• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8706-06718
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مسؤول چاپخانه روزنامه خراسان: بخش اعظم فعاليت‌ها در صنعت چاپ به شيوه سنتي انجام مي‌شود مواد اوليه‌ مرکب داخلي نامرغوب و از دوده است

مسؤول چاپخانه روزنامه خراسان:
بخش اعظم فعاليت‌ها در صنعت چاپ به شيوه سنتي انجام مي‌شود
مواد اوليه‌ مرکب داخلي نامرغوب و از دوده است

مسؤول چاپخانه روزنامه خراسان گفت: علاقه‌منديم که از محصولات داخلي استفاده کنيم، اما با به کار بردن آن در چاپ، کيفيت توليدات افت مي‌کند و رضايت مشتري جلب نمي‌شود.

اکبر مرادي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، با بيان اين که صنعت چاپ با فرهنگ جامعه ارتباط مستقيم دارد، اظهار كرد: با پيشرفت در اين صنعت، کيفيت محصولات توليدي ارتقا مي‌يابد که قطعا در جلب علاقه مردم نسبت به توليدات چايي موثر خواهد بود.

وي در ادامه با بيان اين كه نامگذاري يک روز به نام صنعت چاپ به دليل اهميت و جايگاهي است که اين صنعت در فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني و ارائه خدمات فرهنگي به مردم دارد، افزود: محتواي مطلب بايد با کيفيت و قيمت مناسب در اختيار مصرف کننده قرار گيرد و اين معنايي بر فرهنگ‌سازي در جامعه است.

وي با تاکيد بر جايگاه محتوا در پويايي صنعت چاپ، افزود: بايد شناسايي و مشخص شود هر قشري به خصوص جوانان به چه مطالب و محتوايي براي مطالعه نيازمند هستند.

اين مسؤول چاپخانه، صنعت چاپ را صنفي گران قيمت توصيف کرد و گفت: اين صنعت به سرمايه‌گذاري کلان نياز دارد و متاسفانه عده کمي براي سرمايه‌گذاري زيربنايي و انجام تحقيقات در اين صنعت رغبت نشان مي‌دهند. مرادي با اشاره به اين كه صنعت چاپ مظلوم واقع شده است،‌ خاطر نشان كرد: برغم نياز کشور به توليدات اين صنعت، نسبت به آن کم لطفي مي‌شود؛ از اين صنعت و زير بخش‌هاي آن به خصوص قسمت‌هايي که در ارتقا کيفيت چاپ موثر است، بايد حمايت بيشتري انجام شود.

مسؤول چاپخانه روزنامه خراسان با انتقاد از اين که در کشور حتي يک توليد کننده ماشين‌آلات چاپ وجود ندارد، افزود: کم توجهي مديران در مجموعه‌هاي متولي و حمايت‌گر از اين صنعت، علت بروز چنين مسائلي است؛ در حالي که ايران در اين زمينه عقب است، صنعت چاپ در دنيا به سرعت در حال رشد است، البته پيشرفت اين صنعت نيازمند حمايت‌هاي همه جانبه از جمله همکاري بين وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، تعاون، صنايع و غيره ... و دادن وام به متقاضيان تاسيس چاپخانه است.

وي نبود رشته‌هاي دانشگاهي متنوع در ارتباط با صنعت چاپ را از جمله ضعف‌هاي بزرگ در زمينه پيشرفت علمي صنعت چاپ بر شمرد و گفت: امروزه چندان به صورت علمي و آکادميک به صنعت چاپ نگاه نمي‌شود و بخش اعظم فعاليت‌ها در اين صنعت به شيوه سنتي انجام مي‌گيرد.

اکبر مرادي با اشاره به قدمت 100 ساله صنعت چاپ در ايران، گفت: در ايران هنوز نظام استاد شاگردي در صنعت چاپ حاکم است و با توجه به اين که ما جزء کشورهاي صاحب تکنولوژي چاپ نيستيم، بايد زمينه آموزش آکادميک را براي تربيت نيروي انساني فراهم آوريم.

وي يکي از مشکلات صنعت چاپ را نبود مرکب مرغوب ايراني عنوان کرد و گفت: مرکب ايراني با ماشين‌آلات مدرن وارداتي همخواني ندارد، اگرچه ايران توليد کننده نفت محسوب مي‌شود، اما نتوانسته است مرکب مرغوبي توليد كند؛ لذا گازوئيل صادر و در عوض مرکب مرغوب وارد مي‌شود.

مرادي خاطر نشان کرد: علاقه‌منديم که از محصولات داخلي از جمله مرکب ايراني استفاده کنيم اما با به کار بردن آن در چاپ، کيفيت توليدات افت مي‌کند و رضايت مشتري جلب نمي‌شود.

مرادي افزود: مواد اوليه‌اي که در توليد مرکب داخلي به کار مي‌رود، نامرغوب است و از دوده براي توليد مرکب استفاده مي‌شود؛ لذا در بخش ماشين‌هاي رل به شدت با مرکب ايراني دچار مشکل مي‌شويم.

وي گفت: مشکل کيفيت نامطلوب، براي کاغذهاي توليدي داخل نيز صادق است و با توجه به اين که کاغذ جزء کالاهاي پرمصرف صنعت چاپ است، قيمت بالا و نوسانات قيمت آن در بازار از مشکلات اساسي اين صنعت محسوب مي‌شود.

مرادي تورم و تغييرات اقتصادي را از ديگر عوامل مشکل‌زاي توليدکنندگان اين صنعت توصيف و بيان كرد: وارد کردن ماشين‌آلات چاپ و به روز کردن آن‌ها و نيز تامين قطعات يدکي مورد نياز از جمله معضلاتي است که صنعت چاپ با آن دست به گريبان است.

مسؤول چاپخانه روزنامه خراسان با بيان اين كه مشهد از لحاظ دارا بودن چاپخانه، نيروي کار ماهر و توليدات چاپي پس از تهران رتبه دوم کشوري را دارد، تصريح كرد: شهر تهران از نظر تعدد چاپخانه و توليد اشباع شده است و بايد از ساير استان‌ها به خصوص مراکزي که از اين صنعت بي‌بهره‌اند، حمايت جدي صورت گيرد.

مرادي با اشاره به سازمان مردم نهاد خانه مطبوعات خراسان رضوي و نقش حمايتي اين سازمان،توضيح داد: علي رغم حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين تشکل صنفي، هنوز حمايت جدي از بخش‌هاي فني، اداري و ... صنف مطبوعات صورت نگرفته است.

وي گفت: در برخي کشورها، بازنشستگان از موقعيت بهتري برخوردار مي‌شوند، اما در ايران يک بازنشسته برغم تجربيات مفيد از گردونه کار حذف و براي هميشه کنار گذاشته مي‌شود؛ به دليل نياز و شرايط ويژه صنعت چاپ لازم است تشکلي شامل مديران و متخصصان اين رشته براي تقويت و رشد هر چه بيشتر اين صنعت ايجاد شود.

گفتني است: چاپخانه روزنامه خراسان از سال 1328 در مشهد شروع به فعاليت كرده و امروزه با دارا بودن جديدترين ماشين‌آلات چاپ دنيا مدرن‌ترين چاپخانه مشهد محسوب مي‌شود؛ تيتراژ روزنامه خراسان در حدود 96 هزار نسخه در روز است که به صورت همزمان در دو شهر مشهد و تهران چاپ مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha