• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030704597
  • خبرنگار : 30147

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

پیگیر طرح جامع منطقه آزاد مرزی دوغارون هستیم

پیگیر طرح جامع منطقه آزاد مرزی دوغارون هستیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی، گفت: به جد پیگیر طرح جامع منطقه آزاد مرزی دوغارون هستیم.

حسن نوری‌زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهداف بازدید اخیر خود از مرز دوغارون اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی دولت سیزدهم و استفاده از ظرفیت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به صورت دو جانبه و چند جانبه و به منظور تسهیل در امور اجرایی تجار دو کشور ایران و افغانستان و اهمیت این مرز موجب شد در اولین سفر شهرستانی از مرز دوغارون بازدید شود.

وی با بیان اینکه مرز دوغارون به لحاظ مسافربری و تبادلات تجاری بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: در حال حاضر بخش بسیار زیادی از توجهات در خصوص صادرات کشور است که از مرز دوغارون صورت می‌گیرد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: این اهمیت موجب شد، شخصاً در مرز دوغارون حضور پیدا کنم و از نزدیک موانع و ظرفیت‌ها و وضعیت فیزیکی و میدانی منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

پیگیر طرح جامع منطقه آزاد مرزی دوغارون هستیم

وی با اشاره به اینکه پیگیر طرح جامع منطقه آزاد مرزی دوغارون هستیم، اذعان کرد: تلاش می‌شود بر اساس طرح مدون، جانمایی ابنیه مورد نیاز در مرز دوغارون که از وضعیت بسیار حساسی برخوردار است، صورت گیرد.

تلاش برای کشت فرا سرزمینی در افغانستان

نوری‌زاده همچنین گفت: تفاهم‌نامه‌های قبلی تا به نتیجه رسیدن قطعاً مورد پیگیری قرار خواهند گرفت که یکی از مهمترین موضوعات، کشت کشاورزی فرا سرزمینی است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور افغانستان به لحاظ آب و خاک از موقعیت خوبی برخوردار است پیگیر تفاهم‌نامه‌ای در خصوص کشت چغندرقند در این کشور هستیم.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه زمین و آب توسط افغانستانی‌ها تأمین شده و سرمایه‌گذاری و دانش فنی آن توسط کارشناسان ایرانی دارای صلاحیت انجام می‌شود.

وی گفت: پس از آوردن محصول به داخل کشور و تبدیل آن به شکر مجدد محصول صادرمی شود و از سویی مردم خود افغانستان در سرمایه و داد و ستد شریک خواهند بود.

نوری‌زاده با بیان اینکه در این خصوص بررسی‌های لازم صورت گرفته است، اظهار کرد: تلاش می‌شود نشستی با مجموعه اقتصادی همتای خودمان در ولایت هرات و همچنین با کنسولگری افغانستان در مشهد داشته باشیم تا این طرح و برنامه‌ها هر چه زودتر به سرانجام برسند.

پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و افغانستان به ۱۰ میلیارد دلار

وی افزود: بر اساس اطلس اقتصادی که توسط استاندار خراسان رضوی تدوین شده و با استفاده از اسناد بالادستی و شناخت ظرفیت‌ها و نیاز امروز کشور در این حوزه تمام تلاش خود را به کارخواهیم بست تا به زودی بتوانیم وارد فاز اجرایی جدید و مستحکم‌تری در حوزه کشورهای همسایه شویم.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت ایران و افغانستان در حدود ۱.۸ میلیارد دلار هست که هدف‌گذاری دو کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در حوزه افغانستان زیرساخت‌ها و پتانسیل مورد نیاز به حدی است که در این حوزه به هراندازه سرمایه‌گذاری کنیم باز هم جای دارد.

پیگیر طرح جامع منطقه آزاد مرزی دوغارون هستیم

وی اذعان کرد: با توجه به اینکه در مرز افغانستان رکورد تردد 1024 دستگاه تریلی را در روز داشته‌ایم می‌طلبد زیرساخت‌های موجود در مرز دوغارون به روزتر و قوی‌تر پاسخگو شود تا با این تسهیلگری شاهد ورود و حضور بیشتر تجار به کشور باشیم.

نوری‌زاده عنوان کرد: همچنین تلاش می‌شود با رصدهایی که صورت می‌گیرد بازار افغانستان را با استانداردسازی محصولات باکیفیت، تنوع در محصولات و کیفیت و همچنین خدمات پزشکی بهتر در حوزه توریست درمانی به کشور همسایه داشته باشیم تا چارچوب بندی در یک ساختار درست شکل بگیرد تا با پاسخگویی درست، پس از انجام کار، آنها در مهلت مقرر کشور را ترک کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای ما بسیار مهم است که در این حوزه به یک تراز اقتصادی خوب برسیم و بتوانیم نیازها را در حوزه سوخت و محصولات مورد نیاز کشور از این مرز تأمین کنیم.

ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه داد و ستد مرزی

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: محدوده منطقه آزاد مرز دوغارون حدود ۸۰۰ هکتار زمین است مشخص شده و فاز اول آن به مساحت ۲۵۰ هکتار در دست طراحی است و امیدواریم به زودی مشاورین مناطق آزاد به یک طرح جامع نهایی دست پیدا کنند و به سراغ اجرای آن برویم.

وی گفت: هرچند ظرفیت‌ها اکنون در منطقه است ولی با توجه به برنامه‌ها باید به سراغ استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه داد و ستد مرزی برویم.

نوری‌زاده در خصوص مهمترین اولویت‌های پیش رو در استان اظهار کرد: در حوزه اقتصادی با توجه به پایش طرح‌های اقتصادی که از سوی استاندار خراسان رضوی شخصاً پیگیری می‌شود در حوزه صنعت و معدن ۶۴ پروژه بزرگ اقتصادی داریم که بر اساس ابلاغیه استاندار برای تمامی این‌ها برنامه‌ریزی شده و به دنبال این هستیم قبل از اتمام دور اول دولت سیزدهم این تعداد پروژه در سطح استان به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با توجه به شناختی که از ظرفیت‌های اقتصادی و فعالین اقتصادی سالم در خراسان رضوی داریم جلساتی در همین راستا برگزار شده و پیگیر رفع موانع هستیم و برای گسترش این فعالیت‌ها تاکنون نشست‌های بسیار خوبی در این خصوص با فعالین اقتصادی برگزار شده است.

آماده‌سازی زیرساخت‌های رفاهی برای مسافرین در مرز دوغارون از مهمترین اولویت‌ها

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه به مهمترین مشکلاتی که مرز دوغارون با آن مواجه است، پرداخت و گفت: آماده‌سازی زیرساخت‌های رفاهی برای مسافرین از مهمترین اولویت‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اطلس اقتصادی کاملاً مشخص است، جلسه اتاق مشترک ایران و ترکمنستان را در خصوص موضوعات اقتصادی تشکیل داده‌ایم و هم جلسه‌ای با اعضاء اتاق مشترک ایران و افغانستان برگزار شده که باید این مسائل در حوزه خارجی و داخلی مورد پیگیری بیشتر قرار گیرد.

نوری‌زاده گفت: بر اساس آمار اقبال بازار افغانستان به محصولات ایرانی همچون فرآورده‌های نفتی، گازهای نفتی، شمش آهن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکربن‌های سبک و سنگین، مواد غذایی، اوره، انواع پلی‌اتیلن، سبزیجات و سیمان بسیار بالا است و همین موضوع باعث شده تا طی سال‌های گذشته با وجود پیش آمدهای مختلف در جغرافیای افغانستان، صادرات ایران به این کشور سیری صعودی را طی کند.

وی افزود: همین روند رو به رشد باعث شد تا به استناد آمار سازمان توسعه تجارت در سال گذشته کشور افغانستان به عنوان ششمین مقصد کالاهای صادراتی ایران شناخته شود و بالاترین تراز تجاری مثبت ایران به نام این کشور ثبت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha