• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022417344
  • خبرنگار : 50649

کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب در آستانه بازگشایی؛

هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد ریال برای بازطراحی و بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس

هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد ریال برای بازطراحی و بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس

ایسنا/فارس مرحله عمرانی پروژه بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس به اتمام رسید تا این کتابخانه در جلوه ای نو به دوستداران کتاب و فرهنگ در شهر شیراز ارائه خدمات دهد.

طرح بازسازی و مرمت کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب، کتابخانه ۷۵ ساله شهر شیراز که از نظر موقعیت مکانی، منابع و قدمت از گنجینه‌های فرهنگی شهر شیراز و استان فارس است، در سال ۱۳۹۶ به همت اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان فارس کلید خورد. در ادامه پس از دو سال انجام مطالعات و بررسی‌های لازم با نظارت اداره‌کل عمرانی امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دفتر فنی استانداری فارس نهایی و از سال ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شد.

در این راستا ساخت بخش کودک و بهسازی بخش داخلی از جمله کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، بهبود تأسیسات کتابخانه از جمله سیستم برق‌کشی، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم اعلام حریق، زیباسازی نمای بیرونی با در نظرگرفتن موقعیت تاریخی کتابخانه و خرید کامل تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله مراحل این طرح بود.

با آغاز طرح بازسازی کتابخانه شهید دستغیب، به دلیل اهمیت این کتابخانه با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، منابع، نشریات قدیمی و تجهیزات این کتابخانه، به مکانی جدید در یکی از تالارهای ساختمان شورای شهر شیراز منتقل شد تا این کتابخانه بتواند در مدت زمان مرمت و بازسازی به ارائه خدمات بپردازد.

در ادامه این روند، مراحل مناقصه و تعیین پیمانکار این کتابخانه در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ صورت گرفت، اما اعلام همه‌گیری کرونا از ابتدای اسفندماه همان سال، سبب شد در تحویل پروژه به پیمانکار و شروع عملیات اجرایی آن وقفه‌ای ایجاد شود، لذا فاز نخست مرحله عمرانی بازسازی این کتابخانه از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

مرمت کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز به واسطه عدم همکاری پیمانکار به دلیل افزایش قیمت‌ها و ایجاد ضرر و زیان مدتی به وقفه افتاد و این طرح دیگربار به مناقصه گذاشته شد. بر این‌ اساس با انتشار فهرست بهای جدید مرمت، مناقصه تعیین پیمانکار در سال ۱۴۰۰ برگزار و پیمانکار جدید از ابتدای سال ۱۴۰۱ کار خود را در این کتابخانه آغاز کرد. از ابتدای سال ۱۴۰۲ با تزریق اعتبارات جدید با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و منابع داخلی اداره‌کل کتابخانه‌های استان، این طرح شتاب گرفت.

بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شهر شیراز به چرخه ارائه خدمات

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس امروز، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از وضعیت کتابخانه عمومی شهید دستغیب گفت: مرحله عمرانی این پروژه به اتمام رسیده و مرحله چیدمان و طراحی داخلی کتابخانه در جریان است.

محمدحسین فیروزی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی شهید دستغیب به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش کرد با حفظ هویت تاریخی این مجموعه و با همکاری دستگاه‌های مختلف کار بهسازی این کتابخانه را به بهترین شیوه به انجام برساند.

وی با تصریح اینکه این پروژه تا ابتدای سال گذشته فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: از ابتدای ۱۴۰۲ با تدابیری اتخاذ شده از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استاندار فارس، روند بازسازی این کتابخانه با سرعت بیشتری دنبال شد و بخش عمرانی آن به اتمام رسید.

فیروزی با اشاره به هزینه‌های این پروژه گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد ریال در بخش بازسازی و تأسیسات و تأمین تجهیزات جدید این کتابخانه هزینه شده است و تا تاریخ افتتاح آمار دقیق‌تر ارائه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینکه بهسازی این کتابخانه در بخش‌های تأسیسات، ابنیه و به‌روزرسانی و زیباسازی تجهیزات به صورت کامل انجام شد، افزود: بخش کودک کتابخانه با زیربنای ۱۵۰ متر مربع به ساختمان افزوده شده است.

اتمام عملیات مرمت و بازسازی

وی با تأکید بر اینکه مرمت این کتابخانه مراحل آخر را سپری می‌کند، افزود: قرار بود این کتابخانه در چندین نوبت در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل حساسیت‌های این کتابخانه که در بافت تاریخی شهر واقع شده است، بازگشایی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب به تأخیر افتاد و کار با دقت بیشتری دنبال شد، امیدواریم این پروژه در آینده خیلی نزدیک به بهره‌برداری برسد.

فیروزی تصریح کرد: کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب در بین نخبگان و فرهیختگان و اهالی کتاب از جایگاه ویژه برخوردار است. این کتابخانه در زمره میراث فرهنگی فارس قلمداد می‌شود و نسل‌های مختلفی از مردم شیراز، استان فارس و حتی استان‌های جنوب کشور از این کتابخانه بهره‌مند بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، منابع غنی این کتابخانه مرجع بسیاری از پژوهش‌ها بوده و مردم شیراز خاطرات فراوانی از این کتابخانه در سال‌های مختلف دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha