• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402023120136
  • خبرنگار : 50569

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

هزینه‌ای بابت اعتلاء دانش در بخش کشاورزی نمی‌شود/کشاورزی خراسان رضوی سال حساسی پیش رو دارد

هزینه‌ای بابت اعتلاء دانش در بخش کشاورزی نمی‌شود/کشاورزی خراسان رضوی سال حساسی پیش رو دارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما در کشور برای ایده‌های نو، علم و دانش در بخش کشاورزی هزینه نمی‌کنیم و اهل سرمایه‌گذاری نیستیم؛ این در حالی است که دنیا در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

غلامرضا قنبری امروز، ۳۱ اردیبهشت، در سی‌وهشتمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: اقتدار امروز در بخش کشاورزی نتیجه تلاش‌های همه تولیدکنندگانی است که در گام دوم انقلاب به برکت نظام جمهوری اسلامی خدمات بسیار زیادی به بخش کشاورزی ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز به مرحله اقتدار و امنیت غذایی رسیده‌ایم، افزود: اگر امروز در بخش تولید شاهد مشکلاتی هستیم، قطعا این مهم نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری دارد وگرنه ظرفیت کشور در بخش کشاورزی قابل توجه است و در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها شانه‌به‌شانه کشورهای توسعه‌یافته دنیا حرکت می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: آنچه که اهمیت دارد و باید به آن توجه کنیم، این است که امروز در بخش کشاورزی با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که اگر این مسائل حل نشود، هم امنیت تولید و هم امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد.

قنبری عنوان کرد: اکنون در تولید گندم، در حوزه تولید گوشت‌های قرمز و سفید، تخم مرغ و بخشی از غلات به خودکفایی رسیده‌ایم.  

وی با بیان اینکه امروز نخبگان بخش کشاورزی می‌توانند نقشی اساسی در راهبری این حوزه داشته باشند و از طرفی نیز ما باید به اقتدار کشور در حوزه کشاورزی توجه کنیم، ادامه داد: امروز کشاورزی ما نیاز به ریل‌گذاری جدید در قالب طرح گام دوم انقلاب دارد که این ریل‌گذاری باید توسط افراد پیشرو انجام شود تا آرمان بخش کشاورزی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب محقق شود. این‌ موارد شاخصه‌هایی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن توجه ویژه‌ای شده است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر تولیدکنندگان برای تولیدات سال‌های آینده خود چشم‌اندازی داشته باشند، می‌توانیم موفق عمل کنیم؛ این در حالی است که شاید میزان چنین چشم‌اندازهایی به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد که این رقم پایین است. البته که به لحاظ توسعه در بخش‌هایی از تولید، شانه‌به‌شانه کشورهای توسعه‌یافته حرکت کرده‌ایم اما در بخش اعظمی از تولید خود هنوز نتوانسته‌ایم به آن قابلیت‌هایی که باید، دست پیدا کنیم.

قنبری خاطرنشان کرد: امروز راهی جز این نداریم که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور مرزهای جغرافیایی خود را در حوزه کشاورزی طی کنیم اما اگر بنا باشد داخل کشور تولیدکنندگان، خودشان با یکدیگر رقابت کنند، در این صورت دچار مشکل جدی می‌شویم و این همان اتفاقی است که در حال حاضر در بازار محصولات کشاورزی رخ داده است.

وی با اشاره به مولفه‌های رقابت محصولات در خارج از کشور اظهار کرد: از همین رو برنامه‌محور بودن، چشم‌انداز داشتن و صادرات‌محور تولید کردن از جمله مسائل مهم است چرا که این مسائل کیفیت استانداردهای تولید و قیمت تمام‌شده تولید را دربر دارد و به بازارهای مصرف غیر از مصرف داخلی هم می‌اندیشد. در واقع این‌ها مولفه‌های رقابت محصولات ما در خارج از کشور به‌شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: تولیدکنندگان حوزه کشاورزی ما باید با کشورهایی مانند روسیه و ترکیه رقابت کنند. اگر نتوانیم مشکلات بازار مصرف داخلی را حل کنیم، امنیت غذایی کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

قنبری دانش‌بنیان عمل کردن را بسیار مهم دانست و افزود: به نظر من باید بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی یک ارتباط سازنده‌ای وجود داشته باشد. ما در کشور برای ایده‌های نو، علم و دانش در بخش کشاورزی هزینه نمی‌کنیم و اهل سرمایه‌گذاری نیستیم؛ این در حالی است که دنیا در بخش کشاورزی سرمایه گذاری انجام می‌دهد که در همین راستا توجه به منابع انسانی رکن اصلی این پیشرو بودن است.

وی اظهار کرد: مدیریت ما در منابع بازار مصرفی در سطح دنیا، آینده کشاورزی کشور را تضمین می‌کند. اگر ما جایگاه خود را در بازار مصرف منطقه در تامین منابع  نتوانیم ارتقا دهیم و برای آن برنامه‌ریزی نداشته باشیم، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: منابع ما محدود است و بر همین اساس باید در مدیریت منابع خود به گونه‌ای عمل کنیم که مزیت‌آفرین باشیم؛ بنابراین امسال ما برنامه ویژه‌ای را برای این منظور در نظر داریم.

قنبری خاطرنشان کرد: امسال سال حساسی برای استان است چرا که پایین‌ترین سطح بارندگی در کشور را داشته‌ایم؛ با وجود این اتفاق طرحی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم در این وضعیت خشکسالی پایداری تولید، کشاورز و اشتغال کشور را حفظ کنیم. در کنار این طرح برنامه‌ای را هم مبتنی بر کشاورزان پیشرو در حوزه تولیدات دامی و... طراحی کرده‌ایم که ۱۳ مسئول و یک جامعه ۲۳۰ درصدی را مورد هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha