• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121611517
  • خبرنگار : 50355

اقاقیا و زبان گنجشک؛ بیشترین گونه‌های درختی در خیابان‌های مشهد

اقاقیا و زبان گنجشک؛ بیشترین گونه‌های درختی در خیابان‌های مشهد
عکس آرشیوی است.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره جنگلداری شهری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه در کاشت گونه‌های درختی در مشهد، نوع اقلیم منطقه مدنظر قرار گرفته است، گفت: بر همین اساس گونه‌های درختی غالب خیابان‌های مشهد، زبان گنجشک و اقاقیا است .

احمد حسنی در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: از زمانی که با پدیده خشکسالی و کم‌آبی در مشهد مواجه هستیم، متناسب با آن، موضوع تغییر الگوی کشت نیز مدنظر قرار گرفته و سعی شده از گونه‌های درختی با هزینه نگهداری کمتر، نیاز آبی کم و مقاوم به آفات و بیماری‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه هر گونه گیاهی که کاشته شود به نوعی فیلتر تنفسی شهر بوده و در کاهش آلودگی موثر است، خاطرنشان کرد: با توجه به آلودگی هوای شهر مشهد، سعی شده در انتخاب گونه‌ها علاوه بر انتخاب گونه‌های کم‌نهاده و مقاوم به کم‌آبی از گونه‌هایی استفاده شود که در کاهش آلودگی و تصفیه هوا نیز موثر باشند.

رئیس اداره جنگلداری شهری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: از جمله گونه‌های سازگار با اقلیم و آب وهوای فعلی شهر مشهد گونه‌هایی از پهن برگان است و بر همین اساس، در حال حاضر گونه‌های درختی غالب خیابان‌های مشهد، زبان گنجشک و اقاقیا است و این گونه‌ها با شرایط شهر مشهد سازگار شده‌اند.

حسنی در پاسخ به این سوال که آیا گونه‌های درختی، بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه هم در مشهد کاشت شده است، تصریح کرد: گونه‌هایی از سوزنی برگان مثل سرو لاوسون، کاج سیاه، تویا و سدروس قبلا در مشهد کاشت می‌شد که هم هزینه نگهداری آنها بالا بوده وهم با آب و هوای مشهد سازگار نبودند.  

وی ادامه داد: این گونه‌های سوزنی برگ در سطح شهر کم‌کم حذف شده و از بین می‌روند و گونه‌های پهن برگ سازگار با شرایط آب و هوایی مشهد جایگزین می‌شود، همچنین گونه چنار که قبلا کاشت می‌شد، به دلیل اینکه نیاز آبی بالایی دارد در شرایط فعلی کاشته نمی‌شود.

رئیس اداره جنگلداری شهری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در ادامه به گونه‌های انتخاب شده برای کاشت در روز درختکاری اشاره کرد و گفت: در انتخاب نهال برای روز درختکاری نیز اقلیم شهر مشهد کاملا مدنظر قرار گرفته است.

 وی افزود: در این طرح درختکاری که با همکاری شهرداری مشهد و اداره آبخیزداری و منابع طبیعی مشهد درسایت درختکاری پارک جهان‌شهر واقع در منطقه ۸، انجام می‌شود، حدود ۱۰۳۰ گود زده شده و گونه‌هایی کاشت می‌شود.

 حسنی با اشاره به اینکه گونه‌های انتخابی برای این طرح شامل زیتون تلخ، زبان گنجشک، اقاقیا نرک، نارون نرک، سنجد، عناب و... است، اظهار کرد: گونه‌ها تقریبا بر اساس طرح مشاور منطقه مورد نظر، انتخاب شده و گونه‌هایی است که نسبت به بسیاری از گونه‌های دیگر کم‌نهاده‌تر، نگهداری آن آسانتر و با کم‌آبی سازگار بوده همچنین در کاهش آلودگی هوا موثرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha