• شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402043120092
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان مطرح کرد:

طرح‌های آبخیزداری؛ راهکار برای کنترل فرونشست زمین

طرح‌های آبخیزداری؛ راهکار برای کنترل فرونشست زمین

ایسنا/اصفهان کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، مهم‌ترین راهکار برای کنترل فرونشست زمین است که به علت برداشت آب از آبخوان‌ها ایجاد شده و روبه پیش روی در دشت بزرگ کاشان است.

اسماعیل عرب مؤمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اجرای سرریز بندهای خاکی در دره زرد و گدار جوشقان قالی و سرریزهای سه‌گانه در آبخوان کاشان با مصالح سنگ و سیمان در مجموع ۵۲ میلیارد ریال و عملیات بند سنگی – ملاتی ۱۰ هزار تنی مرق نیز ۸ میلیارد ریال هزینه به دنبال داشت.

وی افزود: مطالعات و نیازسنجی طرح‌های آبخیزداری بر اساس اولویت در نشلج، نیاسر، مرق و خرمدشت انجام شده و در صورت تأمین اعتبار در سال جاری عملیات ساخت آن اجرا خواهد شد.

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان، تصریح کرد: اجرای طرح آبخیزداری نقش مؤثری برای پیشگیری از خسارت سیل و باران‌های شدید، حفاظت خاک، حفظ منابع سفره‌های آب زیرزمینی و قنات‌ها، حفظ پوشش گیاهی و اجرای جنگل‌های دست کاشت دارد.

عرب مؤمنی افزود: بندهای خاکی و پروژه‌های آبخیزداری ضمن حفظ منابع آب زیرزمینی می‌تواند مانع از خسارت روان آبها به زیرساخت‌ها و تأسیسات مناطق شهری، بیابانی و کشاورزی ‌شود و بستر مناسبی برای هدایت سیلاب به خارج از  مناطق مسکونی است.

وی تصریح کرد: فرونشست‌ها فعال شده و نمی‌توان از ایجاد آن جلوگیری کرد ولی می‌توان با تعدیل و کاهش برداشت آب، سرعت آن را کاهش داد که علاوه بر اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان با حمایت از کشاورزان و دامداران، برداشت آب را کاهش داد.

کارشناس آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تأکید کرد: بیشترین میزان آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و نمی‌توان این بخش را تعطیل کرد، بنابراین یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی، حمایت مالی و آموزشی از کشاورزان برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

عرب مؤمنی گفت: طرح‌های آبخیزداری، با تقویت بستر خاک از فرونشست آن جلوگیری‌ می‌کند که با توجه به اعتبارهای دولتی، اجرای این طرح‌ها، نیازمند مشارکت مردم و به خصوص صاحبان صنایع است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha