• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022417298
  • خبرنگار : 50107

تولیت آستان قدس رضوی:

حمایت‌ از جنایات صهیونیسم دلیل پوچ بودن ادعاهای عدالت‌خواهانه غرب است

حمایت‌ از جنایات صهیونیسم دلیل پوچ بودن ادعاهای عدالت‌خواهانه غرب است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: حمایت تمام قد دولت‌های غربی از ظلم‌ها و جنایات صهیونیسم به ویژه در ماه‌های اخیر دلیل آشکاری بر پوچ بودن ادعاهای عدالت‌خواهانه و آزادی‌خواهانه غرب است.

حجت‌الاسلام احمد مروی امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در افتتاحیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و عملیات ظفرمندانه و غرورآفرین وعده صادق که پیروزی انسانیت و ارزش‌های والای انسانی و عدالت بر ظلم بود، اظهار کرد: کنگره پنجم با موضوع عدالت بر اندیشه تمدنی امام رضا(ع) تشکیل شده است.

وی افزود: از بذل حمایت رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این کنگره و بیان مطالب مهم و دقیقی که فرمودند و همچنین توجه مراجع عظام حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی که با ارسال پیام‌های ویژه این کنگره را مفتخر داشتند، تشکر می‌کنم. از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که دعوت کنگره را پذیرفتند و در مراسم اختتامیه از بیانات ارزشمندشان بهره‌مند خواهیم شد.

رئیس کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با اشاره به سخن امام علی(ع) در نهج‌البلاغه عنوان کرد: حضرت حق نه تنها عادل بوده، بلکه یکی از اسما حسنی او عدل است. این جهان خلقت و نظام هستی که از فضل الهی نشات گرفته، تجلی عدل و مبتنی بر عدالت است. علاوه بر عدالت در جهان طبیعی، در نظام و زیست انسانی نیز عدالت مورد توجه و تاکید معارف است.

مروی بیان کرد: امام رضا(ع) ترسیم سه‌گانه‌ای از مظاهر عدالت در جوامع انسانی دارند که بسیار حائز اهمیت است. یکی از مظاهر عدالت در روابط انسان‌ها با یکدیگر است. حضرت رضا(ع) می‌فرمایند کسی که با مردم در تعامل است اما ظلم نمی‌کند، با مردم سخن می‌گوید اما دروغ نمی‌گوید و به آنان وعده می‌دهد اما تخلف نمی‌کند، مروت او کامل و عدالت او آشکار و عیان است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: این پیام از حضرت رضا(ع) نمایه‌ای دقیق از مولفه‌های اصلی عدالت ارتباطی انسانی است. در این تفسیر همان‌گونه که کسی مال مردم را چپاول می‌کند، عادل نیست، آن کسی که به اعتماد مردم ضربه می‌زند و جان و روان آن‌ها را ناامن می‌کند نیز همچون چپاول‌گر جان و مال انسان‌ها بوده و از عدالت انسانی فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مظاهر عدالت در حوزه زمامداری و حکمرانی است. امام رضا(ع) می‌فرمایند فلسفه حکمرانی الهی ادامه قسط و عدل بوده و عدالت زمامدار اسلامی را به وی شناسانده‌اند که می‌گویند دروغ نگوید، در قلمرو حکومت به عدالت رفتار کند و در وعده‌ها تخلف نکند.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: در این ملاک عدالت زمامدار اسلامی با صدق گفتار و وفای به وعده‌ها محک می‌خورد، همان که در روابط میان مردم با یکدیگر 2 معیار اصلی عدالت‌سنجی بود، با این تفاوت که دامنه آن در مورد زمامدار پر مصداق‌تر بوده؛ زیرا زمامدار هر روز در معرض سخن گفتن و وعده دادن است. نکته افزون در زمامدار آن است که هیچ بخشی از حکمرانی او از مدار عدالت دور نشود و هر تصمیم و اجرای او با ترازوی عدل و عدالت همساز باشد.

مروی گفت: مرتبه سوم و عالی عدالت، قله وجودی تکامل و تعالی انسان است که در انسان کامل و امام معصوم تجلی و ظهور پیدا می‌کند. امام رضا(ع) می‌فرمایند این مرتبه از عدالت، توازن و تعادل تام وجودی است که انسان را به انسان کامل تبدیل می‌کند، به گونه‌ای که امام مظهر تام اسما حسنی خداوند یعنی عدل الهی می‌شود.

رئیس کنگره جهانی حضرت رضا(ع) بیان کرد: اگر ما در قوس نزول تجلی اسم عدل را در نظام خلقت و تکوین طبیعت می‌بینیم، در قوس صعود تجلی اسم حسنای عدل الهی را در وجود پیامبر اعظم(ص) و همه اهل عصمت و طهارت مشاهده می‌کنیم. بدین‌گونه عدالت اسم جاری حضرت حق در مراحل گوناگون و مراتب مختلف است.

انسان عصر جدید تشنه گفتمانی برای تامین عدالت و حقیقت است

وی با اشاره به اینکه از منظر تاریخی می‌توان به عدالت به مثابه مهم‌ترین ابتلای تاریخی بشریت نگریست، تصریح کرد: از منظر امروز می‌توان گفت انسان عصر جدید بیش از هر زمان دیگر تشنه گفتمانی است که بتواند عدالت و حقیقت را تامین کند. امروز ماهیت حقیقی گفتمان‌هایی که مسئول مطلق‌گرایی زمامداران، استعمارگران دیروز و نواستعمارگران امروز است، به خوبی برای تمامی جهانیان افشا شده که چگونه از دل این گفتمان‌ها زنجیره‌ای از بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها رقم می‌خورد و خم به ابروی مدعیان عدالت و آزادی نمی‌آید.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: حمایت تمام قد دولت‌های غربی از ظلم‌ها و جنایات صهیونیسم به ویژه در ماه‌های اخیر دلیل آشکاری بر پوچ بودن ادعاهای عدالت‌خواهانه و آزادی‌خواهانه آنان است. امروز در دنیا کمتر کسی است که بتواند عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی دولت‌های مستکبر و خودبرتربین غربی را باور کند و به آن دل ببندد.

مروی ادامه داد: در این دوره زمانی وظیفه هر کسی که دل در گرو قرآن دارد این است که با تعامل و اندیشیدن در چارچوب فکری امامت و ولایت به درک درستی از مفهوم عدالت دست یابد، الگوهای قابل تحقیق از عدالت را برای سطوح مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و به ویژه در سطح حکمرانی و حل مسئله‌های مربوط به آن ارائه داده و چیستی عدالت را در افق تمدن نوین اسلانی را روشن کند.

رئیس کنگره جهانی حضرت رضا(ع) اضافه کرد: کنگره عدالت در اندیشه تمدنی امام رضا(ع) فرصتی مهم برای این تأملات و گفت‌وگوها است. امیدوارم این کنگره در جهت افق‌گشایی از جایگاه عدالت در معارف رضوی گام‌های ارزشمندی بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha