• دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8112-03137
  • خبرنگار : 90002

/در آستانه‌ي نمايشگاه كتاب كودك بولونيا/ مصطفي رحماندوست: حضور ما در اين نمايشگاه، با برنامه‌ريزي توام نيست

نبود برنامه‌ريزي دقيق در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مثل نمايشگاه كتاب بولونيا، سبب شده است تا حضور ما در اين نمايشگاه‌ها با بازدهي مناسبي توام نباشد. مصطفي رحماندوست ـ نويسنده و شاعر ادبيات كودك و نوجوان ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا گفت: همه معتقدند كه دلوت بايد مسئوليت برنامه‌ريزي در اين حوزه را عهده‌دار شود. در حالي كه اين كار غلطي است. چون بولونيا محل عرضه محصولات انتشارات دولتي نيست. اين نويسنده با اشاره به حجم ارتباطات گسترده جهان امروز گفت: شركت كنندگان در اين نمايشگاه، متاسفانه با ضوباط و اصول آن آشنا نيستند. نمايشگاه بولنيا به منظور فروش رايت كتاب‌هاست و لازمه‌ي چنين شركتي آن است كه قبلا خلاصه‌ كتاب‌ها به زبان انگليسي فراهم شود و قبلا به اطلا‌ع ناشران شركت كننده در اين نمايشگاه برسانند. يعني قبل از شركت در اين نمايشگاه نمايندگان ايران بايد قرار ملاقات‌هاي خود با ناشران را گذاشته باشند و آنجا فقط كتاب را عرضه كند؛ اما نوعا چنين شركتي صورت مي‌گيرد. وي افزود: شركت ايران در اين جشنواره به گونه‌اي است كه نهايتا مي‌توان ادعا كرد كه ما نيز در اين نمايشگاه بين‌المللي شركت داشتيم. واقعيت اين است كه بولونيا جاي عرضه بلافاصله‌ي كتاب نيست. به همين دليل اطلاعاتي كه از اين نمايشگاه به دست مي‌آيد و همچنين ميزان فروش كتاب‌هاي ما بسيار كم است و اين هيچ تناسبي با هزينه‌ي اين نمايشگاه براي ما ندارد. رحماندوست حضور در اين نمايشگاه را به منظور اعتلاي ادبي و فرهنگي براي كشور ما به سبب ضعف برنامه‌ريزي بسيار نازل دانست و گفت: اين نمايشگاه تنها نمايشگاه بزرگ عرضه‌كننده كتاب كودكان است. ما وقتي نقاشي‌هاي خود را به آنجا مي‌فرستيم چون اغلب اين كار قبل از تشكيل نمايشگاه انجام مي‌شود، ممكن است جوايزي را نيز به خود اختصاص دهيم؛ اما در زمينه‌ي متن ما پيوسته ضعيف بوده‌ايم. او با تاكيد بر لزوم مشاركت ايران در اين نمايشگاه گفت: ما لازم است به منظور رقابت در عرصه‌ي بين‌المللي در اين نمايشگاه شركت كنيم، از سوي ديگر ما كتاب‌هايي را داريم كه قابل عرضه در سطح بين‌المللي است كه بايد از اين طريق به فروش رسانيم؛ اما اين اشكال را داريم كه فقط درصدد كسب تجربه هستيم و در عرصه‌ي كتاب‌هاي خود بسيار ضعيف عمل مي‌كنيم. بولونيا محل عرضه محصولات انتشارات دولتي نيست؛ بنابراين تك تك ناشران بايد اين احساس مسئوليت را در خود بكنند كه حضور فعال و جدي در فروش آثار خود داشته باشند. بر همين اساس مي‌توانند از طريق اينترنت اين جريان را ممكن و تسهيل كنند. وي در واكنش به ايراد آنان كه معتقدند حضور ايران در نمايشگاه بولونيا كمرنگ است، گفت: اين حضور به سبب وجود موسسات مختلف كمرنگ نيست؛ ولي در 24 سال بعد از انقلاب موفقيت ما خيلي خيلي كمتر از هزينه‌ي ما در اين زمينه است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha