• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402030201357
  • خبرنگار : 50250

مدیرکل میراث فرهنگی:

نقد سازنده مجموعه میراث فرهنگی را در حل مشکلات کمک می‌کند

نقد سازنده مجموعه میراث فرهنگی را در حل مشکلات کمک می‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نقد سازنده مجموعه میراث فرهنگی را در حل مشکلات کمک می‌کند، گفت: اعتبارات این حوزه در سال‌های گذشته محدود بود و باتوجه به گستردگی وظایف کار چندانی صورت نمی‌گرفت.

علیرضا جیلان دوم خردادماه درنشست با فعالان حوزه میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها با بیان اینکه فرش بختیاری ثبت ملی شده است، اظهار کرد: تمامی فرش‌های مناطق مختلف استان در زیرمجموعه این ثبت جهانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نقد سازنده مجموعه میراث فرهنگی را در حل مشکلات کمک می‌کند، گفت: اعتبارات این حوزه در سال‌های گذشته محدود بود و باتوجه به گستردگی وظایف کار چندانی صورت نمی‌گرفت.

وی افزود: خوشبختانه اعتبارات حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است و می‌توان به تحول امیدوار بود.

براتی- یکی از موزه‌داران شهرستان بروجن با اشاره به اینکه زیرمجموعه‌های فرهنگی برای موفقیت نیاز به حمایت مسئولان بالادستی در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارند، گفت: بدون حمایت گاهی نمی‌توان کار را ادامه داد.

وی افزود: متاسفانه تمامی مجموعه‌های فرهنگی مانند موزه‌ها در چهارمحال و بختیاری در تبلیغات به‌طور یکسان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، یک مکان تاریخی و یا موزه بارها در رسانه ملی معرفی می‌شود، اما یک مکان معرفی نمی‌شود.

براتی با تاکید بر اینکه مرمت آثار تاریخی و باستانی یک کار کاملا تخصصی است، عنوان کرد: برای این کار نیاز به نیروی تخصصی و اعتبار لازم دارد، امروز موزه‌داری در راستای حمایت از میراث فرهنگی انجام می‌شود، بنابراین نیاز به حمایت دارد.

در ادامه بابک زمانی‌پور- رئیس گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حفظ حیات میراث فرهنگی از ضرورت‌ها محسوب می‌شود، باید جلسات در این حوزه خروجی داشته باشد، همچنین به‌صورت مستمر برگزار شود، پیشنهاد می‌شود این جلسه سه‌شنبه اول هر ماه برگزار شود.

وی اطلاع از آخرین یافته‌های حوزه میراث‌ فرهنگی را حائز اهمیت دانست و گفت: پیشینه تاریخی و باستانی چهارمحال و بختیاری باید توسط بزرگان و اساتید این حوزه در همایش‌های علمی مطرح شود.

زمانی‌پور تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود یک همایش سالانه برای مرمت‌گران حوزه میراث فرهنگی در چهارمحال و بختیاری برگزار شود، جای خالی این همایش در استان احساس می‌شود.

در ادامه سعید عزیزی- دانشجوی باستان‌شناسی با اشاره به تکنولوژی‌های به روز در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی، اظهار کرد: این تکنولوژی‌ها کارکردهای جذابی دارند، همچنین این تکنولوژی‌ها مربوط به یک موضوع خاص نیست.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حفظ، حراست، مرمت و بازسازی آثار باستانی، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث اعتبار است که برای این کار نیاز به هزینه بالایی داریم، همچنین محل قرارگیری آثار به‌گونه‌ای است که امکان آسیب به آن‌ها وجود دارد.

عزیزی با بیان اینکه مدل‌سازی سه بعدی بناهای تاریخی با نرم‌افزارهای مرتبط بسیار موثر است، عنوان کرد: اگر بناها عکس‌برداری و مدل‌سازی شوند، در صورت تخریب و آسیب در حوادثی مانند سیل و زلزله می‌توان به این تصاویر و مدل‌ها استناد کرد و در بازسازی و مرمت با جزئیات مورد استفاده قرار داد.

این دانشجوی باستان‌شناسی تاکید کرد: در کاوش‌های باستانی اگر از تکنولوژی استفاده کنیم، کمترین آسیب به بناهای تاریخی وارد می‌شود، استفاده از تکنولوژی در کاوش‌های باستانی در خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه علی‌اصغر نوروزی- پژوهشگر حوزه باستان‌شناسی با اشاره به اینکه در حوزه میراث فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های خلق‌الساعه و باری به هر جهت امروز به این حوزه آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: به یک برنامه مدون حداقل ۱۰ ساله در حوزه میراث فرهنگی هستیم که بتوانیم به‌صورت پله به پله این برنامه را اجرا کنیم.

نوروزی با تاکید بر اینکه علاوه بر دانش نیازمند حس تعلق و تعصب در برنامه‌ریزی در حوزه میراث فرهنگی هستیم، بیان کرد: این مسئله بسیار حائز اهمیت است و باید در برنامه‌ریزی‌ها در اولویت قرار بگیرد.

در ادامه حسین مظهری- یکی از محققان میراث فرهنگی در شهرکرد با بیان اینکه طبق عکس‌های هوایی در سابق شهر شهرکرد دارای چهار دروازه بوده است، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از بناهای تاریخی این شهر به مرور زمان تخریب شده است.

وی بیان کرد: مدرسه مبارکه بختیاری یکی از بناهای تاریخی در دهکرد بوده است که در سال ۱۲۹۳ احداث شده بود و جزو اولین مدرسه احداث شده در دهستان‌ها در کشور محسوب می‌شد، اما این مدرسه تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده است.

مظهری خاطرنشان کرد: در شهر شهرکرد بناهای متعددی از جمله قلعه، برج‌های نگهبانی، حوزه علمیه، حمام‌های تاریخی و ... وجود داشته که متاسفانه اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha