• سه‌شنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122316572
  • خبرنگار : 50569

یک کارشناس مذهبی:

شناخت معرفتی امام رضا(ع)، شرط قبولی زیارت این حضرت است

شناخت معرفتی امام رضا(ع)، شرط قبولی زیارت این حضرت است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از شروط قبولی زیارت امام رضا(ع) این است که نسبت به معرفت ایشان آگاه باشیم.

محمدعلی انصاری  شامگاه گذشته در نشستی مجازی با موضوع «شرط قبولی زیارت امام رضا(ع)» اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که کلید ارتباط معنوی و مادی با امام رضا(ع) و به نوعی ذخیره بزرگ الهی برای ماست در فرمایش امام جواد(ع) آمده است که می‌فرمایند «من امام جواد ضمانت می‌کنم بهشت را برای کسی که پدرم را در توس زیارت کند و ضمانت من برای کسی است که با معرفت پدرم، ایشان را زیارت کند».

وی بیان کرد: همچنین امام رضا(ع) فرموده‌اند که من خودم ضمانت می‌کنم بهشت را برای کسی که مرا زیارت کند گرچه گناه بزرگی انجام داده باشد، به شرط اینکه آگاه باشد که خداوند چه چیزی را از طاعت حق من واجب کرده است که این همان بیان امام جواد(ع) در این باره است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: این قیدی است که سایر روایات مطلق ما را هم مقید می‌کند و اگر روایاتی وجود داشته باشد که زیارت را به صورت مطلق گفته باشند با این حدیث متوجه می‌شویم که زیارت‌ها و ضمانت‌ها با این شرط است.

انصاری اظهار کرد: چطور می‌شود که خدمت امام رضا(ع) برسیم بدون اینکه معرفت و شناختی نسبت به اینکه مزورمان کیست و چه جایگاهی در وجود هستی دارد، داشته باشیم؟ و چگونه می‌توانیم با چنین فردی ارتباط برقرار کنیم؟

وی بیان کرد: این میزان معرفت، تعیین‌کننده میزان ارتباط ما با وجود نازنین علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است و شاید این حرف گزافی نباشد که بگوییم قدم اصلی نیز همین است و اگر این شناخت وجود نداشته باشد، زیارت هم مفهوم خود را پیدا نمی‌کند.

صاحب تفسیر مشکاة عنوان کرد: البته این مقوله معرفتی، نسبی است؛ اما موضوع آن گسترده و روشن است و به نوعی می‌توان از این دریچه معرفت به معرفت سیره عملی و مبانی فکری آن حضرت دست پیدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha