• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402031811640
  • خبرنگار : 50604

برگی دیگر از تاریخ نگاری در گلستان؛

کتاب قیام طوفانی آماده انتشار شد

کتاب قیام طوفانی آماده انتشار شد

ایسنا/گلستان به مناسبت شصتمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲، کتاب «قیام طوفانی» نوشته «غلامرضا خارکوهی» تاریخ‌نگار برجسته گلستانی که درباره ابعاد مختلف همین رویداد است، آماده چاپ و انتشار شد.

غلامرضا خارکوهی در گفتگو با ایسنا حجم اثر جدیدش را بیش از ۴۰۰ صفحه اعلام و اظهار کرد: این کتاب در پنچ فصل تدوین شده و با نگاهی تازه و مستند به بررسی زمینه‌ها و لایه‌های پنهان و تبعات این قیام پرداخته‌ شده که به زودی توسط بنیاد تاریخ پژوهشی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران منتشر می‌شود.

این تاریخ‌نگار انقلاب با بیان اینکه کتاب «قیام طوفانی» حاصل تجمیع ۶ مقاله پژوهشی و تحلیلی مؤلف است که با بی‌طرفی علمی و کاملاً مستند به منابع معتبر، در باره قیام ۱۵ خرداد نگاشته‌ام، افزود: سعی من بر این بوده که در این مقالات ابعاد ناگفته یا مغفول مانده‌ای از این قیام را بازکاوی کنم.

خارکوهی با اشاره به ضرورت معرفی این رویداد مهم تاریخی به نسل جوان تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد با همه عظمتش، متأسفانه هنوز آن طور که باید برای نسل جوان شناخته شده نیست و نیاز به تلاش بیشتری دارد، لذا انتشار این کتاب به معرفی هرچه بیشتر این قیام طوفانی و برجسته تاریخ معاصر ایران کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: نام این کتاب «قیام طوفانی» نهاده شد، زیرا مردم در ۱۵ خرداد سال ۴۲ جنبش عظیمی را خلق کردند که تا مرز سقوط رژیم پهلوی پیش رفت و از نظر گستردگی و حجم جمعیت و تندی شعارها شبیه به نهضت مشروطه و نهضت ملی نفت در ایران بود، به طوری که انبوه جمعیت در تهران تا پشت دیوارهای کاخ شاه رفتند و خواستار سرنگونی او شدند. به دیگر سخن این قیام، طوفانی سهمگین علیه ظلم و بیداد حکومت مستبد پهلوی به راه انداخت که تا آن زمان کم سابقه بود.

خارکوهی یادآور شد: برای غنای بیشتر این اثر، از منابع معتبر و متنوعی که تعدادشان به حدود ۱۵۰ مورد می‌رسد، استفاده کرده‌ام، به اضافه در انتهای هر فصل تعدادی عکس و سند تاریخی نیز ضمیمه شده که مجموع آن‌ها بیش از ۵۰ عدد می‌شود.  

گفتنی است غلامرضا خارکوهی یکی از فعالترین مورخان و نویسندگان کشور است که تا کنون ۳۰ جلد کتاب از وی درباره رویدادهای تاریخ معاصر ایران به رشته تحریر در آمده و صدها مقاله و سخنرانی در این زمینه ارائه داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha