تکنولوژی مدتها است که زندگی بشر را آسانتر کرده و امکانات بیشتری را پیشروی او گذاشته است و در این میان، صرفهجویی در وقت، هزینه، کاغذ، انرژیِ استفاده از جذابیتهای ویژه بصری و چندرسانهای، امکاناتی است که این نرمافزارها در اختیار مخاطب خود قرار میدهند. اپلیکیشن طاقچه، یکی از همین نرمافزارهای کتابخوانی است که فرمتهای متنوع کتاب را ارائه میکند و جایی برای خرید و سفارش کتاب چاپی تا دانلود کتاب صوتی و خرید کتاب الکترونیکی است.
آنچه میخوانید گفتوگوی خبرنگار ایسنا با سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی مجموعه طاقچه(اپلیکیشن شناختهشده در زمینه کتابخوانی) است که به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار منتشر میشود.
مختصری از داستان تولد اپلیکیشن طاقچه بگویید؟ این اپلیکیشن به دنبال چه خلاء و نیازی ایجاد شد؟
طاقچه بهقصد برآورده کردن نیازهای کتابخوانان فارسیزبان در زمینه کتاب شکل گرفت. یکی از پایهایترین نیازهایی که شناسایی شد، مسئله دسترسی بود. برای پاسخ به این نیاز در اوایل دهه ۹۰ که کسبوکارهای مبتنی بر فناوری رایانهای شکل میگرفتند، گروه شرکتهای حصین به این فکر افتاد که نرمافزاری برای عرضه قانونی کتابهای الکترونیکی بنویسد و با این نرمافزار که طاقچه نام گرفت میخواستند دسترسی به کتاب را آسان کنند. البته دسترسی وجوه مختلفی دارد. بخشی از آن مربوط به قیمت کتاب میشود. قیمت عرضه کتاب الکترونیکی کمتر از نسخه چاپی است که هزینه کاغذ، انبارداری، خواب سرمایه و... در این نوع عرضه صرفهجویی میشود و کتاب با قیمت بهتری به دست مخاطب میرسد.
وجه دیگری از مسئله دسترسی، مربوط به زمان و مکان میشود. وقتی کتاب الکترونیکی میخرید، در همان لحظه که اراده میکنید بدون آنکه بخواهید محل حضورتان را ترک کنید، میتوانید کتابی را که لازم دارید را در اختیار داشته باشید. اینها نمونههایی از وجوه مختلف مقوله دسترسی بود.ولی بهطورکلی با طاقچه و پلتفرمهای نظیر آن، دسترسی به کتاب آسانتر میشود. طاقچه در آن زمان ایجاد شد تا دسترسی به کتاب را آسان کند. در ادامه هم تلاش کرد و میکند که برای دسترسی کتابخوانان و نیازهای دیگر آنها در حوزهٔ کتاب و کتابخوانی راهحل بدهد. توسعههای محصولی طاقچه، برای رفع نیازهای کاربر کتابخوان اجرا میشوند.
درباره سرویسهای اپلیکیشن طاقچه و استقبال کاربران از آنها بگویید؟ اینکه طاقچه چه تعداد کاربر فعال دارد و چه ویژگیها و امکاناتی را به کاربران ارائه میکند؟
ما در حال حاضر در طاقچه بیش از یکمیلیون کاربر فعال ماهانه داریم و خدماتی مثل فروش و امانت کتابهای دیجیتال را ارائه میکنیم. طاقچه بینهایت با حدود ۳۰ هزار جلد کتاب، بستری است که افراد با عضویت در آن میتوانند کتابهای موردعلاقه خود را بدون پرداخت هزینه خرید و بهصورت امانی مطالعه کنند. تازهترین خدمت طاقچه نیز عرضه کتاب چاپی است که با اضافه شدن این خدمت، طاقچه در هشتسالگی خود توانسته مرجعی برای کتابخوانان باشد که همه نوع کتاب را یکجا در کنار هم در دسترس داشته باشند و همه نیازهای مربوط به کتاب خود را در یک سایت برآورده کنند.
طاقچه در طول مسیر خود همیشه سعی کرده به آن چیزی بپردازد که کتابخوان فارسیزبان احتیاج دارد. ابتدا کتابهای الکترونیکی در طاقچه قرار گرفتند، بعد از مدتی کتابهای صوتی هم اضافه شدند، اندکی بعد سرویس اشتراکی طاقچه تحت عنوان طاقچه بینهایت رونمایی شد. طاقچه بینهایت خدمتی است که در آن، بدون خرید کتاب میتوانید به آن دسترسی داشته باشید؛ به این صورت که برای مدتی اشتراک تهیه میکند و در طول زمان اشتراک خود میتوانید کتابهای موجود در طاقچه بینهایت را مطالعه کنید. در همه مواردی که خدمتی به طاقچه اضافه شده است، براساس نیازسنجی کاربران تصمیم گرفتهایم چه کنیم. بنابراین همه این بخشها با استقبال مردم روبرو شده است.
چند سالی است که وضعیت کتابخوانی در کشور مناسب نیست، آیا حضور علاقهمندان به کتاب در طاقچه هم به همین صورت است؟ استقبال از کتابخوانی در این اپلیکیشن چطور بوده؟ آیا طاقچه و بسترهای کتاب الکترونیک توانستند سهمی در افزایش میزان مطالعه داشته باشند؟ اگر اطلاعات و آماری از مخاطبان فعال بفرمایید.
پلتفرمها بهطورکلی میتوانند دسترسی به کتاب را آسانتر کنند و ابزاری حملپذیر برای همراه داشتن کتاب در هر جا باشند؛ بنابراین میتوانند کمک کنند که فرد هر وقت میخواهد بتواند کتاب بخواند، پس طبیعی است که وضعیت کتابخوانی بر روی پلتفرمها آمار جالبتوجهی داشته باشد.
در سال ۱۴۰۰ کاربران طاقچه حدود ۲۸ میلیارد ثانیه در طاقچه کتاب خواندهاند. برای ملموس شدن این مقدار میتوان از یک مثال استفاده کرد؛ کوروش کبیر را در نظر بگیرید که از بدو تولد تا همین امروز که ما مصاحبه میکنیم، روزی هشت ساعت مطالعه میکرده است، این مقدار مطالعه باز هم بهاندازه مقداری نمیشود که در طاقچه مردم در یک سال مطالعه کردهاند. با این آمار، طاقچه توانسته کمک کند که سرانه مطالعه کشور بیش از ۶.۵ دقیقه رشد کند.
گردش مالی کار در حوزه کتاب الکترونیک به چه صورت است؟
سهم بازار کتاب الکترونیکی و صوتی حدود ۵ درصد از کل سهم بازار کتاب ایران است.
گاهی گفته میشود که خواندن نسخه کاغذی کتاب بهتر است؟ نظر شما بهعنوان ارائهدهنده بستر استفاده از کتاب الکترونیک چیست؟
هریک از انواع کتاب، مزایا و محاسن خود را دارد و نیاز متفاوتی را از فرد کتابخوان برآورده میکند. بنابراین اگر واقعاً میخواهیم فرهنگ مطالعه را در کشور گسترش دهیم، نباید به هیچیک از این انواع بیاعتنا باشیم. عموم کتابخوانان با آنکه از مزایای کتاب الکترونیکی و صوتی بیاطلاع نیستند، ولی ترجیح میدهند کتاب چاپی بخوانند. این مسئله مختص ایران نیست و در همه کشورهایی که کتاب دیجیتال به بیشترین سهم خود رسیده کتاب کاغذی سهم غالبی در بازار دارد. اضافه شدن کتاب چاپی به طاقچه هم در راستای پاسخگویی به نیاز کتابخوانانی است که به هر دلیلی نسخه فیزیکی کتاب را ترجیح میدهند.
در حال حاضر و با شرایط فعلی جامعه، آیا آماری درباره افزایش یا کاهش مطالعه وجود دارد؟
دادهای که با دقت میتوانیم بسنجیم مطالعه در طاقچه است. این عدد در سال ۹۹ حدود ۱۹ میلیارد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ میلیارد ثانیه بوده است، یعنی مطالعه در طاقچه حدود ۴۷ درصد بیشتر شده است.
انتهای پیام


نظرات