• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402031811576
  • خبرنگار : 50461

به مناسبت هفته صنایع دستی عنوان شد؛

فعالیت ۷ تعاونی صنایع دستی در شهرستان های چابهار و دشتیاری

فعالیت ۷ تعاونی صنایع دستی در شهرستان های چابهار و دشتیاری

ایسنا/سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان به واسطه هنر فاخر سوزن دوزی و سفال کلپورگان جایگاه ویژه ای در هنرهای صنایع دستی کشور دارد و ظرفیتی مهم برای توسعه این هنر زیبای زنان و مردان سیستانی و بلوچستانی است که علاوه بر داخل کشور در کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان نیز علاقمندان به این هنر زیبا را دارد.

به مناسب هفته صنایع دستی ،رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان های چابهار و دشتیاری در گفت و گو باخبرنگار ایسنا افزود:صنایع دستی سیستان و بلوچستان با تلاش های فراوان مردان و زنان بلوچ و سیستانی به خوبی هم در داخل کشور و هم در جهان نشان داده شده است و تلاش های که برای حفظ و نگهداری این هنر فاخر چه در سوزن دوزی و چه در صنایع دستی های دیگر استان از جمله سفال کلپورگان و لنج سازی کنارک را نام برد.

خیرالنسا امیری اظهار داشت:حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و به نمایش گذاشتن هنر سوزن دوزی بلوچی که می شود گفت یکی از فاخرترین هنرهای دستی در کشور محسوب می شود جایگاه برتری در بین هنرهای صنایع دستی پیدا کرده است و می توانیم صنایع لنج سازی که با هنر دستان توانمند خطه مکران در حال ساخت است به ثبت ملی برسانیم.

وی گفت: یکی از برنامه های مهم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی توانمند ساختن افراد بومی منطقه است که در صنایع دستی فعالیت دارند و می تواند به فعالان صنایع دستی تالاب لیپار اشاره کرد که امسال خوشبختانه مبلغ یک میلیاردوپانصد میلیون تومان برای ساماندهی صنعتگران لیپار تخصیص پیدا کرده است.

امیری با بیان اینکه ۷ تعاونی صنایع دستی در شهرستان های چابهار و دشتیاری فعالیت های صنعتگری انجام می دهند خاطرنشان کرد: فعالیت تعاونی های صنایع دستی اشتغالزایی خوبی برای جوامع محلی شده است که بتوانند از این طریق امرار معاش کنند که علاوه بر فروش محصولات صنایع دستی در داخل کشور علاقمندان زیادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت مرغوبیت صنایع  دستی از آن استفاده می کنند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان های چابهار و دشتیاری در پایان گفت: برای ۱۱۰نفر صنعتگر فعال در عرصه صنایع دستی بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون توان تسهیلات پرداخت شده  است و ۱۵۰۰ نفر صنعتگر هم دارای گواهینامه پیشرفته صنایع دستی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha