• شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402103021304
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پایان مرمت مسجد جامع کاشان

پایان مرمت مسجد جامع کاشان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از مرمت قسمت‌های آسیب دیده مسجد جامع این شهر به‌عنوان سومین مسجد مناره دار تاریخی ایران خبر داد.

احمد دانایی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرمت مسجد جامع کاشان، با هزینه ۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد که شامل نماسازی بیرونی‌ با مصالح سنتی، تراشیدن اندود کاهگل فرسوده، اجرای اندود کاهگل در جداره خارجی ضلع جنوبی، اجرای آب چکان بام و شمشه‌گیری قاب پنجره‌ها بود.

وی گفت: مرمت کتیبه‌های مسجد در ایوان مقصوره و نیز احیاء شبستان زیرزمینی نفیس ضلع غربی و کوره‌های پخت سفال نیز ضروری است و امیدواریم که این عملیات در نیمه نخست سال ١۴٠٣ ساماندهی و احیاء شود.

وی افزود: وجود کوره های پخت سفال که در حفاری دهه های گذشته کشف شده، نشان از دیرینگی حیات در این مکان تاریخی است که با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری عباس اکبری، عضو هیئت علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان عملیات ساماندهی آن از دی‌ماه آغاز شده است.

وی تاکید کرد: مسجد جامع کاشان، در یک دهه گذشته، بارها مرمت‌ شده است که شامل تثبیت و استحکام بخشی قسمت‌های فرو ریخته، مرمت جناحین گنبدخانه، مرمت حیاط و زیرزمین مسجد بوده است. ‌

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان تصریح کرد: مسجد جامع کاشان از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی این شهرستان است که حیات اولیه اولیه آن به دوران صدر اسلام و آل بویه بازمی‌گردد و در دوره‌های مختلف سلجوقی، ایلخانی، زندیه و قاجار بازسازی شده است.

وی گفت: مسجدجامع کاشان شامل سردر ورودی، حیاط و حوض، ایوان بلند ضلع جنوبی، گنبد آجری فاخر، صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یک شبستان تحتانی در ضلع غربی است که در زلزلۀ سال ۱۱۹۲ هجری قمری کاشان آسیب جدی دید و در دوره های بعدی مرمت‌ اساسی در آن صورت گرفت.

دانایی نیا اظهار کرد: مناره آجری مسجد جامع کاشان، دارای کتیبه کوفی به‌ تاریخ ۴۶۶ هجری قمری است و بعد از مناره مسجد جامع ساوه (۴۵۳ ه.ق) و مسجدجامع فهرج (۴۶۱ ه.ق)  سومین یگانه‌ بنای تاریخ‌دار دوره سلجوقی است که در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha