• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032112867
  • خبرنگار : 50355

یک مسئول خبر داد

تولید روزانه ۲۰۰۰ تن پسماند در مشهد

تولید روزانه ۲۰۰۰ تن پسماند در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت  پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن پسماند در شهر مشهد تولید می‌شود، گفت: شهرداری مشهد به منظور ارتقاء  ضریب تفکیک پسماند و بازیافت در شهر مشهد، از چند ماه گذشته موضوع جمع‌آوری هوشمند پسماندهای قابل تفکیک  را در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا  از بسترهای هوشمند و اصطلاحا اپلیکیشن‌هایی برای جمع‌آوری پسماندهای قابل تفکیک استفاده می‌کند.

مهدی نوروززاده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: موضوع پسماند شاید به تصور اکثر مردم یک مقوله عمومی باشد اما واقعیت این است که موضوع پسماند و مدیریت آن یک مقوله بسیار خاص و تخصصی است و  برای مدیریت آن باید بسترهای لازم  فراهم شود.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت، تغییر الگوی مصرف و شاخصه‌های متعددی که در این  حوزه وجود دارد شرایط تولید پسماند و موضوع نحوه مدیریت پسماند را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: با توجه به تغییر الگوی مصرف، تولید پسماند شکل خاصی به خود گرفته و نیازمند توجه خاصی است.  

نوروززاده خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما در استان خراسان رضوی و به صورت خاص در  شهر مشهد شرایط ویژه‌ای داریم که شاید در سایر استانها و شهرهای دیگر، این شرایط را نداشته باشیم، به طوری که  شهر مشهد جمعیت بالغ بر ۳ میلیون نفر دارد و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، مثلا کمتر از یک ماه، چیزی بالغ بر ۳۰ میلیون نفر زائر و مسافر به این جمعیت اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی جمعیت در یک بازه زمانی رشد صعودی داشته باشد، تبعا تولید پسماند نیز مضاعف می‌شود؛ بنابراین  لازمه مدیریت اصولی  این امر این است که تمام زیرساخت‌ها برای این موضوع نیز فراهم باشد؛ از سوی دیگر  شهر مشهد پذیرای مسافرانی است که برای امور پزشکی به مشهد می‌آیند و به خاطر پتانسیل‌های تخصصی که وجود دارد، مشهد به نوعی قطب توریسم پزشکی شده است که  با توجه به این شرایط باید در حوزه پسماندهای پزشکی  و عفونی هم یک مدیریت اصولی اتفاق بیفتد که آن هم میسر شده است.

نوروززاده تاکید کرد: به دلیل ویژگی‌هایی که در جامعه به لحاظ افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف وجود دارد، همچنین به دلیل ویژگی‌های خاصی که شهر مشهد و استان خراسان رضوی در کشور دارد، همه‌ اینها شرایط ویژه‌ای را در بحث پسماند به وجود آورده که مدیریت پسماند آن نیازمند  وفاق، همدلی و تشریک مساعی بین ارگان‌های متولی  است که در این زمینه نیز توفیقاتی حاصل شده است.

کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت  پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: آمارها در حوزه پسماند آمارهای متغیری است و با نوسان جمعیت، تغییر فصول و به تبع آن تغییر نوع الگوی مصرف و... تحت تاثیر قرار می‌گیرد

وی تصریح کرد: بنا بر آمارهای  سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، به طور متوسط در شهر مشهد روزانه  ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن تولید پسماند داریم که حجم بسیار بالایی است و روزانه مدیریت شده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری  مشهد با توجه به زیرساخت‌هایی که در  جمع‌آوری، تفکیک و مدیریت آن ایجاد کرده در این حوزه فعالیت خود را انجام می‌دهد.

نوروزاده گفت: در تفکیک پسماند، شهرداری مشهد با توجه به فعالیت‌هایی که در حوزه پسماند داشته است به عنوان یکی از شهرداری‌های موفق در سطح کشور شناخته شده است و پروژه‌های مختلفی را در زمینه ارتقاء موضوع تفکیک پسماند در شهر مشهد اجرا کرده است .

عکس از آرشیو

 وی افزود: شهرداری مشهد به منظور ارتقاء  ضریب تفکیک پسماند و بازیافت در شهر مشهد، از چند ماه گذشته جمع‌آوری هوشمند پسماندهای قابل تفکیک  را در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا از بسترهای هوشمند و اصطلاحا اپلیکیشن‌هایی برای جمع‌آوری پسماندهای قابل تفکیک استفاده می‌کند که گزارش‌های  شهرداری مشهد نشان‌دهنده استقبال خوب مردم از این طرح است.

نوروززاده  با بیان اینکه شیوه‌نامه این طرح نوشته و مصوبات آن نیز گرفته شده است، اظهار کرد: کلیت کار به  این شکل  است که این جمع‌آوری هوشمند در یک منطقه از شهر مشهد به صورت پایلوت اجرا شد و بعد به کل شهر مشهد تعمیم پیدا کرد به طوری که  در حال حاضر کل شهر مشهد تحت پوشش این سامانه جمع‌آوری هوشمند قرار دارد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه فرهنگ‌سازی در کاهش تولید پسماند و تفکیک آن توضیح داد: در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش مثل تمام حوزه‌ها، نیازمند یک تشریک مساعی و همکاری بین ارگان‌های مربوطه هستیم.

 وی گفت: در حوزه آموزش، دستگاه‌های آموزشی کشور مثل آموزش و پرورش و صدا و سیما و همکاران ما در محیط زیست باید همکاری داشته باشند و در این حوزه ورود پیدا کنند. سازمان حفاظت محیط زیست  بر اساس تکلیف قانونی که بنا بر قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی آن بر عهده دارد، آموزش و فرهنگ‌سازی  را در دستور کار خود  قرار داده و برنامه‌های مختلف از جمله آموزش‌های متنوع به مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های نمادین، حضور انجمن‌های مردم‌نهاد در این حوزه و...از جمله اقداماتی است که انجام شده ولی توقع ما از سایر ارگان‌هایی که  در این زمینه تکالیف قانونی دارند، این است که مشارکت شان را در این حوزه بیشتر کنند.

وی در ادامه به بیان مشکلات و موانع موجود در این حوزه پرداخت و گفت: واقعیت این است که  حوزه پسماند نیز  مثل تمام پروژه‌های دیگر، نیازمند تامین اعتبار است.

وی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی که در این حوزه تکلیف دارند، وقتی موفق هستند که به تکالیف قانونی خود عمل کنند و وقتی می‌توانند به تکالیف قانونی خود عمل کنند که زیرساخت‌ها و بستر  لازم فراهم باشد،  بنابراین در درجه اول  پیگیری و تلاش مطرح است و دوم فراهم کردن بسترها است و بسترها هم وقتی فراهم می‌شود که  بتوانند اعتبارات لازم را دراین زمینه دریافت کنند که  این خیلی مهم است.

کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: ما باید به حوزه پسماند به عنوان یک حوزه پروژه‌محور نگاه کنیم و با فاصله گرفتن از کارهای نمادین، بیشتر به اهدافمان فکر کنیم و برای آن پروژه تعریف کرده و براساس تعرف پروژه، به اجرای پروژه برسیم و قطعا این امر وقتی میسر است که اعتبارات لازم در همه ارگان‌هایی که در این حوزه تکالیف قانونی دارند، تامین شود تا این پروژه‌ها به ثمر رسیده و کارایی لازم را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha