• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402071006887
  • خبرنگار : 50040

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان:

تخریب زیستگاه های طبیعی، بزرگترین عامل انقراض است

تخریب زیستگاه های طبیعی، بزرگترین عامل انقراض است

ایسنا/گیلان رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، بزرگترین عامل انقراض در دنیا را تخریب زیستگاه‌های طبیعی دانست و ادامه داد: تغییر کاربری اراضی جنگلی و ساحلی و توسعه جوامع انسانی و آلودگی زیستگاه‌ها و تغییرات اقلیمی بر زیستگاه‌ها تاثیر منفی دارد.

حسین علی نژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تنوع زیستی و زیستگاه‌های استان گیلان، اظهار کرد: تراز آبی دریای خزر منهای ۲۴ متر و ارتفاع قله سماموس ۳۲۶۰ متر است و لذا این پهنه ارتفاعی حدود ۴۰۰۰ متری، موجب شده میکرواقلیم‌های بسیار متنوعی را در گیلان شاهد باشیم.

وی میکرواقلیم‌های گیلان را عامل ایجاد تنوع بسیار متفاوتی از زیست مندان دانست و افزود: بیش از ۳۵۰ گونه پرنده و بیش از ۷۰ گونه پستاندار و حدود ۴۸ گونه خزنده و دوزیست و بیش از ۱۱۲ نوع ماهی داریم که محیط زیست گیلان را به یکی از نگین های تنوع زیستی در کشور تبدیل کرده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اشاره به اهمیت محیط زیست و زیستگاه های این استان در اقلیم منطقه، تصریح کرد: از یک بانک ژن غنی برای تغذیه و ادامه حیات جانداران در کنار جنگل‌های هیرکانی برخورداریم.

علی‌نژاد بزرگترین عامل انقراض در دنیا را تخریب زیستگاه‌های طبیعی دانست و ادامه داد: تغییر کاربری اراضی جنگلی و ساحلی و توسعه جوامع انسانی و آلودگی زیستگاه ها و تغییرات اقلیمی بر زیستگاه‌ها تاثیر منفی دارد.

وی با بیان اینکه جانداران برای زیستن به زیستگاه نیاز دارند، عنوان کرد: هرچقدر فشار زیستگاه بر جاندار اضافه شود و نتواند نیازهای اولیه خودش مانند پناه و غذا و تولید مثل را تامین کند، یا مهاجرت می‌کند و یا خودش را با زیستگاه جدید سازگار می‌کند؛ البته روند تغییرات محیطی آنقدر سریع است که این سازگاری به راحتی رخ نمی‌دهد و لذا حیات جاندار به خطر می‌افتد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان، پنج گونه ماهی خاویاری را در حال انقراض دانست و ادامه داد: رودخانه‌ها دیگر محل مناسبی برای تخم‌ریزی این گونه‌ها نیستند و حق‌آبه‌ها رعایت نمی‌شود؛ همچنین ماهی آزاد هم در رودخانه‌ها نادر شده است و موانع فیزیکی موجود بر سر راه رودخانه‌ها امکان مهاجرت را از این آبزیان گرفته است.

وی با اشاره به جزیره‌ای شدن زیستگاه پستانداران بزرگ چثه مانند مرال و پلنگ، یادآور شد: متاسفانه تبادل ژنی این گونه‌ها کاهش یافته و زادآوری درون گروهی موجب ایجاد اختلالات ژنتیکی شده و بیماری پذیری‌شان را افزایش می‌دهد؛ این در حالی است که تنوع ژنتیکی هماهنگی جاندار با شرایط محیطی را موجب می‌شود.

علی‌نژاد کاهش تنوع ژنی را زنگ خطر انقراض دانست و بیان کرد: مناطق چهارگانه حفاظت شده گیلان نمایه‌ای از زیستگاه‌های خزری بوده و شاخص‌های زیستگاهی مناطق حفاظت شده را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این مناطق حفاظت شده پشتوانه خوبی برای تحقیقات حوزه محیط زیست است، اما برای نتیجه‌گیری مطلوب نیاز به شبکه سازی مناطق حفاظت شده داریم.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان با بیان اینکه باید حفاظت را به سطوح و آحاد جامعه بکشانیم، عنوان کرد: براساس قانون همه ما وظیفه داریم از محیط زیست حفاظت کنیم؛ همچنین مردم در صورت مواجهه با جانداران حتما باید با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند، زیرا انتقال غیر اصولی می‌تواند موجب آسیب دیدن جاندار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha