• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022417423
  • خبرنگار : 50071

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

حدود ۴۲ درصد مرگ ناشی از سرطان‌های زنان به تخمدان مربوط است

حدود ۴۲ درصد مرگ ناشی از سرطان‌های زنان به تخمدان مربوط است

ایسنا/خراسان رضوی فلوشیپ آنکولوژی زنان و استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۴۲ درصد دلایل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های زنان، مربوط به سرطان تخمدان است.

ملیحه حسن‌زاده مفرد امروز (۲۴ اردیبهشت ماه) اظهار کرد: سرطان تخمدان، یکی از مهمترین سرطان‌های زنان است که پنج درصد علت مرگ براثر سرطان‌ها در زنان را شامل می‌شود و با اینکه ۱۹ درصد سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد، اما حدود ۴۲ درصد از علل ناشی از مرگ و میر زنان به علت سرطان تخمدان است.

وی ادامه داد: معمولاً سن بالا و یائسگی، مهمترین ریسک فاکتورهای این بیماری است و بیماران اغلب در مرحله پیشرفته بیماری مراجعه می‌کنند.

حسن‌زاده درباره فاکتورهای خطر این بیماری، گفت: مواردی مانند باردار نشدن، نازایی، چاقی، شروع دوره پریود در سنین خیلی پایین و یائسگی در سنین خیلی بالا می‌تواند از علل اصلی سرطان تخمدان باشد. بیمارانی که باروری نداشته‌اند ۲.۵ برابر بیشتر در معرض این بیماری هستند و مصرف داروهای نازایی نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد و برعکس، شیردهی از عوامل کاهنده این خطر است. تا ۱.۵ برابر احتمال ابتلای مادرانی که شیر نمی‌دهند، به سرطان تخمدان بیشتر خواهد بود.

وی بیان کرد: عادات غذایی هم در ابتلای فرد به سرطان تخمدان موثر است. در کشورهای صنعتی به‌دلیل سبک تغذیه‌ای که حاوی فست‌فودها و رژیم غذایی پرچرب است، معمولاً درصد ابتلای افراد به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، تعدیل رژیم غذایی و ورزش کردن می‌تواند این احتمال را کاهش دهد. بیمارانی هم که متاسیون ژنتیکی دارند، بیشتر در معرض سرطان تخمدان هستند و برعکس، مصرف قرص‌های جلوگیری می‌تواند این احتمال را کمتر کند.

فلوشیپ آنکولوژی زنان و استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۸۵ درصد سرطان‌های تخمدان از خود بافت شروع می‌شوند. بقیه سرطان‌ها، تظاهرات و فاکتورهای خطرشان متفاوت است و به‌طور کلی، علائم بیماری سرطان تخمدان اکنون چندان مشخص نیست و عموماً بیماران در مراحل پیشرفته بیماری شناسایی می‌شوند.

وی توضیح داد: بیمارانی که مبتلا به سرطان تخمدان هستند، به‌طور معمول دچار نفخ، تورم، بزرگی شکم، سوءهاضمه، احساس سیری زودرس و تکرر ادرار و در مراحل پیشرفته، دچار تنگی نفس، کاهش وزن و بی‌اشتهایی می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حسن‌زاده درباره درمان این بیماران نیز گفت: در مواردی که بیماری خیلی پیشرفته است و امکان جراحی در همان ابتدای مراجعه بیمار وجود ندارد، ابتدا برای کوچک کردن توده سرطانی شیمی درمانی آغاز و سپس عمل جراحی انجام می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha