• شنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402042415105
  • خبرنگار : 50310

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

تجهیز ۵۷ هزار هکتار از اراضی لرستان به سیستم آبیاری نوین

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که ۱۸۵ هزار هکتار آن آبی کشت می‌شود که تا الان ۵۷ هزار هکتار را به سیستم‌های نوین مجهز کردیم.

سیدعماد شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده از روش‌های آبیاری نوین بهره‌وری کار را در حوزه عملکردی وآبیاری افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در آبیاری سنتی کمتر از ۳۵ درصد بهره‌وری آب را داریم ولی در آبیاری نوارهای تیپ بالای ۵۰ درصد بهره‌وری را داریم.

شاهرخی تصریح کرد: کاهش ۵۰ درصدی مصرف بذر، مدیریت آسان‌تر مزرعه، مبارزه سهل‌تر با علف‌های هرز، برداشت مکانیزه و افزایش تولید از ویژگی‌های کاشت مکانیزه و آبیاری به شیوه نوار تیپ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین سه برابر افزایش تولید محصول را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال ما در هر متر مربعی ۲۰۰ گرم لوبیا  برداشت می‌کنیم ولی با روش نوار تیپ به ۶۰۰ گرم می‌رسد.

شاهرخی بیان کرد: در آبیاری سنتی برای آبیاری یک هکتار ۱۴ هزار مترمکعب آب نیاز است و در طرح تیپ حداکثر آبی که نیاز داریم ۷۰۰۰ مترمکعب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: با توجه به حجم آبی که داریم قبلاً می‌توانستیم ۲۰ تا ۲۵ هکتار زمین را کشت کنیم ولی الان با این روش می‌توانیم ۵۰ تا ۶۰ هکتار زمین را زیر کشت ببریم.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های دستگاه کارنده نوار تیپ این است که با کاشت بذر تیپ‌گذاری را انجام می‌دهد که هزینه‌های کشاورز را پایین می‌آورد و نسبت به دستگاه‌های قبلی مصرف بذر را کاهش می‌دهد.

شاهرخی اضافه کرد: در لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که ۱۸۵ هزار هکتار آن آبی کشت می‌شود که تا الان ۵۷ هزار هکتار را به سیستم‌های نوین مجهز کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: ۵۱ هزار هکتار از سیستم آبیاری بارانی و ۶۰۰۰ هکتار از تیپ استفاده می‌کنند.

وی افزود: در لرستان ۱۳۶ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی وجود دارد که به صورت غرق‌آبی کشت می‌شوند که اگر به صورت شیوه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند با همین میزان آب سطح زیر کشت به ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسد و این یعنی بهره‌وری از آب و رشد تولید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha