• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030201411
  • خبرنگار : 50356

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد:

حجم ذخیره سدهای مشهد به حداقل ممکن رسیده است

حجم ذخیره سدهای مشهد به حداقل ممکن رسیده است
عکس ارشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: حجم ذخیره سدهای مشهد به حداقل ممکن رسیده است و سد دوستی با ۱۲ درصد ذخیره آب و ۱۴۴ میلیون متر مکعب حجم ذخیره تقریبا به گل نشسته است به گونه‌ای که در واقع ۴۴ میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است. 

 حسین اسماعیلیان در دومین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد اظهار کرد: شرایط کنونی در حوزه آب بسیار حساس است و برای عبور از بحران پیش رو به مشارکت همگانی نیازمندیم. 

وی با ارائه گزارشی از برنامه گذر از تنش آبی و اقدامات اجرایی برای تامین آب کلانشهر مشهد افزود: در حال حاضر با ۶۴ درصد کاهش بارندگی و ۱۰۰ درصد خشکسالی در حوزه شهرستان مشهد مواجه هستیم که حوزه مشهد بدترین حوزه در کل خراسان رضوی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: حجم ذخیره سدهای مشهد به حداقل ممکن رسیده است و سد دوستی با ۱۲ درصد ذخیره آب و ۱۴۴ میلیون متر مکعب حجم ذخیره تقریبا به گل نشسته است به گونه ای که در واقع ۴۴ میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است. 

اسماعیلیان با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای در حال ساخت پمپاژ شناور برای بهره برداری از عمق سد دوستی است بیان کرد: در حال ساخت پمپاژ شناوری هستیم که بتوانیم حجم ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب این سد را برداشت کنیم.

وی در خصوص سایر اقدامات و اهم پروژه‌های در دست اجرا توسط آبفای مشهد اضافه کرد: پروژه‌های مهم دیگری برای پیشگیری از بحران آب از جمله حفر چاه در داخل فضاهای سبز شهری، محیط‌های اداری، مدارس و دانشگاه فردوسی و نیز اجرای پروژه خط تقویتی انتقال آب از غرب مشهد در دست اجرا است.

 اسماعیلیان با بیان اهمیت فعالیت‌های مرتبط با مدیریت مصرف و پیشگیری از هدر رفت آب گفت: با اقدامات ویژه ای که در حوزه مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفت فیزیکی آب مشهد انجام شده، میزان هدر رفت فیزیکی آب در کلانشهر مشهد حدود ۹ درصد است که کمترین عدد را در این راستا در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت حذف چمن و گیاهان پرآب طلب تاکید کرد: این شرکت با حذف چمن از فضای اداری خود و نیز استفاده از پساب حاصل از بازچرخانی برای آبیاری و نیز کاشت گیاهان کم آب طلب، اولین گام را با هدف مصرف بهینه آب انجام داد و انتظار داریم این اقدام توسط سایر ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز انجام شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب مشهد با اشاره به شعار این شرکت تحت عنوان ۳-۳۰-۳ که در قالب آموزش همگانی؛ ترویج و در تبلیغات شهری به نمایش درخواهد آمد،گفت: شعار ۳-۳۰-۳  به مفهوم ۳ دقیقه کاهش در مدت زمان استحمام، ۳۰ درصد کاهش مصرف فلاش تانک  و ۳ ساعت استفاده کمتر از کولرها بوده که با عزم همگانی و مشارکت مردم بتوانیم از شرایط بحرانی و تنش آبی گذر کنیم.

اسماعیلیان با اشاره به دستورالعمل اجرایی تدوین شده مرتبط با مدیریت مصرف بهینه آب و برنامه تنش آبی برای ۱۴ دستگاه اجرایی خاطرنشان کرد: از طریق این دستورالعمل، تکالیف خاص با ریز برنامه‌ها و شیوه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

در ادامه محسن داوری، فرماندار شهرستان مشهد با بیان اینکه شورای اداری علاوه بر کاربردی بودن جنبه آموزشی نیز یافته و این شورا اکنون به شکل هدفمند و هوشمند در شرکت آب و فاضلاب مشهد حضور دارد گفت: بحران آب مشهد جدی است و دستگاه‌های اجرایی باید به عنوان متولیان این شهرستان توجه خاص برای مدیریت بحران و صرفه جویی داشته باشند. چنانچه می بایست مدیران دستگاه‌ها به خصوص آموزش و پروش، شهرداری، صدا وسیما، اداره کل ارشاد اسلامی و.... برای کارکنان خود و حتی خانواده هایشان برنامه اثرگذار داشته باشند.

 به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد وی افزود: باید کلیه دستگاه‌های اجرایی با دیدگاه اثرگذاری فعالیت‌ها و بهره برداری از تکنولوژی و مدیریت نرم افزار همانطور که در آبفا مشهد انجام شده، اقدامات خود را به نمایش بگذارند و ضروری است مدیران ادارات با همکاری کامل در کنار شرکت آب و فاضلاب مشهد باشند تا بحران آب به بهترین شکل مدیریت و راهبری شده و از بروز تنش در شهرستان مشهد جلوگیری شود.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha