• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402122114873
  • منبع : نمایندگی مرکزی

محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد

برخورد جدی محیط زیست با خریداران و فروشندگان گونه‌های جانوری حیات وحش

برخورد جدی محیط زیست با خریداران و فروشندگان گونه‌های جانوری حیات وحش

ایسنا/مرکزی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: خرید و فروش تمام گونه‌های جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط‌زیست با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

عباس جودکی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

وی گفت: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط ‌زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضایی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌گیری جانوران وحشی نیز از متخلفان اخذ می‌شود، همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط‌ زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضایی قابل پیگیری است.

جودکی افزود: نظر به هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند، به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از محیط زیست استان مرکزی، وی در خصوص ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آنها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و از مردم خواست از رها کردن و جابجایی هر نوع گیاه و جانورغیر بومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند، به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند، چراکه این‌گونه علاوه بر انتقال بیماری به ماهیان وحشی بومی به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آنها را از بین می‌برند.

گفتنی است استان مرکزی در جایگاه سوم تنوع زیستی کشور قرارگرفته و ۳۶۵ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۹ گونه ماهی بومی و یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی شناخته شده دارد که گنجینه ارزشمند طبیعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha