• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022316555
  • خبرنگار : 50184

گردشگری عشایری می‌تواند در کرمانشاه رونق بگیرد

گردشگری عشایری می‌تواند در کرمانشاه رونق بگیرد

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری عشایری، گفت: اگر اقدامات لازم صورت گیرد، گردشگری عشایری در کرمانشاه می تواند خوب جواب دهد. 

دکتر آئیژ عزمی در گفت و گو با ایسنا، کرمانشاه را استانی خاص و متنوع در حوزه گردشگری خواند و اظهارکرد: یکی از انواع گردشگری در کرمانشاه که می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد، گردشگری عشایری است که البته هنوز توفیق چندانی در این حوزه بدست نیاورده‌ایم. 

عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه رازی کرمانشاه، لازمه تقویت گردشگری عشایری در استان را ورود بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در آن عنوان کرد و گفت: معتقدم هر چند که نقش دولت در گردشگری مهم است، اما دولت تنها می‌تواند تسهیلگری کند و با رایزنی با بخش خصوصی و معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری، آنها را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کند و این بخش خصوصی است که می‌تواند گردشگری استان را رو به جلو ببرد. 

عزمی تاکید کرد: برای اینکه گردشگری عشایری در استان شکل گیرد، ابتدا باید سرمایه‌گذاران جذب شوند و در ادامه با شناسایی اتراقگاه‌ها و مکان‌یابی لازم، اکو اکمپ‌هایی برای اقامت گردشگران در محل اتراقگاه عشایر احداث شود که این اکو کمپ‌ها می‌تواند در قالب سیاه چادر تعریف شوند. 

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: در مرحله بعدی باید تبلیغات زیادی برای گردشگری عشایری صورت گیرد، موضوعی که ما آن را حتی در کلان گردشگری استان هم کمرنگ می‌بینیم. 

وی به بیان نقش مهمی که دفاتر گردشگری می‌توانند برای جذب گردشگران بویژه در حوزه گردشگری عشایری داشته باشند اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر اکثر دفاتر گردشگری ما تنها بلیط فروشی می‌کنند و در حوزه بستن تور و تورگردانی فعالیت چندانی ندارند، در حال که این تورگردانی است که می‌تواند به گردشگری استان کمک کند، لذا باید به این سمت سوق داده شوند. 

این استاد دانشگاه یادآورشد: گردشگران برای تجربه زندگی در میان عشایر نگرانی‌هایی دارند که از جمله آنها می‌توان به نحوه حمل و نقل، فراهم بودن زیرساخت‌ها برای اقامت یکی دو روزه و تامین موادغذایی اشاره کرد که باید با برنامه‌ریزی همه این نگرانی‌ها را برطرف کرد. 

عزمی در ادامه با تاکید براینکه توسعه گردشگری عشایری در استان مستلزم ارائه آموزش‌های لازم به جامعه عشایری استان نیز هست، اظهارکرد: شاید در حال حاضر عشایر ما علاقه‌ای چندانی به میزبانی از گردشگران نداشته باشند، چرا که تمام محصولات لبنی و دامی که تولید می‌کنند توسط دولت خریداری می‌شود و نیازی به حضور گردشگر ندارند، لذا باید این آموزش‌ها به آنها بگوییم که می‌توانند تولیداتی را نیز برای گردشگران داشته باشند و از این محل درآمدزایی خود را افزایش دهند. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از استان‌های کشور مانند اصفهان و سمنان در زمینه گردشگری عشایری گام‌های خوبی برداشته‌اند که می‌توانند الگوهای مناسبی برای استان ما باشند. 

عضو هیات علمی  دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به نوع خاصی از زندگی عشایری در کرمانشاه اشاره کرد که می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد و در رابطه با آن، گفت: در منطقه اورامانات کرمانشاه، نوعی کوچ‌نشینی به نام «هه وار نشینی» وجود دارد که عشایر این منطقه برخلاف کوچ‌نشینی مرسوم که افقی است، به صورت عمودی کوچ می‌کنند. 

وی تاکید کرد:  هه وار نشینانی که در کوه‌های اورامانات زندگی می‌کنند در واقع دو روستا دارند، یکی در پایین دست دره (قشلاق) و یکی هم در بالا دست دره (ییلاق) و روزهای گرم سال را در روستای پایین دست و روزهای سرد سال را در روستای بالادست می‌گذرانند و هر زمان که کوچ می‌کنند، روستای مبداء تا زمانی که بر می‌گردند، خالی از سکنه می‌شود. 

عزمی خاطرنشان کرد: هه وارنشینی گزینه بسیار جالبی برای گردشگرانی خواهد بود که به گردشگری عشایری علاقمند هستند، چرا که مبدا و مقصد سکونتگاه‌های ثابت هستند، لذا می‌توان شروع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری عشایری استان را از همین هه وار نشینی مردم اورامانات شروع کرد. 

وی گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر گردشگری در کرمانشاه خوب رشد کرده و مردم از دیدن جاذبه‌های متفاوت خوششان می‌آید، بنابراین اگر اقدامات لازم صورت گیرد، گردشگری عشایری در کرمانشاه می‌تواند خوب جواب دهد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۵ ۱۴:۰۶

زنده‌باد کورماشان کورده‌واری