• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402062012581
  • خبرنگار : 50256

به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مدنی، دومین شهید محراب؛

زاهدی مجاهد در راه حق

زاهدی مجاهد در راه حق

ایسنا/آذربایجان شرقی آیت الله مدنی، زاهدی مجاهد در راه حق بود و از نخستین افرادی بود که از حرکت امام خمینی(ره) در نجف حمایت کرد و به عنوان مبارز انقلابی به کشور و دیار آذربایجان بازگشت و وقتی که امام جماعت تبریز بود، در محراب به درجه شهادت نائل آمد.

میراسدالله مدنی دهخوارقانی سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در آذرشهر آذربایجان‌ شرقی چشم به جهان گشود و در مدرسه طالبیه تبریز به تحصیل پرداخت و برای ادامه تحصیل و فقه به قم رفت. شهید مدنی با تکمیل تحصیلات حوزوی خود در نجف به مقام اجتهاد رسید.

شهید مدنی زیر نظر اساتید بزرگی چون امام خمینی(ره)، آیت‌الله حکیم، آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله خوئی، آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی رشد یافت و یکی از موافقان و مبلغان امام (ره) بود.

آیت الله مدنی حدود ۶۹ سال عمر کرد و طی این مدت، مبارزی نستوه و عالمی مجاهد و تسلطش به معارف اسلام زبانزد بود. وی پس از آبیاری نهال انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن آن، زمانی که امام جمعه تبریز بود، در ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۰ در اثر انفجار نارنجک منافقان کوردل در محراب نماز جمعه به شهادت رسید و دومین شهید محراب کشور و خطه آذربایجان نامیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه نماز جمعه تبریز با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله مدنی، اظهار کرد: مردم آذربایجان و تبریز، فداکاری‌های این شهید و آیت آلله قاضی طباطبایی را هیچ وقت فراموش نمی‌کنند. عشق، معنویت و اطاعت از خداوند متعال، مجاهدتی خستگی ناپذیر و شهادت در محراب عبادت، خدمات ارزشمند در مناطقی که تبعید شده بودند، فراموش نشدنی است. ایشان در مبارزه با رژیم پهلوی نقش اساسی داشتند و در پیوستن خیل عظیم مردم به انقلاب و یاری به امام(ره) نقش ایفا کردند.

وی با اشاره به حضور فعال آیت الله مدنی در جبهه‌های جنگ و رزمندگان و در نهایت شهادت وی، ادامه داد: این تبریز است که یک امتیاز دارد و آن هم این است که دو شهید محراب و دو سید بزرگوار در این شهر به شهادت رسیده‌اند.

احمد حسین انزابی، مبارز انقلابی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تبعیدهای متعدد آیت الله مدنی در دوره قبل از انقلاب، اظهار کرد: زمانی که حزب رستاخیز به دستور پهلوی دوم تاسیس شد، بسیاری از علما از جمله آیت الله مدنیز نیز مخالفت خود را با آن اعلام کردند و حتی وی این حزب را تحریم کرد. شاه در این راستا گفته بود که هرکسی عضو آن نشود، ایران را ترک کند، از این رو ساواک نیز فورا آیت‌ الله مدنی را به ممسنی، سپس به بندر کنگان و در آخر به مهاباد تبعید کرد.

وی افزود: این عالم ربانی در بدو ورود به هر شهر، حوزه تشکیل داده و به بالای منبر می‌رفت. با این اقدامات، جوانان و مردم شهرها را بیدار می‌کرد و روشنگری انجام می‌داد، بنابراین ساواک نیز وی را از شهری به شهر دیگر تبعید می‌کرد.

وی ادامه داد: شهید مدنی، دومین امام جمعه تبریز بود که به ‌عنوان دومین شهید محراب نیز در تاریخ ماندگار شد. و در روز جمعه، ۲۰ شهریورماه سال ۶۰ پس از ایراد خطه اول و دوم  و اقامه نماز جمعه، به نماز نافله ایستاد که در رکعت دوم و در حالت قنوت، هدف ترور منافقان قرار گرفت.

انزابی گفت: این شهید بزرگوار، یک انسان مکتبی، جهادگر و حاضر در صحنه‌ها بود و حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز پای صحنه ایستاد و بارها به جبهه‌ها رفت. پیام او به نسل‌ها همان پیام مکتب اسلام به ‌عنوان یک مکتب توحیدی، اعتقادی و معرفتی بود.

حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی، اظهار کرد: اخلاص، ساده‌زیستی و شجاعت این بزرگمرد مجاهد و عالم ربانی در ذهن تمام کسانی که زمان حیات وی را درک کرده بودند، نقش بسته است. بیستم شهریورماه، سالگرد شهادت آیت الله مدنی است ولی ما باید هر لحظه از این بزرگمرد مجاهد یاد کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های ساده‌زیستی، اخلاص، مردم داری، انقلابی و ذوب در ولایت بودن در این عالم ربانی، افزود: شهید مدنی همواره در خدمت مردم و مستضعفان بود و شخصیتی خستگی‌ناپذیر داشت و به هر شهری که پا می‌گذاشت و در آن زمان تبعید می‌شد، منشا خیر و برکت بود و در کارهای فرهنگی و عام المنفعه نیز پیشگام می‌شد.

وی با اشاره به دوره‌ای که آیت الله مدنی، امام جماعت شهر تبریز بود، ادامه داد: خدمات انقلابی، فرهنگی و مردمی این مجاهد در تبریز باعث شد تا برای همیشه در زبان و قلب مردم این دیار و انقلاب اسلامی بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha