• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402030805596

تحلیل "جریان‌شناسی شعر معاصر" در شیراز

تحلیل "جریان‌شناسی شعر معاصر" در شیراز

ایسنا/فارس طی نشستی با حضور شماری از شاعران پیشکسوت و جوان فارس در شیراز، جریان‌شناسی شعر معاصر، تحلیل و بررسی شد.

دکتر عبدالعزیز شبانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز دوشنبه هشتم خرداد در نشست "جریان‌شناسی شعر معاصر" گفت: فارغ از جریان‌ها و دسته‌بندی‌ها و کدام به چه محتوایی علاقه داریم و فارغ از دعواهای شعر متعهد، بر اساس نظریه سارتر یا آنچه مارکسیست‌ها می‌گویند، مهم شعریت شعر است و شاعر باید به شعریت اثر متعهد باشد.

وی ادامه داد: خوب است شاعران امروز پیشینه ادبی خویش را بشناسند و این شناخت با مطالعه به دست می‌آید. مثلاً کسانی که در عرصه ادبیات آیینی کار می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند کاری بنویسند که همسنگ مرثیه محتشم کاشانی باشد.

شبانی خاطرنشان کرد: این قضاوت یک سخن احساسی نیست بلکه هر وجدان آگاهی که خوانده باشد این را می‌فهمد نمونه جدی آن کتاب «چشمه روشن»‌  اثر دکتر «غلامحسین یوسفی» است؛ این اثر را با قطعه سوگ‌سرودی از «والت ویتمن» مقایسه کرده و حتی اعتقاد دارد ترکیب‌بند برتر است.

شعر دهه 50 صدای پای انقلاب را منعکس کرد

دبیر محفل شعر شیراز نیز با اشاره به پیشینه جریان‌های ادبی در صدسال اخیر گفت: جریان‌های متعهد به تفکر چپ و سپس جریان‌های اگزیستانسیالیستی یک بخش ادبیات معاصر را به خود اختصاص داده بودند که زیرشاخه‌ها و خرده جریان‌های ایران متعددی را می‌توان ذیل آنان تعریف کرد

هاشم کرونی ادامه داد: در دهه ۵۰ بتدریج جریان‌های مذهبی حضور پررنگ‌تری پیدا کردند به‌نحوی‌که در آستانه انقلاب اسلامی تبدیل به جریان شکل یافته‌ای شده بودند. اما مهم این بود که همه جریان‌ها چه مذهبی و چه غیرمذهبی به نحوی صدای پای انقلاب را در آثار خود منعکس کردند.

کرونی گفت: بخش عمده‌ای از شعر جریان شاعران مذهبی در دهه ۶۰ که با عنوان شعر انقلاب شناخته می‌شود به مسئله جنگ اختصاص داشت جریان دارای نحله‌های مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها شعر دفاع مقدس است و جریان‌ها مثل شعر صلح ادبیات ضد جنگ شعر اعتراض و ... ازجمله خرده جریان‌های ذیل این جریان هستند.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس ادامه داد: ادبیات جنگ در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس بیش از همه به نیاز میدان توجه داشت که این رویه شاعران را به رجزخوانی و سرودن اشعاری برای ترغیب رزمندگان مدافع میهن مشغول کرد، به‌نحوی‌که شعر دوران جنگ را می‌توان شعر تهییج به حماسه سازی خواند.

کرونی خاطرنشان کرد: روند شعر دهه شصت در جریان شعر انقلاب اسلامی با پایان جنگ به سمت دیگری میل می‌کند که طی آن دغدغه‌های شاعران ژرفای بیشتری می‌یابد و درنتیجه جریان‌های تازه‌ای در دهه بعد متولد می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha