• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070503609
  • خبرنگار : 50421

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

ارتقاء سطح شادکامی مردم با تسهیل و ترویج امر زیارت

ارتقاء سطح شادکامی مردم با تسهیل و ترویج امر زیارت

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: از آنجایی که گردشگری سطح شادکامی را افزایش می‌دهد به همین دلیل در کشور ساسیت‌گذاران باید به ترویج و تسهیل امر زیارت بیش از پیش اهتمام ورزند.

سعید خدیوی امروز، ۵ مهرماه، در نشست تخصصی «زیارت و سلامت معنوی» که در محل پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۵۰ درصد از شادکامی افراد از طریق وراثت از پیش تعیین شده، ۱۰ درصد از طریق شرایط محیط و ۴۰ درصد از طریق تاثیر فعالیت‌های عمدی تکمیل می‌شود. این تئوری این امکان را برای فرد فراهم می‌کند تا از طریق گردشگری، شادکامی را افزایش دهد.

وی افزود: امروزه شاخص شادکامی به عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه مورد توجه کشورها قرار گرفته است، تا آنجا که دولت‌ها به راه‌اندازی وزارتخانه و شورای سیاستگذاری در این زمینه پرداخته‌اند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: هنگامی که شادکامی به عنوان هدف دولت پذیرفته شود، این امر تاثیرات عمیق دیگری بر سایر نهادها همچون سلامت، به ویژه سلامت روان و سلامت معنوی خواهد گذاشت.

خدیوی به ادبیات نظری گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: گردشگری از طریق عوامل گوناگون روی سطح شادکامی تاثیرگذار می‌گذارد و باید بدانیم که از طریق فعالیت‌های مختلف گردشگری، افراد می‌توانند به آرامش جسمی و روحی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظریه انگیزش اجتماعی، گردشگری می‌تواند برخی از نیازهای اجتماعی مانند هویت، احساس تعلق و احترام به دیگران را برآورده کند، عنوان کرد: بر اساس نظریه غرقگی،  انگیزه ذاتی به انگیزه‌ای گفته می‌شود که از درون فرد ناشی شده و افراد به خاطر خود در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کنند. این نظریه به مفهوم حوزه معنویت بسیار نزدیک است و می‌تواند سطح شادکامی را افزایش دهد.

دینداری به صورت قابل توجهی شادکامی را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه زیارت از دل دینداری بیرون آمده است، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، دینداری به طور قابل توجهی شادکامی را چه از طریق حمایت اجتماعی، چه از طریق حس انسجام و چه از طریق برگزاری نمایشگاه‌های مذهبی افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به مقوله درهم تنیدگی زیارت و گردشگری، اظهار کرد: زائران پیاده نزدیکترین گروه به زائران سنتی هستند.

شادکامی بالاتر زائران پیاده ایرانی نسبت به متوسط جامعه

وی با اشاره به مطالعاتی که طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ انجام گرفته است، تصریح کرد: زائران ایرانی پیاده به طور کلی شادکامی بالاتری نسبت به متوسط کشور داشته‌اند، اما در کشور عراق با توجه به اینکه چیزی حدود نیمی از جمعیت این کشور در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، میزان شادکامی مردم عراق تفاوت مشخصی با متوسط جامعه ندارد.

وی ادامه داد: بر این اساس سیاستگذاران به منظور ارتقاء سطح شادکامی جامعه در ایران که شاخص مناسبی برای دستیابی به توسعه است باید به ترویج و تسهیل امر زیارت در کشور ایران و شهر مشهد بیش از پیش اهتمام ورزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۶ ۰۸:۴۱

یکی از متغییر های اصلی شادکامی سلامت معنوی است برای من که حضور داشتم خیلی ناقص است گزارش های جلسه