• یکشنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122819643
  • خبرنگار : 30147

مسئول اداره امور عشایر بردسکن:

بردسکن دومین شهرستان عشایری خراسان رضوی است/خشکسالی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی معضل عشایر

بردسکن دومین شهرستان عشایری خراسان رضوی است/خشکسالی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی معضل عشایر

ایسنا/خراسان رضوی مسئول اداره امور عشایر بردسکن گفت: بردسکن با در اختیار داشتن ۱۶ درصد عشایر خراسان رضوی دومین شهرستان عشایری در استان است.

علی‌اکبر خاکشور در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: طول راه‌های عشایری شهرستان بردسکن ۴۰۰ کیلومتر است که در طول سال مرمت و تیغ‌زنی می‌شود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه شهرستان بردسکن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه صنعت پرورش شتر در خراسان رضوی دارد.

مسئول اداره امور عشایر بردسکن با بیان اینکه شترهای در اختیار عشایر خراسان رضوی در چهار شهرستان خواف، بردسکن، کاشمر و سبزوار وجود دارد، اظهار کرد: ۸۲۰۰ خانوار عشایر با جمعیت ۳۴ هزار نفر در ۱۳ شهرستان استان حضور دارند که شهرستان بردسکن بعد از خواف به لحاظ جمعیت و وسعت رتبه دوم خراسان رضوی را داراست.

 وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر خروج عشایر از فعالیت تک‌محصولی است، افزود: صنعت شترداری، گردشگری، گیاهان دارویی و صنایع‌ دستی از جمله صنایعی است که می‌تواند عشایر را از تک‌محصولی خارج کند.

مسئول اداره امور عشایر بردسکن در ادامه تک‌محصولی بودن را از مشکلات جدی عشایر این شهرستان برشمرد و گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و دیگر مشکلات تنها منبع درآمد عشایر دام است که متأسفانه با توجه به فقیر بودن مراتع و گرانی نهاده‌های دامی، عشایر دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره به این قشر از جامعه را ضروری دانست و اظهار کرد: متأسفانه به دلیل اقتصادی نبودن دامپروری، حدود ۱۰ درصد عشایر این شهرستان برای کار راهی معادن منطقه شده‌اند.

خاکشور گفت: تعداد دام‌های سبک عشایر بردسکن ۱۲۰ هزار رأس بوده که دامداران به دلیل خشکسالی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی حدود ۳۵ درصد دام‌های خود را به فروش رسانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر شهرستان بردسکن حداقل ۱۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز مردم را تأمین می‌کردند اما این رقم در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

مسئول اداره امور عشایر بردسکن گفت: اگر برای این معضل تدبیر و چاره‌ای اندیشیده نشود، شاهد یک فاجعه در مناطق عشایری بردسکن خواهیم بود.  

وی با تأکید بر اینکه قبل از خالی شدن محله‌های عشایری از سکنه نباید اجازه داد که دام‌های عشایر به عنوان سرمایه اصلی‌شان از دست برود، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد عشایر منطقه بردسکن به دلیل اقتصادی نبودن نگهداری دام، دامپروری را رها کردند و برای کار کردن راهی معادن شدند.

خراسان رضوی دارای ۱۲۰ واحد شترداری است که بیش از  ۹۰۰۰ شتر در این واحدها  وجود دارد  که از این تعداد واحد شترداری ۶۰ درصد به صورت چرای آزاد و ۴۰ درصد در فضای مسقف تغذیه می‌شوند. سالانه ۱۳ هزار تن گوشت شتر و ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر شیر شتر در کشور تولید می‌شود که سهم خراسان رضوی از میزان تولید گوشت و شیر شتر ۱۰ درصد است

هرچند جمعیت عشایر تنها ۲ درصد جمعیت روستایی استان است ولی ۱۲ درصد دام سبک استان در اختیار عشایر و ۱۳ درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تأمین می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha