• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402060906463
  • خبرنگار : 50037

عضو اتاق بازرگانی استان همدان تاکید کرد:

ضرورت مستثنی شدن بخش کشاورزی از تعهد ارزی حاصل از صادرات

ضرورت مستثنی شدن بخش کشاورزی از تعهد ارزی حاصل از صادرات

ایسنا/همدان یکی از اعضای اتاق بازرگانی استان همدان گفت: مستثنی شدن بخش کشاورزی از تعهد ارزی حاصل از صادرات به علت ریسک پذیری این حوزه ضرورت دارد.

محمودی عصر پنجشنبه ۹ شهریور در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با حضور وزیر اقتصاد، اظهار کرد: در دولت گذشته مصوبه‌ای تحت عنوان تعهد ارزی حاصل از صادرات به تصویب رسید که با توجه به متکی بودن استان همدان بر پایه کشاورزی این مصوبه مشکلات عمده‌ای را در در حوزه کشاورزی ایجاد کرده است.

وی سیر و سیب‌زمینی را از جمله محصولات مهم کشاورزی استان همدان دانست و افزود: با توجه به تورم موجود در کشور با  مصوبه تعهد ارزی حاصل از صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان همدان به ویژه سیر و سیب زمینی صادرات آن سود چندانی را عاید کشاورزان نمی‌کند و دخل و خرجی برای کشاورزان ندارد و صادرات بخش کشاورزی استان رشد چندانی نداشته است. درخواست ما در این رابطه این است که مصوبه ای داشته باشید تا محصولات کشاورزی از تعهد ارزی صادرات مستثنی شود چرا که در بخش کشاورزی با محصولات فسادپذیر مواجه هستیم که در صورت تعلل ضایعات آن بالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خیار و گوجه فرنگی کشور ایران تنها ۴۸ ساعت وقت دارد که در بازار مسکو به فروش برود و اگر در بازار عرضه و فروش با نابسامانی و تعلل مواجه شویم، کل محصول از بین خواهد رفت، گفت: ریسک شغلی بازرگان در بخش کشاورزی بسیار بالا بوده ضمن اینکه ریسک دوم در بخش کشاورزی برای بازرگان این است که به دولت هم بدهکار ارزی است.در این رابطه درخواست داریم همانگونه که صنایع فرش در تعهد ارزی صادرات تخفیف قائل شدید، محصولات کشاورزی را مستثنی قرار دهید تا شاهد رونق صادرات بخش کشاورزی استان باشیم.

وی در ادامه با اشاره به بحث قیمت گندم نیز اظهار کرد: قیمت گندم در کشور خیلی دیرتر از موعد مقرر تعیین شد و همین امر کشاورزان و بخش خصوصی را بلاتکلیف کرد که در این رابطه هم درخواست داریم قیمت گندم را قبل از آغاز کشت در پاییز سریع‌تر اعلام کنید ضمن اینکه این امر از نقش مؤثری در تنظیم الگوی کشت در محصولات کم‌آب‌بر و کاهش سطح محصولات آب‌بر برخوردار خواهد بود.

محمودی همچنین با اشاره به تسهیلات بخش کشاورزی گفت: کمتر از ۱۰ درصد از بودجه ای که برای تسهیلات کشاورزی استان همدان دیده شده بود، به بخش خصوصی و کشاورزان پرداخت شده و بانک‌ها ۹۰ درصد این تسهیلات را به این قشر پرداخت نکرده‌اند و همین امر موجب کمبود نقدینگی کشاورزان و بخش خصوصی استان همدان در بخش کشاورزی شده است که توجه ویژه و رسیدگی به این مشکل ضرورت دارد.

وی در پایان با اشاره به مشکلات گمرکی استان همدان از گذشته تاکنون مطرح کرد: این مشکلات گمرکی به دولت سیزدهم مربوط نبوده و این معضلات مربوط به گذشته‌هاست که در این رابطه هم درخواست نگاه ویژه به گمرک استان همدان و تقویت این حوزه را داریم تا با این نگاه ویژه شاهد رونق گمرک استان باشیم.

انتهای پیام‌

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha