• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022316567
  • خبرنگار : 50034

مدیرعامل شرکت آبفای استان خبر داد

پیشرفت ۸۰.۵ درصدی جهادآبرسانی در همدان

پیشرفت ۸۰.۵ درصدی جهادآبرسانی در همدان

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از پیشرفت ۸۰ درصدی جهادآبرسانی در این استان خبر داد و گفت: پروژه‌های جهادآبرسانی به روستاهای استان همدان ۸۰.۵ درصد پیشرفت دارد.

فرهاد بختیاری‌فر یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در جمع خبرنگاران، با اشاره به اجرای پروژه جهادآبرسانی به همت دولت سیزدهم در راستای آبرسانی به روستاهای کشور آغاز شده است، اظهار کرد: براساس قرارداد اول جهادآبرسانی ۱۶۰ روستای استان همدان باید آبرسانی شود.

وی با بیان اینکه قرارداد جهادآبرسانی در بهمن ۱۴۰۰ منعقد شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملاً عملیات اجرایی آغاز شده است، تصریح کرد: مبلغ قرارداد اول این پروژه در استان همدان ۵۰۹ میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ضریب بهره‌مندی روستاهای استان همدان از آب شرب سالم مطرح کرد: بیش از ۷۵ درصد از روستاهای استان از آب شرب سالم بهره‌مند هستند ضمن اینکه ضریب بهره‌مندی در حال تغییر است به طوری‌ که تأسیسات ایجاد شده اما با توجه به خشکسالی‌ها در بحث تأمین ضریب بهره‌مندی پایین می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره آبرسانی به روستاهای استان از منبع سدتالوار یادآور شد: در پروژه تالوار ۱۷۰ روستا از آبرسانی بهره‌مند می‌شوند که عملیات اجرایی با شرکت آب منطقه‌ای استان است.

وی با بیان اینکه در استان همدان معین قرارگاه جهادآبرسانی بسیج سازندگی است، تأکید کرد: در پروژه جهادآبرسانی خوشبختانه وضعیت استان همدان خوب است و جزو هفت استان اول کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰.۵ درصد پیشرفت در فاز اول جهادآبرسانی رتبه خوبی در کشور است، اظهار کرد: قرار بود در این پروژه برای آبرسانی به ۱۶۰ روستا ۵۴ مخزن زمینی در حجم ۱۹ هزار و ۶۵۰ مترمکعب، ۲۲۳ کیلومتر خط انتقال، هشت ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰۱ لیتر در ثانیه و ۲۲ حلقه چاه احداث شود که به بسیج سازندگی ابلاغ شد و تاکنون ۱۹ باب مخزن به ظرفیت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب اجرا، ۱۲۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۷ حلقه چاه احداث شده است.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: در شهرستان بهار احداث مخزن ۲۰۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ مترمکعبی در روستاهای گنده‌جین، رسول‌آباد سفلی و جعفرآباد، اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه روستاهای گنده‌جین، آق‌کهریز، دهنجرد، روان، حسین‌آباد عاشوری، حفر چاه، لایروبی و بهسازی قنات در روستاهای رباط زعفرانی، حسن ابدال، مالک‌اشتر، میهمله علیا و خلیل‌کرد انجام شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر احداث مخزن ۲۰۰ مترمکعبی روستای عشاق و حفر چاه در روستای کرتیل‌آباد و پیرسواران انجام شده است، افزود: در شهرستان رزن حفاری چاه مکانیکی روستای جربانلو و اجرای ۳.۵ خط انتقال روستای تکیه، یارمجه‌باغ و قره‌بلاغ صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه در جهادآبرسانی هدف این بوده که به مردم خدمت‌رسانی شود، اظهار کرد: در شهرستان درگزین مخزن ۴۰۰ مترمکعبی روستای حکان احداث شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان نهاوند عملیات ساخت مخزن ۳۰۰ مترمکعبی به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: عملیات حفاری چاه مکانیکی روستای توانه، کرک‌علیا، کرک‌سفلی، شیراوند، گوشه بدیع‌الزمان و عملیات اجرای شبکه و خط انتقال در روستاهای زرین‌باغ، ده‌موسی و طائمه به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول افزود: در شهرستان همدان احداث مخازن ۱۰۰۰۰، ۶۰۰ و ۵۰۰ مترمکعبی مجتمع سنگستان، روستای ارزانفود و چشین و اجرای خط انتقال ارزانفود، سیمین ابرو و حیدره بالای شهر در راستای جهادآبرسانی صورت گرفته است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه با توجه به نیاز استان و برنامه سه ساله پیشرفت استان، تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید در طول سه سال از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شوند، گفت: در قرارداد دوم ۳۳۰ روستا را به ۱۶۰ روستای قرارداد اول اضافه کردیم به طوری‌ که در مجموع ۴۹۰ روستا تحت پوشش جهادآبرسانی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه قرارداد دوم با ۹۰۶ میلیارد تومان در اسفند سال گذشته ابلاغ شده و منتظر اجرای عملیات اجرایی هستیم، افزود: با اجرای قرارداد دوم در مجموع ۴۹۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرد و بعد از گذشت سه سال نباید روستایی با مشکل آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در جهادآبرسانی دو مجتمع آبرسانی عربلو در همدان و پیشخور در فامنین به صورت ویژه در قرارداد جهادآبرسانی دیده شدند، تصریح کرد: این دو مجتمع در مناطق مرتفع قرار دارند و تأمین آب از منابع آب‌های زیرزمینی با بحران مواجه شد و با کوچکترین مشکل در منابع آب‌های زیرزمینی تأمین آب این دو روستا دچار مشکل می‌شود و عمدتاً به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه ۶۸ هزار و ۴۹۸ خانوار با جهادآبرسانی از آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: بیش از ۱۰ درصد پیشرفت در قرارداد دوم وجود دارد. امیدواریم با همکاری قرارگاه امام حسن(ع) و بسیج سازندگی با هدفگذاری پیش برویم.

این مقام مسئول با بیان اینکه علاوه بر جهادآبرسانی اعتبارات از ظرفیت خیرین استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: همکاری خوبی با خیرین داریم و امیدواریم با همکاری مشترک با خیرین بتوانیم در کنار اعتبارات استانی گام خوبی برداریم و مجمع خیرین آب با قوت پیش می‌رود و این موضوع تحقق شعار سال است.

وی با تأکید بر اینکه در قرارداد جهادآبرسانی تنها تأمین آب شرب پایدار هدف است و پروژه فاضلاب تعریف نشده است، گفت: در فاضلاب روستاها به ویژه در روستاهای بالادست سداکباتان با توجه به حساسیت منابع آب شرب شهر همدان، منابع اعتباری ملی  کسب کردیم و به طور مشخص در روستای ارزانفود تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده و فاضلاب خام وارد بالادست سد نمی‌شود.

بختیاری‌فر با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب یلفان و ابرو در مراحل پایانی است و در تابستان امسال هر دو تصفیه‌خانه افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: در روستای کشین نیز خط انتقال فاضلاب احداث شده و فاضلاب این روستا به شبکه فاضلاب شهر همدان متصل شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار کرد: در محور امام‌زاده محسن نیز با استفاده از اعتبارات استانی خط انتقال فاضلاب از مریانج تا سولان انجام دادیم و قرارداد جدید برای ادامه کار تعریف شده است تا روستای امامزاده کوه خط انتقال فاضلاب ادامه یابد.

وی افزود: در سطح روستاهای استان تصفیه‌خانه فاضلاب چهار روستای کرفس، حسین‌آباد ناظم، دهپیاز و آبرومند از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تأمین اعتبار می‌شدند که با توجه به سیاست‌های دولت این قرارداد پایان یافت و الان به صورت متمرکز توسط پیمانکار مورد قرارداد شرکت در کرفس و آبرومند در حال پیگیری است و مجموعه ایجاد فاضلاب این دو روستا تا تابستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

بختیاری‌فر با بیان اینکه چشمه، قنات، چاه و آب سطحی منابع تأمین‌کننده آب روستاها هستند، درباره پایداری این منابع یادآور شد: وضعیت پایداری آب این روستاها در صورت استمرار بارش‌ها ادامه‌دار خواهد بود و هدف از اجرای این طرح این بود که از نقاطی که پایداری بیشتری دارند، آب تأمین شود و با احداث مجتمع‌های آبرسانی به روستاهای دیگر انتقال یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که در تابستان بیشتر خواهد شد، گفت: مجتمع‌های پیشخور فامنین و اشترمل تویسرکان دچار کمبود آب هستند ضمن اینکه در اشترمل همه زیرساخت‌ها توسط شرکت آبفا انجام شده و منتظر تحویل آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha