• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402080201440
  • خبرنگار : 50181

معاون استانداری کرمانشاه:

پدیده "کودکان کار" در کرمانشاه قابل کنترل است

پدیده "کودکان کار" در کرمانشاه قابل کنترل است

ایسنا/کرمانشاه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه معتقد است، موضوع کودکان کار در کرمانشاه هنوز چندان گسترده نبوده و قابل کنترل است.

علی شعبانی، امروز(دوم آبان) در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان کرمانشاه که با موضوع ساماندهی کودکان کار برگزار شد، از کودکان کار به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم یاد کرد و با بیان اینکه ساماندهی این کودکان نیازمند کار جمعی و مشارکت بخش‌های مختلف است، گفت: اگر این کودکان را مانند فرزند خود ندانیم، جفا کرده ایم.

وی از وضعیت نگران کننده این کودکان به دلیل قرارگیری در خیابان در ساعات طولانی و نامناسب یاد کرد و افزود: خوشبختانه موضوع کودکان کار در کرمانشاه چندان گسترده نیست و با عزم جدی که در مدیریت ارشد استان برای کنترل آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، می‌توان آنها را تا حدودی ساماندهی و کنترل کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه مداخله فعال برای ساماندهی کودکان کار را ضروری دانست و با بیان اینکه این امر تنها با برخورد انتظامی و جمع‌آوری این کودکان میسر نمی‌شود، ادامه داد: موضوع کار کودکان چند وجهی بوده و باید به همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... آن پرداخته شود.

شعبانی با تاکید بر اینکه نباید تصور کنیم همه کودکان کار از طریق شبکه به کار گرفته می‌شوند، بلکه بخش عمده آنها خانواده دارند، خاطرنشان کرد: لازم است در موارد حاد و برای کودکانی که خانواده‌شان به آنها به چشم یک منبع درآمد نگاه کرده و از آنها سوءاستفاده می‌کنند، سلب حضانت شوند.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی سلب حضانت کودکان کار می‌تواند برای سایر خانواده‌هایی که فرزندان خود را وادار به کار اجباری می‌کنند نیز بازدارنده باشد، یادآور شد: البته سلب حضانت کودکان کار را نمی‌توان به همه خانواده‌ها تعمیم داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: مواردی از باندها، چهارراه فروشی، سطل زباله فروشی و... نیز وجود دار که نیروی انتظامی باید برخورد جدی با این باندها را در دستور کار قرار دهد.

شعبانی سپس از کودکان کاری که والدین آنها در زندان هستند نیز یاد کرد و گفت: اگرچه سهم آنها از کودکان کار بسیار کم است، اما همین سهم کم نیز باید در اسرع وقت به صفر برسد و با همکاری اداره کل زندان‌ها، خیرین و نهادهای حمایتی والدین آنها تا حد امکان آزاد شوند.

وی به موضوع دغدغه مالی واقعی برخی خانواده‌های کودکان کار نیز اشاره کرد و افزود: در برخی موارد نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله کمک درآمدی برای خانواده هستند که لازم است این افراد شناسایی شده و در محیطی امن و قابل رصد با شرایط کاری متناسب با وضعیت سنی و جسمی نوجوانان و البته به شرط حفظ حقوق اولیه مشغول به کار شوند، اما همچنان کارهایی مانند پاک کردن شیشه، دستفروشی سر چهار راه و ... برای آنها ممنوع باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه از شهرداری خواست مراکزی برای ارائه خدمات به کودکان کار در نظر بگیرد.

وی در خصوص موضوع مطرح شده از سوی برخی سمن های فعال در حوزه کودکان کار مبنی بر اخذ وجه از سوی مدارس برای ثبت نام این کودکان نیز عنوان کرد: اینکه ثبت نام کودکان کار در مدارس بدون دریافت ریالی از آنها صورت بگیرد را در شورای آموزش و پرورش استان مصوب خواهیم کرد.

از وضعیت تبلیغات محیطی کرمانشاه رضایت نداریم

به گزارش ایسنا، شعبانی در ادامه این نشست از وضعیت تبلیغات محیطی شهر کرمانشاه انتقاد کرد و افزود: محتوای این تبلیغات استاندارد و متناسب با شرایط و نیازهای روز مردم نیست.

وی از اثرگذاری بسیار زیاد این نوع تبلیغات یاد کرد و ادامه داد: تبلیغات محیطی، رسانه‌ای بزرگ و غیرقابل سانسور است که همه آنها را می‌بینند و از همین رو تاثیر بسزایی در فرهنگ و آگاهی بخشی به مردم دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه تبلیغات محیطی کرمانشاه چارچوب و زمینه مشخصی هم ندارد، گفت: لازم است محتوای این تبلیغات در شورای اجتماعی و زیر نظر کارگروهی تخصصی تولید و تایید شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha