• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401092315738
  • خبرنگار : 50034

مدیرکل هواشناسی همدان:

بارورسازی ابرها در کشور ما بازدهی لازم را نخواهد داشت

 بارورسازی ابرها در کشور ما بازدهی لازم را نخواهد داشت

ایسنا/همدان مدیرکل سازمان هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه بیش از هفت تا هشت پروژه بارورسازی ابرها توسط روس‌ها در ایران انجام شده است، گفت: در زمینه باروری ابرها باید ابری داشته باشیم که از آن استحصال باران داشته باشیم، در اکثر نقاط کشور ابری که قابلیت بارورسازی داشته باشد، وجود ندارد بنابراین عملا پروژه بارورسازی ابرها در کشور ما بازدهی لازم را نخواهد داشت.

حسین عابد در نشست بررسی "عوامل موثر بر تغییرات اقلیمی در همدان و پیامدهای آن" که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، درباره بارورسازی ابرها، اظهارکرد: کارهای بارورسازی ابرها در دنیا انجام شده به طوریکه ۱۷ تا ۲۰ درصد افزایش بارش ایجاد می‌کند که نیاز به تکنولوژی هایتک دارد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های اخیر آنتن‌ها ودکل‌های مخابراتی بر روی بارش‌ها تأثیر نداشته است، مطرح کرد: تخلیه قدرت باروری ابرها توسط کشورهای همسایه از جمله ترکیه عملاَ وجود ندارد.

عدم بارورسازی ابرها در همدان اصلا ارتباطی به رادارسوباشی ندارد

مدیرکل سازمان هواشناسی استان همدان با تأکید براینکه عدم بارورسازی ابرها در همدان اصلا ارتباطی به رادارسوباشی ندارد، تأکید کرد: توده‌های ابر باید بررسی و بعد در زمینه بارورسازی آن اقدام شود و این موضوع اصلا ارتباطی به رادار سوباشی ندارد.

عابد درباره استفاده از هارپ توسط آمریکا برای ایجاد تغییر اقلیم در ایران، بیان کرد: واقعا اگر هارپ وجود دارد باید آمریکا در تضعیف طوفان‌های حاره‌ای و کاترینا استفاده کند. هارپ با این اوصاف عملا رد است چرا که اگر می‌توانستند خودشان استفاده می‌کردند.   

وی یادآور شد: در روی کره زمین پنج کره از قبیل  آب کره، یخ کره، هوا کره و سنگ کره و زیست کره وجود دارد که براثر فعل و انفعالاتی که برهم دارند باعث ایجاد شرایط آب و هوایی یک منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر شرایط جوی برای بازه بلند مدت بررسی  و میانگین گیری کنیم شرایط اقلیمی آن منطقه را بدست خواهیم آورد، تصریح کرد: خورشید در ۱۵۰ میلیون کیلومتری زمین بر روی این پنج کره تأثیر می‌گذارد.

عابد با تأکید براینکه اسناد می‌گوید که بعد از ۱۸۵۰ به بعد، تغییرات اقلیمی درحال رشد و افزایش است، یادآور شد: انسانها بعد از انقلاب صنعتی بر شرایط جوی دست برده‌اند به طوریکه با تولید cfcها، تغییر کاربری اراضی، گازهای گلخانه‌ای باعث شده روند co۲ از۲۶۰  به ۳۸۰ رسیده  و انتظار داریم در سال ۲۱۰۰ به ۵۶۰ برسد.

افزایش نیم درجه‌ای دما از سال ۱۸۵۰ تاکنون

وی با بیان اینکه ایجاد شرایط گلخانه‌ای باعث شده تغییر اساسی در دما و سایر کمیت‌های جوی ایجاد کند، افزود:  با تغییر در دما و کمیت‌های جوی کمیت‌های اقلیمی نیز دستخوش تغییر شده است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه زمانی که بشر توانست آتش روشن کرده و کشاورزی کند تعادل را برهم زد، گفت: بعد از انقلاب صنعتی گرمایش زمین شیب تند خود را آغاز کرده است.

عابد با بیان اینکه در دنیای امروز ۸۹ درصد نهادها و متخصصین با تغییر اقلیم موافق هستند و ۱۱ درصد اصلا تغییر اقلیم را قبول ندارند، خاطرنشان کرد: افرادی هستند که در پاریس وملبورن و... می‌نشینند و می‌گویند این مسائل سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۸۵۰ تاکنون دمای زمین نیم درجه افزایش داشته است، افزود: اگر یک آتشفشان یا لکه‌های خورشیدی فعال شود امکان دارد درجه دما به حالت قبل برگردد پس با قاطعیت نمی‌توان درباره تغییرات اقلیمی نظر داد.

تغییر اقلیم یک مقیاس محلی نیست

این مقام مسئول با اشاره به اینکه چندسال گذشته در اروپا یک آتشفشان فعال شد و نگران بودند دوباره یخبندان شود، بیان کرد: کرونا هم به دلیل سکونی که ایجاد کرد برآورد می‌شد ممکن است یک تنفسی برای کره زمین پیش بیاید.

عابد با بیان اینکه مهمترین وظیفه هواشناسی حفظ جان و مال مردم در مقابل شرایط آب و هوایی است، اظهارکرد: یکی از وظایف هواشناسی بحث هشدار و پیش‌بینی است. کار هواشناسی پایش و ارائه خدمات است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم یک مقیاس محلی نیست، افزود: پیش‎‌بینی‌ها در عمده دانشگاه‌های معتبر دنیا درحال انجام است.در پیش‌بینی‌ها چند سناریو را تجزیه تحلیل کرده و با احتمال چند درصدی شرایط بارشی و ... را اعلام می‌کنند.

نیروگاه مفتح ازنظرمنابع آبی دربدترین نقطه همدان جانمایی شده است

مدیرکل هواشناسی همدان تصریح کرد: درحال حاضر در سناریوهایی که برای کشور و دنیا بررسی شده سناریوهایی به جمع بندی رسیده است به طوریکه معمولی، بد، خیلی بد که براین اساس بدترین حالت تا سال ۲۱۰۰ این است که افزایش۶.۵ درجه‌ای دما را خواهیم داشت. در بهترین حالت پیش‌بینی شده که افزایش ۱.۵ درجه ای دما را تا سال ۲۱۰۰ خواهیم داشت.

عابد با بیان اینکه سه کشور چین، آمریکا و هند بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای را دارند و تحت هیچ عنوان هم عقب نشینی نمی‌کنند، درباره احداث نیروگاه در دشت کبودراهنگ، ادامه داد: اگر از نظر کارشناسی اثبات شود نیروگاه آلودگی برای هوای همدان ندارد، اما از نظر منابع آبی در بدترین نقطه استان جاسازی شده به طوریکه کمترین بارش در دشت کبودراهنگ و فامنین بوده است.

توسعه گردشگری کوهستان یکی از بهترین کارها در همدان است

وی با اشاره به اینکه استان همدان بهترین نقطه برای نیروگاه خورشیدی است، تأکید کرد: استان همدان یکی از بهترین نقاط برای استفاده از نیروی خورشید است که البته در این استان هم در نقاط مختلف متفاوت است.

این مقام مسئول درباره پتانسیل احداث نیروگاه بادی در همدان، خاطرنشان کرد: همدان ظرفیت احداث نیروگاه بادی را ندارد باید حداقل وزش باد ۱۰ متر و حداکثر۲۵ متر در ساعت باشد. برای اینکه بیلان مالی مثبت باشد باید حداقل باد را داشته باشیم.

عابد با تأکید براینکه توسعه گردشگری کوهستان یکی از بهترین کارها در همدان است، ادامه داد: در کدام شهر کوهستانی به این زیبایی وجود دارد که ۱۰ دقیقه‌ای به آن برسیم؟ تابش خورشیدی کوهستان الوند بهترین چیز برای سرمایه‌گذاری است.

کاهش یخبندان و افزایش بیشینه دمایی در همدان

وی با بیان اینکه در همدان یخبندان‌ها ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: سرمایش و یخبندان در تولید محصولات زراعی و باغی حائز اهمیت است که این کاهش ۲۰ روزه یخبندان منجر به اُفت تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه حداقل دمای همدان ۱.۲ درجه افزایش داشته است، اظهار کرد: دمای کمتر از ۵، صفر و منفی ۵  روند کاهشی دارد به‌طوریکه حداقل دما درهمدان بالا رفته است که همین موضوع باعث ایجاد مشکل وارونگی هوا می‌شود.

عابد با بیان اینکه تعداد روزهای برفی در همدان کاهش یافته است، گفت: همدان در سال ۱۴۰۰ دو رکورد دمایی در بیشینه زده است به طوریکه رخداد ۳۹ درجه در۲۸ خردادماه که همدان ثبت کرده در ۴۵ سال گذشته هیچ وقت تجربه نکرده است که این اعداد پالس‌هایی است که باید نسبت به شرایط محیطی توجه ویژه‌ای داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۴ ۱۰:۰۴

در همدان تمام ارتفاعات نزدیک به الوند و دره مرادبیگ تبدیل به خانه وتله کابین و اپارتمان شده در اثر ندانم کاری بعضی ها درخت کاری کم کوه ها صاف الان از ارتفاع کوه الوند کم شده بخاطر در امده زایی از تله کابین. چاه های عمیق کشاورزی دیگه ابی نمی گذارد دولت چاه را ببند یا کنتور بزاره پول بگیره تا سو، استفاده نشود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۴ ۲۱:۳۳

پس چرا فقط در همدان بارندگی صورت نمیگیره

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۲۴ ۲۱:۳۵

دولت امسال تا اخر گنج نامه گازکشی کرد تا در تخریب محیط زیست سرعت بیشتری بدهد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۴ ۰۱:۴۲

هیچ کاری نمیکنید میگید نمیشه.فقط پره حرف