• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402100503019
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ساماندهی کسبه سیار اردستان؛ مطالبه مشترک مردم و اصناف

ساماندهی کسبه سیار اردستان؛ مطالبه مشترک مردم و اصناف

ایسنا/اصفهان سیب، نارنجی، پرتغال، سیب‌زمینی، گوجه، هندوانه، خرما، خشکبار و... این‌ها بخشی از محصولاتی است که فروشندگان سیار با پارک وانت و نیسان بارِ خود در برخی خیابان‌های اردستان سبب ایجاد سد معبر و افزایش احتمال خطر تصادف می‌شوند.

هر چند فروش کالا در حاشیه خیابان و بزرگراه در بسیاری از شهرهای کشور رواج دارد، اما این موضوع در شهر اردستان باعث گلایه مردم شده است و بسیاری از شهروندان معتقد هستند که چرا جلوی تجمع کسبه سیار در برخی خیابان‌های شهر گرفته نمی‌شود.

یکی از مخاطبان با ارسال پیامی شکایت کرده که «متأسفانه اخیراً تعداد کسبه سیار در اردستان به قدری شده که باعث ایجاد ترافیک و تصادف می‌شود. آیا حتماً باید اتفاق تلخی بیفتد تا متولیان مربوطه نسبت به ساماندهی و هدایت این افراد به محلی دیگر اقدام کنند؟»

از طرفی دیگر کسبه سیار معتقد هستند ساماندهی باید به‌صورت کلی و برای همه اجرا شود نه اینکه یک‌سری این موضوع را بپذیرند و در مکانی که در نظر می‌گیرند حضور یابند، اما افرادی آن را نپذیرند و بخواهند در خیابان به کار خود ادامه دهند.

به عنوان مثال حسین یکی از کسبه سیار اردستان می‌گوید: فعالیت ما در کنار خیابان از هر جهت درست نیست و خطر هر لحظه ما را تهدید می‌کند، اگر مکانی باشد که در آن برخی از خدمات از جمله سایه بان، آب و برق و سرپناهی در نظر گرفته شود حاضریم حتی عوارض پرداخت کنیم و در آن مکان فعالیت داشته باشیم.

بازارچه ترخون اردستان برای استفاده کسبه سیار آماده شده است

شهردار اردستان در حاشیه بازدید از کسبه سیار اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به گلایه و انتقادهایی که از جانب مردم در خصوص ساماندهی کسبه سیار و توقف غیرمجاز موقع خرید مشاهده می‌شد، طی مکاتبات انجام شده و همراهی برخی از دستگاه‌ها، امروز بازدیدی از آخرین وضعیت کسبه انجام شد.

معین مهدانیان با اشاره به مرمت و تقویت روشنایی بازارچه ترخون اردستان برای استفاده کسبه سیار گفت: مطمئناً اگر کسبه سیار در بازارچه ترخون حضور پیدا کنند به مرور تمامی کمبود و آنچه نیاز این محل است تأمین خواهد شد و این محل نیز رونق بهتری می‌گیرد.

ساماندهی کسبه سیار اردستان؛ مطالبه مشترک مردم و اصناف

وی تصریح کرد: با صحبت‌هایی که امروز با کسبه سیار انجام دادیم، رانندگان از ورود به بازارچه ترخون استقبال کردند و با توجه به دستور دادستان اردستان ظرف یک هفته آینده بحث انتقال تمامی فروشندگان سیار به بازارچه ترخون انجام خواهد شد.

شهردار اردستان یکی از نیازهای شهر اردستان را بازارچه دائمی میوه و ترِبار عنوان کرد و گفت: مطمئناً بازارچه ترخون قابلیت آن را دارد که به‌صورت دائمی در تمام ایام هفته آماده استفاده مردم و کسبه باشد.

مهدانیان در خصوص ساماندهی کسبه بازار روز اردستان، گفت: واگذاری بازار روز اردستان به بخش خصوصی چندباری آگهی شده است، ولی هنوز نتیجه مشخص نشده است. شهرداری تأکید دارد پرونده احراز هویت فروشندگان و کسبه بازار روز و ساماندهی و جدا کردن مشاغلی که لازم است از سایر مشاغل جدا باشد اقدام کند.

کسبه سیار مشمول جریمه و برخورد جدی می‌شوند

همچنین رئیس راهور شهرستان اردستان به ایسنا گفت: طبق ماده ۱۲۹ آیین‌نامه راهور توقف کوتاه و یا طولانی هر خودرو در سطح راه که برای خرید و فروش کالا که باعث تجمع و توقف شهروندان و خودرو شود ممنوع است، زیرا این‌گونه تجمعات باعث ایجاد ترافیک و تصادفات سنگین می‌شود.

امیرحسین رستگار افزود: با وضعیتی که کسبه سیار در برخی خیابان‌ها دارند باعث تجمع مردم، پارک دوبل ماشین‌ها و طبیعتاً خطراتی را به وجود می‌آورد. با تعاملی که با شهرداری انجام شد مکانی برای تجمع کسبه سیار جانمایی شده است و به زودی تمام کسبه باید در سطح خیابان وسایل خود را جمع‌آوری کنند.

وی تأکید کرد: تا زمان مهلت داده شده همه کسبه سیار باید در محل بازارچه ترخون حضور پیدا کنند، زیرا پس از آن تمامی افرادی که در خیابان به هر نحوی بساط پهن کنند مشمول جریمه و برخورد جدی می‌شوند.

با سد معبر در سطح شهر برخورد قانونی صورت می‌گیرد

همچنین دادستان عمومی و انقلاب اردستان به ایسنا، گفت: با توجه به اینکه فعالیت دست‌فروشان مخالف سیاست‌های زیباسازی شهر بوده و احتمال وقوع برخی جرائم و آسیب‌های اجتماعی را نیز به دنبال دارد، در راستای حفظ حقوق شهروندی، در جلسه‌ای با حضور شهردار اردستان و رئیس پلیس راهور شهرستان برگزار و مقرر شد تمام فروشندگان سیار فعلاً به صورت موقت در بازارچه ترخون مستقر شوند.

سید عباس بارودکو گفت: وانت بارها در بلوارها توقف می‌کنند و سبب مسدود شدن خیابان و ایجاد نارضایتی در مردم می‌شوند. همچنین این معضل سبب وقوع تصادف خودروها با یکدیگر و یا برخورد خودرو با عابر پیاده و بعضاً درگیری لفظی و فیزیکی شده است. شهرداری موظف خواهد بود در کوتاه‌ترین زمان بازارچه ترخون را آماده و نسبت به هدایت کسبه سیار اقدام کند.

ساماندهی کسبه سیار اردستان؛ مطالبه مشترک مردم و اصناف

وی همچنین در خصوص سد معبر برخی از فروشگاه‌های سطح شهر اردستان، گفت: دستگاه قضایی نسبت به ساماندهی و جمع‌آوری سد معبر فروشگاه‌هایی که از حریم خود تجاوز کردند و باعث مزاحمت شهروندان شده است به شهرداری اردستان تذکر داده است.

دادستان عمومی و انقلاب اردستان، خاطرنشان کرد: طبق قانون، شهرداری موظف است نسبت به ساماندهی سد معبر برخوردهای قانونی انجام دهد که تاکنون به صورت مقطعی اقداماتی شده است که کافی نبوده و مجدداً تذکرات لازم را دادیم.

بارودکو از مغازه‌دارها و کسبه خواست نسبت به رعایت حقوق شهروندی همکاری داشته و نسبت به ایمن‌سازی پیاده‌روها برای عابران اقدام کنند تا با تعامل بتوانیم محیطی آرام برای شهروندان مهیا سازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha