قهوه مصرف می‌کنند شناسنامه چربی‌های خون کنترل‌شده و خوبی دارند همچنین مصرف قهوه می‌تواند اثر غیرمستقیمی نیز بر کنترل قندخون داشته باشد.

جعفری عنوان کرد: قهوه مانند چایی به دلیل ترکیباتی که دارد ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد شود به همین دلیل افرادی که با این نوع مشکلات درگیر هستند باید با نظر پزشک معالج قهوه مصرف کنند البته برای افرادی که دارای مشکل گوارشی و معده هستند منع مصرف قهوه وجود ندارد و این افراد باید به صورت کنترل‌شده و در مقدار کمتر نسبت به دیگران از قهوه استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اثراتی که قهوه در سلامت انسان دارد، اضافه کرد: به صورت کلی نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه در طول روز به افراد توصیه می‌شود البته زمانی که صحبت درخصوص مصرف قهوه می‌شود منظور استفاده از دانه‌های قهوه طبیعی است که در بازار نیز موجود هستند چراکه در قهوه‌های آماده، نسکافه و... ترکیباتی مانند نشاسته، شیرخشک، شکر فراوان و... وجود دارد که می‌توانند موجب اضافه وزن افراد شوند.

وی تصریح کرد: در اکثر افراد مصرف قهوه حالتی از سرحالی و شادابی ایجاد می‌کند به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد در ساعات پایانی روز مصرف قهوه نداشته باشند و افرادی که دچار اختلال خواب می‌شوند می‌توانند نوشیدن آن را در طول روز انجام دهند اما این موضوع برای تمامی افراد وجود ندارد یعنی برخی افراد نیز با مصرف قهوه حالت سرحالی یا هوشیاری پیدا نمی‌کنند و درنتیجه خواب آن‌ها نیز دچار اختلال نمی‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: مصرف قهوه در ساعات اولیه صبح و پیش از خوردن صبحانه تاثیر منفی بر سلامت افراد نخواهد شد البته این درصورتی است که فرد مشکلات گوارشی نداشته باشد البته در برخی موارد نیز افراد دارای مشکل گوارشی با خوردن قهوه مشکل پیدا نمی‌کنند بنابراین شخص باید شرایط بدنی خود را در نظر گرفته و براساس آن زمان مصرف قهوه در طول روز را تنظیم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha