• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402042113360
  • خبرنگار : 50160

متخصص جراح عمومی زنجان:

محیط کار در ابتلا به واریس تأثیر دارد

محیط کار در ابتلا به واریس تأثیر دارد

ایسنا/زنجان متخصص جراح عمومی زنجان با بیان اینکه محیط کار در ابتلا به واریس تأثیر دارد، گفت: برای اشخاصی که ایستادن‌های طولانی مدت بدون حرکت پا دارند توصیه می‌شود زیاد ثابت نمانند و پاهای خود را به‌خصوص عضلات ساق پا را خم و راست کنند.

محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بدن انسان ۳ نوع رگ وجود دارد سرخرگ، سیاهرگ و مویرگ، سرخرگ خون را از قلب به همه اعضای بدن می‌رساند و سیاهرگ از همه اعضای بدن خون را به سمت قلب برمی‌گرداند و مویرگ‌ها نیز مابین سیاهرگ و سرخرگ قرار دارند که بسیار ریز هستند و در محل استقرار مویرگ غذا و اکسیژن جابه‌جا می‌شود.

وی افزود:  درسیاهرگ یک نوع دریچه وجود دارد که دریچه لانه کبوتری نام دارد که یه طرفه است و فقط به سمت قلب حرکت می‌کند خون سیاهرگ و سرخرگ از محل‌های مختلف به‌خصوص از سمت پاها به سمت قلب حرکت می‌کند اما اگر در این دریچه‌ها با اختلال مواجه شوند باعث می‌شود که خون به قلب بازنگردد و در این قسمت‌ها بماند؛ این کار باعث می‌شود که فرد به بیماری واریس مبتلا شود.

مقیمی تصریح کرد: علت اینکه یک فرد به واریس مبتلا می‌شود یا ارثی است یا با زیاد ایستادن و یا هر عاملی که باعث می‌شود به داخل لگن فشار وارد کند مثل حاملگی یا تومورهای لگن، یا مایع داخل شکم ممکن است باعث واریس شود. از بیماری‌هایی که جدار عروق را درگیر می‌کند و یا از نقص بعضی ویتامین‌ها مثل ویتامین ث نیز واریس ایجاد می‌شود.

وی گفت: واریس بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود، به‌خصوص زنان باردار و همچنین دوران بعد از یائسگی و وزن زیاد هم باعث می‌شود که شخص به واریس مبتلا شود.

متخصص جراحی عمومی گفت: واریس بیماری است که قطر عروق افزایش پیدا می‌کند یا پر پیچ و خم می‌شود. واریس علاوه بر اندام تحتانی ممکن است در جاهای دیگر بدن نیز بوجود بیاید. درد و یا خارش در پاها و یا خارش و یا درد در پوست روی رگ‌ها، گرفتگی عضلات، تورم در پاها و متورم شده رگ‌ها از علایم واریس است.

این متخصص با بیان اینکه این بیماری به صورت تدریجی ایجاد می‌شود، افزود: واریس ممکن است در مراحل اولیه احساس سنگینی در پا و یا شب‌ها احساس خستگی و یا احساس تورم شروع شود، درد دیرتر اتفاق می‌افتد موقعی درد ایجاد می شود که شدید باشد و یا خون لخته شده باشد.

وی گفت: برای واریس بیشتر استفاده از جوراب توصیه می‌شود البته جوراب درمان نمی‌کند ولی از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha