• جمعه / ۱۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8501-03590
  • خبرنگار : 71078

نقدي بر سريال «وفا» محمدتقي فهيم: استفاده از كليشه‌هاي نخ‌نما شده‌ي هاليوود... هدف سريال قرباني جنبه‌ي سرگرمي... مضكه گرفتن پليس...و نهايتا توفيق در جذب مخاطب

نقدي بر سريال «وفا»
محمدتقي فهيم: استفاده از كليشه‌هاي نخ‌نما شده‌ي هاليوود... هدف سريال قرباني جنبه‌ي سرگرمي... مضكه گرفتن پليس...و نهايتا توفيق در جذب مخاطب
يك منتقد درباره‌ي سريال «وفا» گفت: از كليشه‌هاي فرسوده و آشنايي كه امروز در سينماي غرب و هاليوود نخ‌نما شده در اين سريال استفاده شده بود و نويسندگان « وفا» از توانايي‌هاي خود براي روايت داستاني متفاوت استفاده نكردند. محمدتقي فهيم در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون «ايسنا»، ادامه داد: كارگردان اين اثر، با استفاده از كليشه‌هايي چون پليس سياه و سفيد و ضد قهرمان نسبتا از نظر جذب مخاطب به توفيق رسيدند. ولي براي اين كه اثري درباره‌ي ارزش‌هايي چون شهادت و جبهه‌ي ضد صهيونيستي ماندگار شود، سازندگان آن بايد از قالب‌هاي بومي و هدفمند‌تري استفاده مي‌كردند. عضو انجمن منتقدان خانه سينما با بيان اين كه ارزش‌هايي كه سريال قصد پرداختن به آن را داشت، قرباني جنبه‌ي سرگرم‌سازي « وفا» شد، تصريح كرد: كلا نويسندگان « وفا» از قالب بسيار ساده و پيش پا افتاده‌اي براي بيان اين ارزش استفاده كردند و آن قدر موضوعاتي چون ايثار، شهادت و مقاومت مردم فلسطين و لبنان مقابل رژيم صهيونيستي، تحت تاثير جنبه‌ي سرگرم سازي كار قرار گرفته بود كه « وفا» بيشتر اثري پليسي و جاسوسي مي‌نمود تا سياسي. سردبير بخش هنري روزنامه‌ي كيهان با انتقاد از نحوه‌ي به تصوير كشيدن پليس ايران و لبنان، تاكيد كرد: در « وفا» ماموران امنيتي اين دو كشور به مضحكه گرفته شده بودند و افرادي بي دست و پا و نادان به نظر مي‌رسيدند. وي در اين زمينه به ذكر مثالي پرداخت و گفت: نگهباني توسط يك مامور ويژه در سكانس مربوط به زير نظر گرفتن خانه‌ي خرچنگ ( ضد قهرمان اثر) از سوي پليس ايراني بسيار ضعيف و خنده‌دار به تصوير كشيده شده بود. فهيم در ادامه با بيان اين كه « وفا» سريال نسبتا موفقي بود، گفت: فراز و نشيب‌هاي قصه كه روي آن كار شده بود، در اقبال بيننده به اين مجموعه موثر بود. از سوي ديگر استفاده از جذابيت‌هاي آني چون پرداخت پررنگ به عشق در تحقق اين امر تاثيرگذار بود. اين منتقد درباره‌ي شخصيت‌پردازي در « وفا» اظهار كرد: اين اثر، پر كاراكتر بود، البته اين توقع نبود كه به همه‌ي آن‌ها پرداخته شود، اما بايد روي چند شخصيت اصلي سريال به طور عميق‌تر كار مي‌شد. وي با اشاره به شخصيت « خرچنگ» خاطرنشان كرد: كارگردان وعوامل اصلي ساخت سريال به تدريج مقهور اين شخصيت شدند و به جذابيت آفريني براي آن پرداختند و مانند بسياري ازسريال‌هاي ايراني، شخصيت‌ منفي، پررنگ جلوه كرد. اين منتقد با بيان اين كه يك شخصيت منفي را با در نظر گرفتن برخي ويژگي‌ها مي‌توان برجسته كرد، ادامه داد: ولي بررسي و تحليل كاراكترهاي مثبت و اعطاي جنبه‌هاي ارزشي به يك اثر از سويي و خصوصياتي را براي آن‌ها تراشيدن تا تماشاگر به آن جذب شود، از سوي ديگر دشوار است. وي درباره‌ي كيفيت بازي بازيگران اين مجموعه اظهار كرد: در نقش‌آفريني هنرپيشه‌ها، نكته‌ي برجسته‌اي مشاهده نمي‌شد به عنوان مثال هانيه توسلي (‌ايفاگر نقش وفا) بازي در حد كارهاي قبلي او بود و به نظر مي‌آيد كارگردان اين بازيگر را به خاطر چهره‌اش براي نقش وفا انتخاب كرده بود. فهيم در پايان با بيان اين كه موضوع و محل فيلمبرداري اين سريال درباره‌ي هر چيز و هر مكان ديگري مي‌توانست باشد گفت: در « وفا» موضوع اسراييل و حقانيت جنبش فلسطين نمود نمي‌يابد از سوي ديگر اتفاقات سريال ارتباط عميقي با مكان وقوع آن ( كشور لبنان) ندارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha