• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۲:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021912529
  • خبرنگار : 50555

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار:

عدم ثبات بازار، عامل محدود کننده تولید گل محمدی در سبزوار است

عدم ثبات بازار، عامل محدود کننده تولید گل محمدی در سبزوار است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار عامل محدود کننده تولید گل محمدی در این شهرستان را عدم ثبات بازار دانست.

علی اصغر امانیان در گفت‌وگو با ایسنا سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان را ۳۵ هکتار اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه برداشت این محصول با توجه به ارتفاعات مختلف از ۲۵ فروردین آغاز و تا ۱۰ خرداد ادامه دارد، تصریح کرد: هرچند مدت گل‌دهی این محصول به طور متوسط باید بین ۲۰ تا ۳۰ روز باشد اما امسال به دلیل گرمای زودرس گل‌ها تاکنون تقریباً ۶۰ درصد مزارع گل محمدی برداشت شده است.

امانیان با اشاره به اینکه به طور متوسط از هر هکتار مزارع مستعد گل محمدی در سبزوار ۴ تن گل برداشت می‌شود، افزود: امسال ۱۴۰ تن گل محمدی از مزارع مستعد کشت برداشت شده است.

وی در خصوص فرآوری این محصول در سبزوار عنوان کرد:۱۲ واحد کارگاه گلاب‌گیری، یک زنجیره گیاهان دارویی و یک شرکت تعاونی گیاهان دارویی در سبزوار فعالیت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تأکید بر اینکه در حوزه کاشت، برداشت، آبیاری و صنایع فرآوری گل محمدی اشتغال فراوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهرستان ایجاد شده است، اظهار کرد: در حوزه صنایع فرآوری هر کارخانه به ۳ تا ۴ نفر کارگر و برای مرحله کاشت که بیشترین اشتغال را به صورت موقت ایجاد کرده روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ کارگر نیاز است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه برای تکمیل زنجیره تولید گل محمدی در سبزوار تنها نیازمند اسانس هستیم اما متأسفانه قیمت گل محمدی امسال بسیار پایین است.

امانیان تصریح کرد: اگر صادرات این محصول و فرآوری غنچه گل محمدی تقویت شود، افزایش سطح زیر کشت را شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص آمایش سرزمینی سبزوار برای کشت گل محمدی خاطرنشان کرد: گل محمدی یک محصول کم آب طلب است که در ارتفاعات کاشته شود بهترین عملکرد و عطر و اسانس را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به اینکه تولید این محصول با اقلیم سبزوار سازگار است، گفت: عامل محدود کننده تولید گل محمدی در سبزوار عدم ثبات بازار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha