• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012613285
  • خبرنگار : 30147

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری باخرز:

ساخت و سازهای فاقد مجوز در عرصه‌های میراث فرهنگی تخریب می‌شود

ساخت و سازهای فاقد مجوز در عرصه‌های میراث فرهنگی تخریب می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری باخرز گفت: هرگونه ساخت و ساز فاقد مجوز و غیر مجاز در عرصه‌های میراث فرهنگی با حکم قضایی تخریب می‌شود.

علی خاکباز در گفت و گو با ایسنا از برگزاری جلسه هم‌اندیشی احصاء مشکلات، ساخت و سازهای غیر مجاز در عرصه حریم محوطه‌ها، تفرجگاه‌ها و آثار تاریخی و حفاری‌های غیر مجاز با دهیاران بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد برای تشکیل انجمن میراث فرهنگی دهیاری‌ها چند نفر را به عنوان معتمد معرفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف محوطه‌ها و بناهای تاریخی مقرر شد دهیاران انجام هرگونه ساخت و سازی را سریعا به میراث فرهنگی گزارش دهند، عنوان کرد: قبل از هرگونه ساخت و ساز باید از میراث فرهنگی حتما استعلام‌های لازم اخذ شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری باخرز بیان کرد: ساخت و سازهایی که در سال‌های قبل انجام شده و پروانه بهره‌برداری ندارند، حتما باید مجددا از اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان استعلام بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر ساخت و ساز فاقد مجوزی در عرصه میراث فرهنگی انجام شده باشد، به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد، اظهار کرد: از چهار ماه گذشته یک پرونده حقوقی را در حال پیگیری داریم، فرد متخلف در عرصه تپه میرحسین بدون مجوز ساخت و ساز داشته که شکایت حقوقی انجام شده است.

خاکباز گفت: در مجموع اکنون پنج پرونده تخلف را در حال رسیدگی داریم که ساخت و سازهای غیر مجاز داشته‌اند. امیدواریم به زودی پرونده‌ها به نتیجه برسند و ساخت و سازهای غیر مجاز و فاقد مجوز قلع و قمع شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری باخرز ادامه داد: از ابتدای سال گذشته تاکنون پنج پرونده حفاری غیر مجاز در شهرستان تشکیل شده که متخلفان دستگیر و تجهیزات آن‌ها نیز کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان باخرز ۳۲ اثر ثبت شده تاریخی و ۱۵ اثر شناسایی‌شده داریم، گفت: از ۳۲ اثر ثبت شده پنج اثر در داخل و باقی در اطراف شهرستان باخرز هستند.

خاکباز افزود: همه‌ساله برای مرمت بناهایی از جمله مزار شیخ عبدالله و آسیابادهای جیزآباد اعتبارات اضطراری اعلام می‌شود. در حال حاضر خوشبختانه همه آثار تاریخی سرپا هستند و اثر فرسوده‌ای نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha